چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر میثم عبدالهی

حوزه/ میرزا کوچک خان با توجه به چهره علمی و شخصیتی که نزد علمای رشت داشت مخفیانه وارد رشت می‌شود و با علما دیدار می‌کند و می‌گوید که برای شروع نهضت نیاز به علنی کردن حضور او و آغاز رسمی کار نهضت در رشت دارد و این درخواست توسط علما پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر میثم عبداللهی امروز در کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان اینکه شورای اتحاد اسلام شورایی از مجتهدین بزرگ رشت بود، اظهار کرد: علمای مهمی در این شورا عضو بودند و هیئت اتحاد اسلام رهبری نهضت جنگل را در اختیار داشت و این شورا قبل از نهضت جنگل و قبل از ورود میرزا کوچک خان به رشت فعالیت داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از مصوبات هیئت اتحاد اسلام بحثی با عنوان «عشریه» است که در این هیئت تصویب و اجرا شده است، ۵ نفر از مجتهدان رشت که عضو این هیئت نبودند هم آن را امضا کردند، امثال این فعالیت‌ها به میزانی برای مبارزه با استبداد انگلیس تاثیرگذار بوده است که می‌توان آن‌ها را بی‌نظیر دانست.

محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و گیلان همچنین به نقش «خاندان اکبر» در تخریب نهضت جنگل اشاره کرد و گفت: این خاندان در دوران پهلوی نیز در جایگاه‌های مهم کشور قرار داشتند و این افراد علیه نهضت جنگل فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان با توجه به چهره علمی و شخصیتی که نزد علمای رشت داشت مخفیانه وارد رشت می‌شود و با علما دیدار می‌کند و می‌گوید که برای شروع نهضت نیاز به علنی کردن حضور او و آغاز رسمی کار نهضت در رشت دارد و این درخواست توسط علما پیگیری می‌شود.

محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و گیلان در پایان گفت: علمای عضو هیئت اتحاد اسلام از مجتهدین برجسته رشت و ۱۱ نفر بودند و این شورا یک نفر عضو غیر روحانی داشت؛ هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شد و به ۲۷ نفر رسید و علما در رأس این کمیته بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha