جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس جهاد دانشگاهی کشور با آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی عنوان کرد: یکی از رویکردهای موجود، صنایع فرهنگی و بازسازی تئوری ها و اندیشه های علوم انسانی- اسلامی به سمت بازار است. کارهای فراوانی در صنایع مختلف فرهنگی توسط طلاب در حال انجام است و نیاز به یک عزم جامع دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشور که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، جهاد دانشگاهی را نمادی از علم ورزی جریان انقلاب دانست و گفت: به عنوان پایگاه حوزه علمیه آمادگی ارتباط و تعامل با جهاد دانشگاهی را اعلام می کنیم.

مدیرحوزه‌های علمیه با اشاره به صدمین سالگرد باز تأسیس حوزه قم توسط آیت الله حائری بیان کرد: قم همواره پایگاه علمی اسلامی و اهل بیتی بود اما فروردین ۱۳۰۱ بعد از دوره ای رکود و فترت نفس تازه ای پیدا کرد و در کمتر از نیم قرن پدیده انقلاب اسلامی در حوزه قم رقم خورد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه قم پایگاه و قطب مهم علمی و فرهنگی است، ادامه داد: در حال حاضر استان قم حدود ۳۰۰ نهاد و مرکز را در بردارد و حدود صد هزار نفر از سراسر کشور و از صد کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۱۰۰ مجله حوزوی منتشر می شود و نشر قم در حوزه علوم اسلامی بعد از تهران رتبه اول را دارد.

وی افزود: در دهه اخیر مرزهای علوم اسلامی در قم و در درختواره رشته های حوزه علمیه توسعه یافته و از راهبردهای جدی ما بوده که مرزهای علوم اسلامی متناسب با رسالت های حوزه توسعه پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: در خصوص فقه معاصر و پاسخگویی به مسائل روز کار ویژه ای انجام شده برای این که فقه در ارتباط با مسائل حقوقی دنیای جدید پویا و فعال باشد.

وی ادامه داد: حرکت پژوهش های حوزه معطوف به نیازهای موجود است از جمله طرح مهمی که در حوزه پژوهش دنبال می شود، ایجاد دبیرخانه‎‌ای برای حمایت و راهبری پروژه‌های مورد نیاز نظام بوده که قریب ۵۰۰ پروژه در حال مطالعه است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: یکی از رویکردهای موجود، صنایع فرهنگی و بازسازی تئوری ها و اندیشه های علوم انسانی- اسلامی به سمت بازار است و در ساختار جدید این بخش را به شکل پایگاه مرکز رشد می بینیم و کارهای فراوانی در صنایع مختلف فرهنگی توسط طلاب در حال انجام است و نیاز به یک عزم جامع دارد.

مدیرحوزه‌های علمیه همچنین به رویکردهای بین المللی حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: در حوزه تبلیغ طرح آمایشی داریم و بر اساس آن نظام تبلیغ در حال بازخوانی و بازآفرینی است.

وی تأکید کرد: انتظار داریم که با توجه به زنده بودن روحیه جهادی و انقلابی، جهاد دانشگاهی پیشران و هدایت گر تحولات علمی باشد و ورود به قلمروهای جدید را تقویت کند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در بحث دانشگاه و صنعت شاهد یک اقداماتی هستیم، اما ارتباط علم با فرهنگ و مسائل اجتماعی بسیار ضعیف است و تحقیقات اجتماعی ناظر به مسئله و موازین علمی محدود است.

عضو خبرگان رهبری، مهاجرت نخبگان را مورد توجه قرار داد و نبود تجهیزات و امکانات علمی مورد نیاز نخبگان و مسائل معیشتی را از جمله عوامل مهم مهاجرت نخبگان دانست.

مدیر حوزه‌های علمیه  افزود: از زمان پایه‌ریزی جامعة‌المصطفی العالمیه بارها در جلسات مختلف بیان کردم که آینده دانشگاه‌ها روشن است و جمعیت در دانشگاه‌ها کم می‌شود؛ معتقدم بین‌المللی‌سازی آموزش عالی باید با هدایت و راهبری کلان و جدی انجام شود. اگرچه برخی دانشگاه‌ها رشته‌های بین‌المللی دارند، اما به‌صورت جامع شاهد این مهم نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت گفتمان‌سازی و ایجاد تحولات بزرگ در آسیا و آفریقا را دارد، گفت: هر استان و شهری امتیازاتی دارد که اگر برجسته شود اشتغال و فرهنگ آن شهر درست می‌شود، جهاد دانشگاهی اگر بتواند آمایش فرهنگی و اقتصادی ویژه هر استان را احصا کند می تواند در حل مسائل شهری بسیار اثر گذار باشد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ تشکیل شده و همیشه مورد توجه مقام معظم رهبری بوده اظهار کرد:‌ رهبر معظم انقلاب بارها در مورد جهاددانشگاهی با اصطلاحات کم‌نظیر سخن گفتند، با گذشت ۴۲ سال، جهاد دانشگاهی یک سازمان ملی تأثیرگذار است و اگر چه هنوز آنچه منویات مقام معظم رهبری بوده به منصه ظهور نرسیده اما این ظرفیت ها در جهاد دانشگاهی وجود دارد و معتقدیم این نهاد باید بزرگ‌تر شود.
سرپرست معاونت فناوری ریاست جمهوری بر ظرفیت های جهاد دانشگاهی در راستای حل مشکلات کشور تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی و سلامت، سلول های بنیادی و زیست بوم فناوری پیشرو است.

وی ادامه داد: همچنین جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی، صنعت و فناوری های فرهنگی و اجتماعی فعالیت های چشمگیری داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تبریک و دعای توفیق IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    سمت جدید ایشان را تبریک می گویم. خداوند ایشان را در مساله دانش بنیان ها کمک فراوان و دائم مرحمت بدارد
  • اهم IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    موضوع کارآفرینی عالمانه و مولد مساله بسیار مهمی است
  • اساس IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    فرهنگ و ما ادراک ما فرهنگ. فرهنگ دینی.