جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ڈاکٹر علی عباسی

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف اشرف، تاکید کرد: با وجود شکست دشمنان اسلام در میدان‌های نبرد، جنگ فرهنگی و ترکیبی شدیدی برقرار است که جوانان و بانوان ما را هدف قرار داده‌اند. وظیفه امروز ما نسبت به گذشته در این جنگ فکری و معرفتی بسیار سنگین‌تر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار جمعی از علما و روحانیون حوزه علمیه عراق که در جامعةالمصطفی در قم برگزار شد، انقلاب اسلامی ایران را حادثه‌ای مهم در منطقه و جهان دانست و ابراز داشت: این انقلاب تنها مربوط به یک خاک، سرزمین، قوم و ملیت خاص نیست و یک انقلاب فکری، معرفتی و دینی است که برای همه مسلمانان و به ویژه پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، یک نقطه عطف تاریخی به شمار می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به احساس خطر دشمنان اسلام نسبت به انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تلاش دشمن از روز نخست برای نابودی یا محدود نمودن دامنه این انقلاب بود و این تلاش تا به امروز بی‌وقفه ادامه یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ حوزه‌های علمیه دانست و اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه نجف و قم، به شدت محدود و منزوی شده و تنها به رشته‌های خاص فقه و اصول اختصاص یافته و عملا امکان اثرگذاری در اجتماع و تبادلات علمی تا حد زیادی از آن منقطع گردیده بود. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم به عرصه‌های بسیار متنوعی از علوم انسانی جدید تا راه‌اندازی رشته‌های تخصصی فقهی وارد شد و آفاق جدیدی در برابر آن گشوده شد.

وی با اشاره به ارائه بیش از ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی در جامعةالمصطفی و نزدیک به هشتاد رشته تخصصی در حوزه علمیه قم، یادآور شد: بر اساس طرح تحول آموزشی جامعةالمصطفی، این رشته‌ها و گرایش‌ها به بیش از ۴۰۰ مورد افزایش خواهد یافت و در حوزه علمیه قم نیز شاهد چنین پیشرفتی خواهیم بود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه علوم فقه و اصول، قرآن و حدیث و علوم انسانی، خاطرنشان کرد: علوم انسانی علوم تمدنی و فرهنگی است. علوم انسانی، بر اساس یک نگاه خاص به انسان و جهان تعریف می‌شوند و علوم امروز نیز بر اساس نگاه مادی غربی طراحی شده است. اما در حوزه علمیه قم، علوم انسانی با نگاه دینی و اسلامی بازتعریف و رشته‌های متعددی در این زمینه راه‌اندازی گردید که در جامعةالمصطفی نیز اجرا می‌شود.

وی با اشاره به رشد علمی حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی، در کل حوزه علمیه قم بیش از سه نشریه علمی منتشر نمی‌شد. امروز ده‌ها و صدها نشریه علمی- تخصصی در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف با محتوا و کیفیت بسیار عالی انتشار می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، جامعةالمصطفی را پذیرای پیروان مذاهب مختلف اسلامی خواند و تصریح کرد: امروز مراکزی در دنیای اسلام وجود دارند که هدف و عملکردشان دامن زدن به تفرقه و ایجاد کینه میان مسلمانان به ویژه شیعیان و اهل سنت است. جامعةالمصطفی در مقابل، این امکان را فراهم نموده است تا پیروان مذاهب مختلف اسلامی را بر اساس مذهب خود و با نگاه تطبیقی و تقریبی پذیرا باشد و این سرمایه ارزشمندی برای جهان اسلام به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تحصیل فراگیرانی از نزدیک به ۱۳۵ ملیت در جامعةالمصطفی، اظهار داشت: آرزوی علمای سلف ما این بوده است که بتوانند معارف ناب اسلامی و اهل بیتی را به مردم سایر ملل نیز منتقل نمایند. امروز به برکت جامعةالمصطفی این آرزو تحقق یافته است و دانش آموختگان جامعةالمصطفی مروج معارف اهل بیت(علیهم السلام) در سرتاسر جهان هستند.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف اشرف، تاکید کرد: با وجود شکست دشمنان اسلام در میدان‌های نبرد، جنگ فرهنگی و ترکیبی شدیدی برقرار است که جوانان و بانوان ما را هدف قرار داده‌اند. وظیفه امروز ما نسبت به گذشته در این جنگ فکری و معرفتی بسیار سنگین‌تر است.

وی ادامه داد: در تهاجم فرهنگی، دشمن حساب ویژه‌ای برای تسخیر ذهن و فکر جوانان ما باز کرده است همانگونه که در عراق نیز شنیده می‌شود کشورهای غربی با تاسیس هزاران موسسه به ظاهر مردم نهاد، فکر و ذهن جوانان و بانوان را هدف قرار می‌دهند. هم اکنون ۲۶۰ کانال تلویزیونی فارسی زبان، شبانه روز افکار جوانان ما را بمباران می‌نمایند در حالی که ما می‌دانیم غربی‌ها حاضر نیستند حتی یک دلار را بی‌دلیل هزینه نمایند، میلیون‌ها دلار، در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند زیرا از امتداد امواج انقلاب اسلامی هراس دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مذاهب مختلف اسلامی، تأکید کرد: این تلاش‌ها برای ایجاد جدایی و تفرقه میان علما و پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) نیز جریان دارد که باید نسبت به آن هوشیار بود و اینجانب از صمیم قلب عرض می‌نمایم ما میان خود و شما عزیزان در عراق هیچ دوگانگی نمی‌بینیم و به هیچ وجه جدای از هم نیستیم.

گفتنی است: در ابتدای این جلسه، تعدادی از علمای عراقی حاضر در جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر مقدس قم و دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، دقایقی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاسین IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    11 0
    سخن گفتن از «باید» و «نباید» یا «شود» و «نشود»، زیبنده مسئولان اجرایی در هر پست و مقامی که باشند نیست. شایسته‌تر این است که یک مسئول بگوید ما می‌خواهیم به فضل الهی این کار را انجام بدهیم یا این برنامه را اجرا کنیم ان‌شاءالله. در همین موضوع تقویت ارتباط حوزه‌های هزارساله قم و نجف، مسئولان حوزوی به‌جای «باید» و «شود» و...، بهتر و قابل‌ قبول‌تر است که طرح اجرایی ارائه دهند و با جدیت و اهتمام لازم، اجرای آن‌را پی‌گیری و نتایجش را نیز به حوزویان و افکار عمومی گزارش دهند. این می‌شود مسئولیت‌شناسی و ایفای درست نقش خود در جایگاه یک مدیر حوزوی و انقلابی. مابقی حرف است و حرف است و حرف! که البته آن‌هم به قول عوام، کنتور نمی‌اندازد! والله اعلم
    • لابدیت IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 4
      معنای این کلمات دستور و فرمان نیست بیان ضرورت است
    • به «لابدیت» IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      4 0
      «بیان ضرورت»، وقتی «ضرورت» دارد که اهمیت موضوع آشکار نباشد. آیا واقعاً «ضرورت ارتباط وثیق دو حوزه علمیه قدیم و قویم نجف و قم» موضوعی مبهم و نیازمند تأکید است؟! به جای توجیه، مسئولان را ترغیب کنیم تا در سخنرانی‌ها و اعلام مواضع، به تشریح مستند برنامه‌ها و اقدامات بپردازند، نه بیان و توضیح واضحات.
  • علی IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    3 1
    اگر ارتباط دو حوزه باید تقویت شود، چرا در ردیف مطالبات حوزه از دولت قرار نگرفته؟ حرفی می زنیم که عملی به آن نمی کنیم؟!
    • ؟ IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 3
      دولت ؟! صحبت از ارتباط حوزه هاست، دولتها که ارتباطات دیپلماتیک داشته و دارند