سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
افتخار یوسفی

حوزه/ یوسفی با بیان اینکه بانوان طلبه باید در جامعه الگو باشند، به اجرای طرح‌های آموزشی، اخلاقی و تربیتی متعدد در جامعةالزهرا(س) اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم افتخار یوسفی در نشست با اساتید و طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به طلاب، اساتید و مسئولان این مؤسسه علمی حوزوی و گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا و همچنین تسلیت در آستانه شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام‌، عنوان کرد: روایتی از امام علی علیه‌السلام داریم که در سفارشی به کمیل، فرمودند: «یا کُمَیْلُ! اَحْسَنُ حِلْیَةِ الْمُؤْمِنُ التَّواضُعُ، وَ جَمالُهُ التَّعَفُّفُ، وَ شَرَفُهُ التَّفَقُّهُ، وَ عِزُّهُ تَرْکُ الْقالِ وَ الْقیلِ؛ ای کمیل! بهترین زینت انسان باایمان تواضع و فروتنی است، و زیبایی و جمال مؤمن در عفّت و پاکدامنی است، و شرافت او در آگاهی است، و عزّت او در ترک قیل و قال و گفتگوهای بی‌ثمر است!»، این سفارش‌ها خواندنی و درس گرفتنی هستند.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: کسی که می‌خواهد سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد باید این ویژگی‌ها را در خود ایجاد و تربیت کند و رشد دهد.

یوسفی ادامه داد: زیبایی یک بانوی انقلابی به حجاب و عفت او اوست مسئله که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم.

وی با اشاره به واژه «التَّفَقُّهُ»، گفت: تفقه فهم عمیق دین و درک صحیح معارف دین و اهل بیت علیهم‌السلام است و اگر می‌خواهیم به بزرگی و شرافت برسیم، راه آن تفقه است که شما بانوان طلبه به فضل و توفیق الهی، دعای خیر خانواده و بستر مناسبی که نظام جمهوری اسلامی برای بانوان فراهم کرده، در این مسیر گام برداشتید.

تحصیل علم گامی برای رسیدن به هدف والای خلقت است

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: یک طلبه علاوه بر اینکه مؤمن شاگرد امام صادق علیه‌السلام و سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، باید این فضائل را کسب کند.

یوسفی بیان داشت: بهترین کمال انسان و شرافت انسان به تحصیل علم و فهم دین است که خداوند متعال به احسن صور خلق کرد و به احسن علوم فرا خواند.

وی با بیان اینکه تحصیل علم گامی برای رسیدن به هدف والای خلقت است، یادآور شد: تحصیل علم به تنهایی هدف نیست، بلکه کسب علمی که منجر به عبودیت، عمل و تغییر رفتار شود، هدف است.

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: تحصیل علم فی نفسه ارزش نیست، علم زمانی ارزش است که کسب علم رنگ و بو و هدف الهی قرار بگیرد و هدف آن کسب رضای خداوند متعال شود و از این طریق است که علم می‌تواند مورد شرف انسان باشد.

یوسفی بیان داشت: مسئولیت عالِم بیشتر است و به تبع آن، تأثیرگذاری او در جامعه بیشتر است. تحصیل علم باید باعث تغییر در رفتار و عملکرد ما شود.

رسالت اصلی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با کسب علم و رشد اخلاقی و تربیتی طلاب محقق می‌شود

وی عنوان کرد: هدف اصلی ما در مؤسسه علمی حوزوی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که بزرگترین مرکز تحصیل علوم دینی بانوان در جهان تشیع است، علاوه بر کسب علم، تربیت و رشد اخلاقی است؛ اگر در مرحله تحصیل علم، گام‌های بلندی برداریم، از نظر علمی در سطح مطلوبی باشیم، در مجامع علمی حرفی برای زدن داشته باشیم و مرزهای دانش را جلو ببریم، اما از نظر اخلاقی و تربیتی ضعفی داشته باشیم، ما به هدف خود دست نیافتیم.

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه رسالت اصلی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با کسب علم و رشد اخلاقی و تربیتی طلاب محقق می‌شود، گفت: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بر اساس اساسنامه و اسناد بالادستی مأموریت دارد که طلابی مهذب، عفیف، عالم، زمان شناس، انقلابی، توانمند و مؤثر در جامعه تربیت کند و توصیه می‌شود با مراجعه به اسناد و چشم اندازها، هدف عالیه ای که برای یک بانوی طلبه تراز انقلاب و تأثیرگذار در تمدن نوین اسلامی ترسیم شده است ببینید و مطالعه کنید تا در این مسیر محکم قدم بردارید.

برگزاری برنامه‌های مختلف اخلاقی و تربیتی در جامعه‌الزهرا(س)

یوسفی خاطرنشان کرد: برنامه‌های متنوعی برای رشد تربیتی طلاب طراحی و برنامه ریزی شده است تا مسیر برای سیر رشد اخلاقی و تربیتی طلاب هموار شود که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری درس‌های اخلاق، طرح اساتید راهبر تربیتی، نشست‌های اخلاقی، حلقه‌های معرفتی و غیره اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همه این طرح‌ها و برنامه پوسته قضیه هستند و تلاش‌های مسئولان و برنامه‌های تربیتی ارائه شده فقط بستر ساز است، اما کار اصلی به عهده خود شما طلاب است که با مشارطه، مراقبه و محاسبه به این مهم دست پیدا کنید و اهداف بالای تربیتی و بانوی مهذب و باتقوا تأمین شود.

بانوان طلبه باید در جامعه الگو باشند/ بسنده کردن به حجاب شرعی، زیبنده یک بانوی طلبه نیست

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها بابیان اینکه جدی گرفتن مباحث اخلاقی و تربیتی برای نهادینه شدن ارزش‌های مختلف در جامعه لازم است، به کلیدواژه‌هایی چون عفاف و حجاب اشاره و عنوان کرد: عفاف و حجاب از جمله مواردی است که در جامعه امروز مورد نشانه واقع شده و دشمن درصدد است تا زنان جامعه را به انحراف بکشاند.

یوسفی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سخنان اخیر خود فرمودند که حجاب بهانه است، آنها توانمندی ایران، استقلال و سیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته اند، اما نظام مقتدر جمهوری اسلامی به برکت قیام امام خمینی(ره)، خون شهدا و جانفشانی‌هایی که شده و توجه امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف همچون کوهی مقتدر ایستاده است.

وی تأکید کرد: طلبه به عنوان فردی که باید در نظام جمهوری اسلامی ایفای نقش کند و سهم داشته باشد، باید در مسئله عفاف و حجاب الگو باشد.

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه بسنده کردن به حجاب شرعی، زیبنده یک بانوی طلبه نیست، عنوان کرد: با توجه به آیه 32 سوره احزاب که خداوند می‌فرماید: «یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ؛ ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید»، شما الگوی زنان هستید و الگو بودن شما اقتضا می‌کند که پوششی کامل تر از افراد عادی داشته باشید.

وی با بیان اینکه در برنامه ریزی‌های فردی، مسئله حجاب را جدی بگیرید، به موضوعات دیگر از جمله تواضع، نظم و انضباط و غیره در تحصیل و مسیر طلبگی اشاره کرد.

اجرای طرح‌های آموزشی متعدد در جامعه‌الزهرا(س)

یوسفی در ادامه یادآور شد: شما بانوان طلبه بیش از دو سال از فضای نورانی خانه حضرت زهرا علیهاالسلام محروم بودید و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شد، به فضل الهی دوباره سفره پهن شده و فرصت برای استفاده مهیا شده است، امروز باید قدردان این نعمت باشید و از ظرفیت‌های عظیمی که در اختیار شماست، بهره مند شوید.

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین خطاب به اساتید عنوان کرد: خواهش من از اساتید این است که دلسوز طلاب باشند که هستند، طلاب هم از اساتید به عنوان مادرانی مهربان و دلسوز درس علم، زندگی و عمل یاد بگیرند.

یوسفی با اشاره به اجرای طرح‌های آموزشی متعدد در مجموعه، گفت: ‌ طرح آموزش پژوهش‌محور، تثبیت دروس آموزشی، طرح میز مشاوره علمی و غیره طرح‌هایی هستند که باید از این طرح‌ها استفاده شود تا پایه‌های آموزشی محکم و قوی شود، بنابراین مشارکت شما می‌تواند باعث ارتقای آن طرح‌ها شود.

وی در پایان پیشنهاد داد: اساتید و طلاب می‌توانند پیشنهادات و طرح‌های خود را برای ارتقای علمی و تربیتی طلبه‌ها برای ما ارسال کنند، ما با تمام وجود از پیشنهادات و طرح‌های خوب استقبال می‌کنیم تا در تحقق اهداف جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها سهیم باشیم و گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha