شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه علمیه الزهرا ارومیه

حوزه/ پنجاه و نهمین پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی در مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه با حضور اساتید حوزه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام رضا میرزایی روز گذشته در پنجاه و نهمین پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی که با موضوع جایگاه عقل در تفسیر المیزان در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: عقل و نقل دو راه اصلی برای رسیدن به حقیقت هستند که مبنای بیشتر شناخت‌ها می‌باشند.

وی افزود: علامه طباطبایی در جلد اول تفسیر المیزان، عقل را مبدایی می‌دانند که تصدیق‌های کلی و احکام عمومی به آن منتهی می‌شود و تردیدی در چنین نیرویی نیست.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: عقل به دو قسم عملی و نظری تقسیم بندی می‌شود، که عقل نظری همان درک حق و باطل و عقل عملی درک خیر و شر است و به همین خاطر در قرآن کسی که به تعقل پایبند نیست سفیه و مجنون نامیده می‌شود.

وی در ادامه به بیان نظریه حجیت عقل پرداخت و گفت: برخی از دانشمندان حس گرا هستند وحجیت عقل را قبول ندارند و تنها معیار ارزیابی درست بودن را، حس بدون عقل می‌دانند.

حجت الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: در نقد نظریه حس گرا باید گفت، ما به وسیله حس نمی‌توانیم احکام عقلی را ارزیابی کنیم و علاوه بر آن، حس همیشه در قضایای جزیی وجود دارد و عقل در قضایای کلی دخیل است.

همچنین راضیه پورحیدر مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه نیز در این جلسه به بیان شخصیت علمی علامه طباطبایی پرداخت و اظهار داشت: علامه طباطبایی یکی از چهره‌های شاخص در بین مفسران بوده و کتاب تفسیر المیزان او از جمله کتب بزرگ و پربار شیعه می‌باشد.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه افزود: جایگاه علامه طباطبایی به قدری والا است که مقام معظم رهبری در مورد ایشان می‌فرمایند، «مرحوم علامه طباطبایی اگر سراغ مرجعیت می‌رفتند قطعا از مراجع بزرگ می‌شدند».

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha