جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
المصطفی

حوزه/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند گفت: بخش عمده‌ای از هویت و فرهنگ هندوستان با ایران پیوند خورده است و لازم است از این گنجینه‌های ارزشمند صیانت شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار ایرج الهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند، که در قم برگزار شد، به سوابق تاریخی روابط فرهنگی میان ایران و هندوستان اشاره کرد و گفت: روابط فرهنگی میان دو کشور از قرن‌ها پیش تا کنون ادامه داشته است و این رابطه فرهنگی به قدری محکم است که حتی در ادبیات فارسی، سبکی به نام سبک هندی وجود دارد.

وی افزود: شخصیت‌ها، شعرا و نویسندگان برجسته‌ای در شبه قاره حضور داشتند که بخشی از گنجینه ارزشمند فرهنگی مشترک دو کشور به شمار می‌آیند و این ارتباط زبانی و فرهنگی، یکی از فرصت‌های ارزشمند برای هر دو کشور به شمار می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و خاطرنشان کرد: هم اکنون ده ها هزار نفر از بیش از ۱۳۰ ملیت در واحدهای داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی در نزدیک به ۱۷۰ رشته و گرایش حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی در مقاطع کارشناسی تا دکتری تحصیل می‌نمایند. در دانشگاه مجازی المصطفی نیز هزاران نفر به صورت غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند و همچنین، مرکز آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی، سالانه میزبان فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه‌ها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی است.

وی یکی از خدمات مهم جامعةالمصطفی به فرهنگ ایرانی اسلامی را آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان برشمرد و گفت: این موضوع با توجه به سوابق فرهنگی و هویتی، در شبه قاره از اهمیت بیشتری برخوردار است. صد ها هزار نفر تا کنون از مسیر تحصیل در جامعةالمصطفی با زبان فارسی آشنا شده‌اند و پیوند عاطفی و قلبی با جمهوری اسلامی ایران دارند و می‌توانند بهترین سفرای فرهنگی برای کشور در سراسر جهان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه با اشاره به برخی فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و بین المللی جامعةالمصطفی، یادآور شد: جامعةالمصطفی پشتوانه راهبردی و مردمی نظام اسلامی در جهان به شمار می‌آید و دانش آموختگان المصطفی امروز در سراسر جهان حضور موثر داشته و در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی و اقتصادی فعالیت می‌نمایند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی نقش بسیار مهمی در انتقال پیام انقلاب اسلامی در جهان داشته است و خوشبختانه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی بسیار خوبی در هندوستان نیز توسط المصطفی به انجام رسیده است.

وی ضمن ابراز امیدواری به توسعه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی در هند، ابراز داشت: زبان فارسی در هندوستان از قدمت تاریخی برخوردار است. امروز لازم است توجه بیشتری به ترویج زبان فارسی صورت پذیرد و جامعةالمصطفی می‌تواند در این زمینه بیش از گذشته موثر باشد.

آقای الهی در پایان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از هویت و فرهنگ هندوستان با ایران پیوند خورده است و لازم است از این گنجینه‌های ارزشمند صیانت شود. المصطفی یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی کشور در جهان به شمار می‌آید و سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند آمادگی کامل برای تعامل همه جانبه با جامعةالمصطفی دارد.

گفتنی است در این دیدار که با حضور حجت الاسلام والمسلمین قنبری، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی و آقای مکارم، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار گردید، دو طرف در زمینه افزایش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه به توافق دست یافتند.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha