پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رضایی

حوزه / رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی گفت: برگزاری نشست‌های علمی حول محور شخصیت‌های بزرگی چون بوعلی سینا سبب آشنایی بیشتر جامعه بشری خصوصا نسل جوان با این درهای گران‌بها می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام رضایی رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، امروز در آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا در همدان، با بیان اینکه بوعلی سینا تجمیع علوم را در خود داشت، اظهار داشت: در یک کلام، بوعلی سینا را دانشمندی ذوالفنون باید نامید که دارای آوازه‌ای همه گیر است.

وی با اشاره به اینکه بوعلی سینا از تأثیر گذارترین داشمندان ایران و جهان به شمار می‌رود، گفت: بوعلی سینا در طب و فلسفه دارای شهرتی فراگیر است تا جایی که در عرصه فلسفه،توانست فلسفه مشاعی را با دین سازکار کند و علاوه بر اثبات وجود خداوند به مثابه واجب الوجوب فلسفی، به حل عقلی موضوعاتی از قبیل صدور کثرت از وحدت و علم خداوند به جزییات و پیوند حادث و قدیم رابطه ذات و صفات خدا نیز پرداخت.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی افزود: همچنین بوعلی سینا در حوزه نفس بحث تجرد و خلود را مطرح کرده است و معقول ثانی از معقول اولی را تفکیک و در موضوع شروع، تقریر نوینی داشت.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ اثر به این دانشمند مسلمان نسبت داده شده است، یادآور شد: این گونه شخصیت‌ها بعد از انبیا و اولیای الهی عامل نزدیکی ملت‌ها هستند و لذا باید این بزرگان را مهندسان جهان شهر و گوهر سربلندی و فخر مشترک ملل از شرق تا غرب دانست، گرچه خود بسیار متواضع بودند.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان اینکه بوعلی سینا ابعاد وجودی انسان را در علوم مختلف مورد بررسی قرار داده است، اظهار داشـت: علما و بزرگان مسلمان و در رأس آن بوعلی سینا با استفاده از رویکرد فلسفی و تعمیم‌های کلی، تجربیات و آموزه‌های نقلی متون دینی، توانستند تصویری کلان از انسان را ارایه دهند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه بوعلی سینا ظرفیت و تمایلات و کمال جویی انسان را تفسیر می‌کند و انسان را در جایگاه شایسته خود به بحث می‌کشاند، مطرح کرد: این دانشمند مسلمان یکی از مسایل مهم در خصوص انسان را عشق و مهرورزی می داند.

وی تصریح کرد: در فصل ۱۱ کتاب قانون، به مقوله عشق پرداخته شده که در آن، عشق را بنیاد هستی و با نگاه عرفانی، سبب تعالی روح و تعلق اخلاق نیکو معرفی کرده است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تقدیر از اجرای این برنامه، یادآور شد: اینگونه نشست‌های علمی سبب آشنایی بیشتر جامعه بشری خصوصا نسل جوان با این درهای گران‌بها می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha