پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خدمت خلق

حوزه/ اسلام نمی گوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو؛ اسلام می‌گوید «هر کاری که می‌کنی ذکر خدا بگو» آن‌وقت کارت را بهتر انجام می‌دهی و روحیه‌ات قوی تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روایت مشهور «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّین» از جمله احادیثی است که زیاد شنیده ایم و پیرامون این دستور الهی، سؤالاتی وجود دارد که در شماره های مختلف به انتشار این پرسش ها و پاسخ آنها خواهیم پرداخت.

* آیا خدمت به خلق بهتر است یا عبادت؟

آیت الله مطهری : شخصی از «باند کسروی‌ها» کتابی نوشته و آموزه های شیعه را تحقیر کرده بود از جمله گفته بود «آیا این که یک پاسبان در دل شب خانه‌های مردم را پاسبانی کند بهتر است و خدا راضی تر است یا بنشیند یک‌جا و هی لب‌هایش را تکان بدهد بگوید من ذکر می‌گویم؟»

مرد عالمی جواب خوبی داد و گفت: شقّ سوّمی دارد و آن این که پاسبان در همان حالی که تفنگش را روی دوشش گرفته و در خیابانها پاس می‌دهد، ذکر خدا می‌گوید.

اسلام که نمی گوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو؛ اسلام می‌گوید «هر کاری که می‌کنی ذکر خدا بگو» آن‌وقت کارت را بهتر انجام می‌دهی و روحیه ات قوی تر می‌شود.

یاد خدا سبب قوت قلب انسان است. مخصوصاً وقتی که انسان در شرایط سختی قرار می‌گیرد، یاد کردن خدا که انسان از قدرت الهی استمداد کند، روحیه انسان را قوی می‌کند.

«یا اَیُّها الَّذینَ امَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ» [سوره بقره، آیه ۱۵۴] نماز ذکر خداست. قرآن می‌گوید از نماز مدد و نیرو بگیرید.

منبع: طهارت روح؛ عبادت و نماز در آثار شهید مطهری ، خلاصه ای از صفحه ۱۳۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha