پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انتشار کتاب امام علی(ع) از دیدگاه روشنفکران به زبان صربی

حوزه/ کتاب امام علی( ع) از دیدگاه روشنفکران عرب مسیحی به زبان صربی منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، کتاب "امام علی از دیدگاه روشنفکران عرب مسیحی" نوشته الکساندر دراگوویچ محقق، نویسنده و مترجم صرب از سوی انتشارات میراث وحی BAŠTINA OBJAVE به زبان صربی منتشر گردید.

چارچوب کتاب "امام علی از دیدگاه روشنفکران عرب مسیحی" براساس سخنرانی نویسنده در وبینار«امام علی، الگوی معنویت، عدالت و وحدت» است که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان با همکاری رایزنی فرهنگی بوسنی و هرزگوین به مناسبت عید غدیر خم در تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد و در آن اندیشمندان و پژوهشگرانی از حوزه بالکان شرکت داشتند و درمورد ابعاد شخصیت آن حضرت سخن گفتند.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید: درست پس از قرآن کریم و سنت پیامبر خدا (ص)، سخنان حضرت علی(ع)، وسیع‌ترین طیف از متنوع‌ترین و لطیف‌ترین حکمت‌های اجتماعی، سیاسی و دینی را به بشر داد. از زمانی (بیش از یک هزار سال پیش) که شریف رضی نهج البلاغه را به عنوان منتخبی منحصر به فرد و دقیق از سخنان، نامه ها و سخنان حکیمانه جمع آوری کرد این کتاب گرانبها بر بسیاری از روشنفکران در سراسر جهان، چه بر مسلمانان از هر قشر و چه بر غیر مسلمانان، یعنی بر همه کسانی که آن را پذیرفتند و به آن فکر کردند، تأثیر عمیقی گذاشت.

او در ادامه می گوید: اصلاً تعجب آور نیست که اکثریت شخصیت های برجسته، از روشنفکران مسیحی عرب، همانطور که در عنوان کتاب آمده است، اهل قلم، یعنی شاعران، نویسندگان، زبان شناسان و روزنامه نگاران هستند. برخی از آنها شهرت ادبی جهانی دارند و در منطقه بالکان نیز شناخته شده هستند. مشهورترین آنها، جبران خلیل جبران، نویسنده شاهکار "النبی"، مجموعه ای از مقالات شاعرانه، فلسفی، معنوی و الهام بخش است که به بیش از بیست زبان ترجمه شده است و یکی از پرخواننده ترین کتاب های قرن بیستم به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha