چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اینستاگرام

حوزه/ حال که دشمن در چندسال اخیر با راه‌اندازی اغتشاشات، هزینه‌های جانی و مالی روی دست کشور گذاشته است، آیا وقت آن نرسیده که با فیلترینگ بسترهای اغتشاش، هزینه اساسی روی دست دشمن گذاشته شود؟

خبرگزاری حوزه | پاشنه آشیل دشمن همان بسترهایی هستند که هربار ندای ضعیفی برای اعمال محدودیت آن‌ها برخاست، جیغ‌ بنفش بوق‌های شیطان و کاسبان ترافیک را بلندتر از قبل می‌کند!

اگر می خواهید اهمیت بسترها را در جنگ شناختی بدانید، کافی است به اظهار نظرها و بیانیه‌ها عجولانه مقامات آمریکایی در قبال محدودیت چندروزه دسترسی ایرانیان، بنگرید!

اما ۵ نکته مهم:

۱. موضوع دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای، یک اختلال محاسباتی است برای منصرف کردن نخبگان و مسئولان از اعمال محدودیت‌ها و انجام عملیات تأخیری؛ زیرا حتی به فرض صحت ادعای اقای ایلان ماسک، دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای از یک سو هزینه‌های زیاد سخت‌افزاری و مصرفی روی دست کاربر می‌گذارد، از سوی دیگر اقبال و مجهز شدن میلیون‌ها کاربر بسیار زمان‌بر است!

۲. موضوع آسیب‌پذیری کسب‌وکارها(که شامل برخی کلاهبرداری‌ها هم می‌شود) هم اختلال محاسباتی و بهانه‌ی دیگری است برای توقف اعمال محدودیت بر بسترهای خارجی؛ درحالیکه هزینه‌های جانی، مالی و امنیتی ناآرامی‌های ۹۶ و ۹۸ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به مراتب بیشتر از اینها بوده است.

در این مورد لازم است مقدمات کوچیدن تدریجی کسب‌وکارها واقعی به بسترهای داخلی مانند روبیکا فراهم شود.(البته باید تنها یک بستر بعنوان اصلی و ملی معرفی و تقویت شود تا موجب سرگشتگی مخاطبین نشود)

۳. در موضوع کارآمدی فیلترینگ هوشمند در نجات افکار عمومی نیز تردیدی وجود ندارد؛ بعنوان مثال در سال ۹۷، فیلترینگ تلگرام موجب کاهش استقبال استفاده از آن شد؛ گرچه تدابیر اشتباهی مانند رهاسازی فیلترشکن‌ها و پروکسی‌ها، ایجاد تلگرام طلایی و باز گذاشتن بستر خطرناک‌تری مانند اینستاگرام، موجب افول قدرت ضربه‌زنی به دشمن شد اما فقط در یک مقیاس عددی لازم است بدانید که هم‌اکنون در تلگرام فیلترشده، بی‌بی‌سی فارسی ۸۰۰هزار و اینترنشنال ۳۵۰هزار ممبر، درحالیکه در اینستاگرام رهاشده بترتیب حدود ۱۸/۵ میلیون و ۷ میلیون ممبر دارند!

۴. عملیاتی‌شدن طرح‌هایی مانند طرح صیانت بمانند مواجهه‌ی نرم با بسترهای سرکش خارجی است. حال که آن‌ها بدون هیچ پرده‌ای به مواجهه برخاسته‌اند و براحتی تصویر شهید سلیمانی و پیج‌های ارزشی را ترور می‌کنند، در عین حال دست براندازان سخت و نرم را بازمی‌گذارند، دیگر مواجهه نرم معنایی ندارد و قاطعیت بیشتری را از سوی مسئولان می‌طلبد.

حال که دشمن در چندسال اخیر با راه‌اندازی اغتشاشات، هزینه‌های جانی و مالی روی دست کشور گذاشته است، آیا وقت آن نرسیده که با فیلترینگ بسترهای اغتشاش، هزینه اساسی روی دست دشمن گذاشته شود؟

۵. اعمال حکمرانی سایبری هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ شاهدش صعود سرانه‌ی مصرف اینترنت توسط قشر جوان جامعه برای دریافت برنامه‌های خبری و سرگرمی است. از آنجایی که هیچ کشوری برای تروریست‌ها و دشمنان خودش تا عمق روستاها، جاده‌کشی نمی‌کند و یا جاده‌ها را در اختیار بیگانه قرار نمی‌دهد، از این حیث باید با برنامه‌های اقناعی، موجب همراهی هرچه بیشتر مردم بصیر و شریف ایران برای پاکسازی فضای مجازی شویم.

ملتی که همواره در بحران‌ها به کمک حاکمیت آمده‌اند و سناریوی عوامل دشمن را نقش بر آب می‌کنند باید بدانند که امروز اصل مبارزه و مطالبه باید روی بسترهای بحران‌ساز متمرکز شود تا کمتر شاهد حوادث تلخ سیاسی، اجتماعی و اخلاقی باشیم!

محمد جوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 2
    ما از اینستاگرام خیلی ضربه خوردیم زندگی ها از هم میپاشه
    • رضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      اینستاگرام ، تلگرام و واتس آپ همه بستری برای اطلاع رسانی هستند که هزاران از این پلتفرمها وجود دارد این نه یکی دیگه یا استفاده از وی پی ان یا هزاران راه دیگه که وجود داره اصل موضوع مردم هستند که محتوا تولید میکنند نه بسترهای اطلاع رسانی ، نظام باید به نیازهای ضروری مردم توجه کند اصلا تمام شبکه های اجتماعی فیلتر شد نیازهای مادی مردم تامین میشود و بدتر از همه مردم این بی توجهی از سوی دین داران و متدینن میدانند
    • پاسخ به رضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      0 1
      چنان بستر میگید که گویا کسی توی کیفیت و مدیریت تاثیر ندارد و فقط مردم هستند! همان طور که اونها سعی در ایجاد دریچه و‌ روزنه های فسادزاد دارند، از این طرف هم اگر تلاش کنند می توانند دست و‌ پا زدن های آنها را خنثی کنند.
  • حسین دهقان FR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 1
    اینستاگرام وقتی به شکل علنی داره مغز بچه و جوان رو شستشو میده و زندگی های مردم رو می پاشه چرا باید اجازه فعالیت داشته باشه؟. من یه جوان سی ساله هستم تصمیم گرفتم ازدواج کنم تا سالم زندگی کنم، الان یه ساله نامزد هستم، به خدا اینستاگرام پدر زندگی من و امسال من رو دراورده، نامزدم مدام در اینستاگرام میچرخه و مدام دچار مقایسه و چشم هم چشمی میشه، همه چیز زندگی مارو تحت تاثیر قرار داده. نامزدم مقداری سنش پایین هست، اوایل خیلی به خدا و اسلام اعتقاد داشت ، ولی گاهی تحت تاثیر خبرهای زرد اینستاگرام ، منکر همه عقاید میشه و به سوی بی حجابی پیش میره، واقعا جای تعجب هست جمهوری اسلامی توی این چند ساله چرا این شبکه رو فیلتر نکرده. وقتی هنربند ها و بازیگرها و خواننده های وطن فروش به شکل علنی دشمنی خودشون رو با ایران اعلام میکنند و با ده ها میلیون فالور هر مطلب منفی ای دلشون میخواد به مردم القا میکنند و ذهن همه رو سمی میکنند . چرا باید این شبکه اجازه فعالیت داشته باشه؟ وقتی بی بی سی به قول شما 18 میلیون عضو ایرانی داره، این واقعا خطرناکه. یعنی یک چهارم جمعیت ایران داخل اون عضو هستند. وقتی خواننده هایی مثل ساسی مانکن با پول کشورهای عربی، کلیپ میسازن و بازیگر زن فیلم های خراب رو داخل موزیک ویدیو ها میارن، و خواننده یه جوری میخونه که کودکان و نوجوانان از این موزیک ویدیو خوششون بیاد، واقعا هدف اینها چیه؟ واقعا چرا باید این شبکه اجازه فعالیت داشته باشه؟! شبکه اینستاگرام فقط به بهانه تجارت فیلتر نشد. در حالی که اگر واقعا امریکا دلش به خاطر بیکاری ایرانی ها میسوزه، پس چرا شبکه های کاری مهم رو برای ایران باز نمیکنه؟ مثلا شبکه پی پال یا کسب درامد از یوتیوب یا سایتهای فری لنسری مهم برای کسب درامد وبمسترها. چرا اینهارو میبنده ، ولی اینستاگرام رو باز میذاره؟! واقعا چرا به یک شبکه اسراییلی این همه ساله اجازه فعالیت دادن و چرا فیلتر نکردن؟ من مهندس کامپیوتر هستم و 15 سال تمام کارم وب هست، الان حداقل یک مقاله صد صفحه ای میتونم بنویسم و دونه دونه اسیب های فراوان این شبکه اجتماعی فاسد رو به همه نشون بدم. ایرانی هایی هم که بهانه تجارت رو دارن ، باید گفت که اگر واقعا بخوان کار کنن توی شبکه های ایرانی هم میتونن کار کنند مثلا سایت های اگهی مختلف یا شبکه های اجتماعی مشابه. یا حتی وب سایت ایجاد کنند.