پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دفاع مقدس

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده‌ شهید محلاتی بیان داشت: بی شک فرهنگ دفاع مقدس ریشه در آموزه ها و تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) دارد و این حقیقت مسلم را شهدا و ایثارگران و رزمندگان به ما ثابت کردند.

دکتر علی اصغر حبیبیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که اندیشمندان، متفکران، اساتید حوزه و دانشگاه و اهالی رسانه، نسبت به نشر و تبیین آموزه ها و معارف دفاع مقدس، وظیفه مهم و سنگینی برعهده دارند، اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس از حیث محتوایی و ارزشی ریشه در آرمان ها و ارزش های اسلام ناب محمدی(ص) دارد و به یقین اگر نام و یاد و رسم امام حسین(ع) و عاشوراییان در میان نبود، دفاع مقدسی که ما می شناسیم اساساً شکل نمی گرفت.

وی افزود: در کتاب" فرهنگ دفاع مقدس" که این سال های حماسه آمیز از نظر و دیدگاه امام و رهبری و نیز فرماندهان ارشد جنگ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، بر این نکته تأکید شده که اصلاً خود دفاع مقدس، بروز و ظهورش ناشی از اسلام ناب است.

خاطره ای شنیدنی از مرحوم آیت الله بهجت

وی همچنین گفت: بنده لازم می دانم در همین رابطه به بیان خاطره‌ای از مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت(رضوان الله تعالی) بپردازم و آن هم این‌که در دیداری که به همراه جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید محلاتی با این عالم و مرجع بزرگوار داشتیم، ایشان در پاسخ به سؤال یکی از اساتید مبنی بر این‌که شما تجسم و مظهر تقوا هستید، راه تقوا را به ما نشان دهید، سه پله را مطرح کردند که پله‌ی آخر آن در ارتباط با همین دفاع مقدس است. ایشان فرمودند: پله‌ی اول این است که هرچه که خداوند گفته است لا، شما هم بگویید لا؛ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. بعد فرمودند: پله‌ی دوم این است که تا جایی‌که می‌توانید مستحبات را انجام دهید و مکروهات را مطلقاً رها کنید. پله‌ی سوم هم، خود را ندیدن و خدا را دیدن است. در رابطه با مثال پله‌ی سوم فرمودند: چنان‌که انبیا و صُلحا در طول تاریخ بودند، مخصوصاً ائمه‌ی هدی و به‌طور خاص شهدای خودمان. چندین بار اشاره و تأکید کردند که نمونه‌ی آن شهدای دفاع مقدس هستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بعد ایشان فرمود که شهدا کسانی بودند که خود را ندیدند و خدا را دیدند. این‌ها همه برگرفته از اندیشه‌ی ناب اسلامی است و ایشان حسن ختام را از آیه‌ی ۱۰، سوره‌ی حشر فرمودند: وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ. بنابراین بروز و ظهور دفاع مقدس که ما آن را به‌عنوان گنجینه تلقی می‌کنیم، جدای از اندیشه‌ی اسلامی و جدای از حرکت و قیام امام حسین(ع) نیست.

وی افزود: به تعبیر دیگر، لوگو و تابلوی دفاع مقدس بر پایه‌ی حرکت سیدالشهدا(ع) است. همان‌طور که سردار دل‌ها، سردار سلیمانی مطرح کرد که ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم. این از کجا نشأت می‌گیرد؟ این ناشی از اندیشه‌ای است که به این مباحث باور دارد، چه آن که ما می دانیم که بر اساس باور است که حرکت و رفتاری صورت می‌گیرد. خلاصه آن که دفاع مقدس یک رابطه‌ی مستقیم و لازم و ملزوم در ارتباط با اندیشه و آن هم اندیشه‌ی اسلام ناب محمدی(ص) دارد.

رسالت مهم اساتید و نخبگان در ترویج معارف دفاع مقدس

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که اندیشمندان و فرهیختگان جامعه به خصوص صاحب نظران علوم انسانی و اسلامی، وظیفه و رسالت مهمی در راستای ترویج معارف برخاسته از گنجینه دفاع مقدس دارند، گفت: طبعاً وقتی از نخبگان سخن به میان می آوریم، منظور متفکرین، اندیشمندان و کسانی هستند که ایده تولید می‌کنند. این‌ها نقش مستقیمی در این دارند که آنچه که دفاع مقدس به‌عنوان مصداق آن است را به آن مفهوم اسلامی ارتباط دهند. وی افزود: فرانسیس فوکویاما یکی از اندیشمندان غربی است که کتابی با عنوان «پایان تاریخ» نوشت و قائل به برتری مکتب لیبرال دموکراسی در پایان قرن بیست و یکم است؛ اما همین فرد بعداً در یک مقاله‌ی چهارده الی پانزده صفحه‌ای از کتاب خود انتقاد کرد و گفت: ما فکر می‌کردیم که برتری و هژمونی در قرن بیست و یکم به بعد با کانون غرب و مکتب لیبرال دموکرات است؛ بلکه ما الان با پدیده‌ای به نام بنیادگرایی مواجه هستیم؛ بنیادگرایی از نوع اسلام و آن از نوع شیعی، آن هم شیعی سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه.

وی بیان داشت: ببینید این آقا که یک اندیشمند و جامعه‌شناس غربی است به چنین نتیجه و ایده‌ای رسیده است. ایده‌ی معروف ایشان در کنفرانسی در سال ۲۰۰۶ که ششصد نفر انقلاب اسلامی‌شناس که یا پایان نامه یا کتاب داشتند، از تمام جهان دعوت کردند(بعد از حمله به افغانستان و عراق) در این کنفرانس آقای فوکویاما گفت: این اسلامی که می‌گویم: اسلام شیعی از نوع سیاسی و مبتنی بر ولایت فقیه است، همان پرنده‌ای است که اعجاب جهانیان را به خود جلب کرده که یک بال آن سرخ حسینی است و یک بال دیگر آن سبز مهدوی است. سرخ حسینی چنان است که می‌گویند: کشته شویم یا بکشیم در هر دو حال پیروزی است؛ لذا این تفکر شکست‌ناپذیر است و برای خود شکستی متصور نیستند. بال دیگر بال سبز مهدوی و انتظار است که همیشه سرزنده و امیدوار هستند. هیچ‌گونه افسردگی و ناامیدی در کارشان نیست؛ بلکه امیدوارند که شخصی می‌آید و جهان را پر از عدل و داد می‌کند. بنابراین همیشه انگیزه‌مند هستند؛ لذا در بال سرخ تهدیدناپذیر و در بال سبز همیشه شکست‌ناپذیر هستند. این پرنده سپری به نام ولایت فقیه دارد که هیچ‌گونه تیری به آن اصابت نمی‌کند و هم‌چنان بالنده است.

انقلابی که ریشه در اندیشه اسلام ناب دارد

حبیبیان همچنین ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات خویش بر این نکته تأکید می کنند که وجود انقلاب اسلامی وجود جذابی است و همه به آن نگاه می‌کنند. این تفکر برگرفته از اندیشه‌ی اسلام ناب است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) همان اسلام صدر اسلام و قبل از شورای سقیفه است؛ اسلامی است که حرکت و قیام امام حسین(ع) تداوم بخش آن است.

وی اضافه کرد: واقعیت آن است که امام حسین(ع) عاشورا را آفرید و عاشورا، حسینیان زمانه را آفریدند و حسینیان زمانه انقلاب اسلامی را آفریدند و انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی را آفرید. این روند به همین ترتیب پیش می‌رود که سلسله‌ی حکومت جهانی شکل بگیرد. مقام معظم رهبری هم به این مسأله اشاره کردند و فرمودند: اول انقلاب بعد نظام و سپس دولت اسلامی است و بعد از آن جامعه‌ی اسلامی و نمونه است که امت وسط است. با وجود امت وسط و پیشکسوت، امت واحده شکل می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه همچنین در خاتمه سخنان خود بیان داشت: امت واحده نیز در پی تحقق تمدن نوین اسلامی است که نهایتاً به دست قائم آل محمد(ص) حضرت مهدی موعود(عج) شکل می‌گیرد که ما آیات زیادی در این زمینه در قرآن داریم، کما این که امام راحل نیز فرمودند: انقلاب اسلامی ما بستر و پیش‌نیازی است برای انقلاب حضرت مهدی (عج).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha