پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین موسوی فردگفت: در حوادث اخیر شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از معترضین، جوانان و نوجوانان بودند که کمتر سخنان ما را شنیده اند. توصیه می کنم که حوزه های علمیه طلاب خوش استعداد و سخنور را راهی دانشگاه ها و مدارس آموزش و پرورش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، در آیین تکریم و معارفه مدیر سابق و جدید حوزه علمیه خوزستان که با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد به بیان توصیه های اخلاقی پرداخت و گفت: توصیه اول من به شما حوزویان گرامی، نماز اول وقت است که بسیار مهم است و ما حوزویان باید مقید به نماز اول وقت باشیم وهنگامی شنیدن صدای اذان کارهایی که به آن مشغولیم را رها کنیم و مهیای اقامه نماز شویم و این سیره ی اهل بیت ما بوده است.

وی، افزود: دومین توصیه نظم و اهمیت به عمر و وقت دیگران است علی الخصوص اساتید حوزه باید این نکته را رعایت کنند و کلاس های درس خود را به موقع برگزار کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: عالم همه منظم است اگر ذره‌ای این کهکشان ها و مجموعه های عالم هستی لحظه ای از مدار خود خارج شود همه ی عالم به هم می ریزد ولی متاسفانه ما منظم نیستیم.

وی، گفت: سومین توصیه ی بنده ورود ما طلبه ها به رفع حوائج مردم است و نباید صرفا به انجام فعالیت های فرهنگی اکتفا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد، بیان کرد: امروزه الحمدلله تحولی در حضور روحانیت در جامعه حاصل شده؛ در خشکسالی و زلزله و کرونا شاهد آن بوده ایم و بهترین تبلیغ برای روحانیت همین مسئله است.

وی ادامه داد: توصیه ی چهارم بنده، برنامه ریزی دقیق برای جوانان و نوجوانان است که بسیار مسئله ی مهمی است. در حوادث اخیر شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از معترضین جوانان و نوجوانان بوده اند که کمتر سخنان ما را شنیده اند. بنده توصیه می کنم که حوزه های علمیه طلاب خوش استعداد و سخنور را راهی دانشگاه ها و مدارس آموزش و پرورش کند.

امام جمعه اهواز در ادامه تصریح کرد: خوزستان به گردن همه ی استان ها حق دارد از این رو باید هم به لحاظ کمی و هم کیفی در تخصیص اعتبارات به حوزه علمیه استان نگاه ویژه ای صورت گیرد، چرا که طلاب خوزستان در خط مقدم مبارزه فرهنگی قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: عزیزان مطالبه ی جدی مقام معظم رهبری این است که ما مساجد را به معنای واقعی کلمه فعال کنیم. باید تلاش کنیم که مسجد محل مسجدی شود که درهمه ی مقدرات محله حضور داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ادامه داد: توصیه ی بعدی بنده، ساده زیستی ما طلبه هاست که الحمدلله عده ی زیادی از شما اینگونه زندگی می کنید و این سیره ی امامین انقلاب، مراجع تقلید و علمای سابق ما بوده است که باید به آن عمل کنیم.

وی گفت: ساده زیستی هم در محیط خانواده و هم مسکن و هم خودروی ما طلاب رعایت شود و باید تبدیل به گفتمان شود و مردم ساده زیستی را از ما حوزویان مطالبه کنند.

امام جمعه اهواز در ادامه به بیان دو خلاء در حوزه های علمیه پرداخت و بیان داشت: اولین خلاء موجود در حوزه های علمیه بحث فقه معاصر است که الحمدلله برای رفع این خلاء فعالیت هایی صورت گرفته است. باید در فضای جدید سطح معرفت دینی ارتقا پیدا کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای کامل جامعه باشد و نباید به ظرفیت های گذشته اکتفا کرد، چرا که تا حوزه و پژوهش های حوزه از مطالبات نسل جدید غافل باشد طبیعتا ما رشد نخواهیم کرد. باید نیازهای جدید جامعه بعد از انقلاب طی یک بازخوانی و قرائت صحیح مورد توجه قرار گیرد و به آن پاسخ داده شود.

وی، اظهارکرد: دومین خلاء، فقدان مواجهه ی ناب و استفاده مستقیم از معارف اهل بیت است. کلمات معصومین حامل حقیقت ایمان بوده و همه ی معارف در کلمات این بزرگواران نهفته شده است که اگر انسان به حقایق کلام آنها راه پیدا کند می تواند به مراتب عالیه برسد ولی متأسفانه یک ادبیات تخصصی بین جامعه و منابع روایی اهل بیت فاصله انداخته است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد بیان کرد: خداوند به ما امر می کند که باید از منابع غنی اهل بیت(ع) برداشت کنیم و برنامه ریزی به گونه ای باشد که طلاب مستقیما به منابع روایی مراجعه کنند و بتوانند با درایت و تامل در آنها مطالب را برداشت کنند و به ترجمه ها اکتفا نکنند.

وی در پایان از زحمات حجت الاسلام والمسلمین بهرام پور، مدیر سابق حوزه علمیه خوزستان تقدیر و تشکر کرد و برای حجت الاسلام بلادیان، مدیر جدید حوزه استان آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha