چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید سجاد موسوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: عمل به سیره و گفتار نورانی امام رضا(ع)، راز و رمز عاقبت بخیری انسان در دنیا و آخرت است.

حجت الاسلام سید محمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) ابراز داشت: حضرت رضا(ع) مظهر و نماد انسان کامل و جامع فضائل و کمالات والای بشری است و حقیقتاً در سیره و گفتار نورانی ایشان، ناب‌ترین مفاهیم اسلامی تجلی پیدا کرده به گونه ای که مؤلفه ها و شاخصه های سبک زندگی صحیح و مطلوب در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و ... در آن مشهود است.

وی با تأکید بر این که عمل به آموزه ها و معارف قرآن و عترت، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان است، افزود: از امام رضا(ع) احادیث بسیار ناب و ارزشمندی به دست ما رسیده که اگر حتی به بخشی از آن ها در مقام عمل التفات داشته باشیم و سبک زندگی مان را بر اساس آن ها تنظیم کنیم، به یقین عاقبت بخیر خواهیم شد.

وی همچنین با اشاره به این که دین مبین اسلام دین و مکتب جامعی است و امام رضا(ع) نیز همچون دیگر حضرات معصومین(ع) مظهر جامعیت اسلام به شمار می رود، گفت: سبک زندگی حضرت به هیچ وجه تک‌بعدی نبوده به این معنا که تنها به یک فضیلت اکتفا نمی‌کردند، بلکه همه فضیلت‌ها را در خود متجلی کرده بودند و از آن سو هیچ‌گونه رذیله و صفت ناشایستی در وجودشان نبود.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: به عنوان مثال عرض می کنم که ثامن الحجج(ع) به عبادت اهتمام زیادی داشتند و برای آن وقت می‌گذاشتند، کما این که در روایتی از حضرت آمده که خطاب به ما فرموده اند: بکوشید تا اوقات خود در شبانه‌روز را به چهار بخش تقسیم کنید و یک بخش از آن‌را به مناجات با خداوند اختصاص دهید.

وی افزود: ایشان به طور خاص اهل نماز شب‌های طولانی، تسبیح، ذکر و سجده طولانی بودند. پس از نماز صبح تا طلوع خورشید سر بر سجده داشتند و بخش ویژه‌ای از برنامه ایشان در شبانه‌روز به نیایش خدا اختصاص داشت چرا که این عبادت است که به اولیای خدا انرژی و انگیزه می‌دهد و پس از آن می‌توانند با مردم رفتاری الهی داشته باشند.

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: از سوی دیگر بخش قابل توجهی از سیره امام رضا(ع) در ارتباط با جامعه و مردم متجلی می شد، چنان که به گواه تاریخ، حضرت الگوهای زیبایی را برای ارتباط با مردم ارائه داده‌اند چون خیلی مهم است که ارتباط ما با خلق خداوند سازنده باشد. هر روز پس از طلوع خورشید و پایان عبادت، نوبت ارتباطات مردمی آن حضرت بود و با مردم ملاقات عمومی و جلسه داشتند؛ آن‌ها را موعظه می‌کردند، به پرسش‌هایشان پاسخ می‌دادند و نیازهایشان را چه از حیث فکری از طریق آموزش و پاسخگویی به سوالات، چه از منظر عاطفی مثل انس گرفتن و محبت کردن و چه از نظر مالی برآورده می‌کردند.

وی گفت: در سیره و سبک زندگی حضرت به طور خاص بر این مسأله تأکید شده که ایشان بسیار سخاوتمند و اهل انفاق بودند، تا آن جا که به فرزندشان امام جواد(ع) سفارش کرده‌اند: انفاق کن و از دری از منزل خارج شو که فقرا ایستاده و منتظرند. نقل شده وقتی سفره پهن می‌شد و غذا را جلو حضرت می‌گذاشتند، پیش از شروع به خوردن غذا، قسمتی از غذاهای دست نخورده را در ظرفی می‌گذاشتند و می‌گفتند: این‌ها را به فقرا برسانید.

این استاد حوزه ادامه داد: یکی از مسائلی که به طور خاص برای امام رضا(ع) اهمیت داشت و به آن به طور جدی مقید بودند، لزوم حفظ عزت و کرامت انسان ها بود چرا که این مهم را در واقع تکریم کار خدای متعال می دانستند.

وی گفت: یکی از راویان زمان حضرت نقل می کند که "هیچ ندیدم امام رضا(ع) حتی با یک کلمه دل کسی را بیازارد و سخن تند و تیزی بگوید یا با سخنش به کسی ظلم کند. وقتی کسی صحبت می‌کرد امام سراپا گوش بود و حرف کسی را قطع نمی‌کرد تا سخن او تمام شود. اگر کسی نیازی داشت و آقا در توانش بود نیازش را برطرف می‌کرد. اگر کسی نشسته بود آقا جلو او پایش را دراز نمی‌کرد. جلو دیگران حتی تکیه نمی‌داد"

وی ابراز داشت: البته در سیره و سبک زندگی نورانی حضرت، از این دست مطالب بسیار است کما این که ایشان در عرصه تربیتی نیز بیاناتی دارند و سبک زندگی و سیره خودشان سرشار از درس های نابی است که عمل به آن ها تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت ماست.

وی افزود: در واقع یکی از جنبه‌های بسیار مهم در سیره امام رضا(ع) ناظر به روش تربیتی ایشان است، چنان که آن حضرت انسان‌های پیرامون خویش را تحت تأثیر قرار داده و به نحوی آنان را تربیت می‌کردند که به معنای واقعی کلمه در مسیر رشد قرار گرفته و به افراد با شخصیت و مقاومی تبدیل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha