پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قاسمی هوش مصنوعی

حوزه / موتور جست‌وجوی گوگل یا شبکه بی بی سی انگلیس که در انگلیس برای مخاطبانش هزینه دارد، اما در ایران رایگان است، چون از آنها در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد رضا قاسمی در نشست تخصصی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی؛ ضرورت‌ها و الزامات» که در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.با اشاره به کارکرد حوزه‌های‌علمیه، اظهار داشت: حوزه های علمیه می‌توانند نیروهای انسانی کارآمد تربیت کنند که توانایی شناخت، پیش‌بینی و نقش‌آفرینی در رابطه با مسائل گوناگون جامعه را دارند و جامعه را بر اساس تعالیم اسلامی اداره می‌کنند.

دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با تصریح بر اینکه نقش حوزه‌های علمیه در اداره جامعه آینده دنیا مهم است، تأکید کرد: تلاقی حوزه با مدل مدیریت دینی جامعه، امری لازم و ضروری است تا درپی آن، حوزویان به یک راهبر اجتماعی مهم و حتی امام یک جامعه تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه قابلیت اساسی هوش مصنوعی، تحلیل رفتار انسان و به دنبال شناخت خود انسان است، گفت: طراحان هوش مصنوعی دنیا، انسان های فنی نیستند، بلکه اندیشمند هستند و نقش طراحی اداره آینده دنیا را دارند.

دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه یادآور شد: ممکن است ما نسبت به هوش مصنوعی در جایگاه بهره‌بردار و یا طراح قرار بگیریم که درحال‌حاضر ما عمدتاً بهره‌برداریم، چون به آن نپرداختیم و باید خود را به کشورهای برتر در این موضوع برسانیم.

قاسمی با بیان اینکه وظیفه ما توسعه ظرفیت شناختی برای تبدیل افکار، تعالیم و مبانی به فناوری است، خاطرنشان کرد: در زمینه معرفت شناختی و انسان شناسی کار و مطالعه زیادی انجام شده است و امروز ما در حال ترسیم جایگاه خود در فضای فنی هستیم.

وی با اشاره به قیمت بالای سامانه‌های هوش مصنوعی، بیان داشت: سامانه های هوش مصنوعی بسیار گران هستند، اما به رایگان در اختیار ما قرار می گیرند، موتور جستجوی گوگل یا شبکه بی بی سی انگلیس که در انگلیس برای مخاطبانش هزینه دارد، اما در ایران رایگان است، چون از آنها در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.

عضو ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با اشاره به محاسن هوش‌مصنوعی، عنوان کرد: تعمیق و تسریع انجام فعالیت‌های بشر، شناسایی علایق و مطالب مورد نظر هر فرد (مثل اکسپلور)، شناسایی اخبار جعلی و تولید یا پیشگیری از پخش آن‌ها و همچنین تولید چهره یا صوتی که بسیار مشابه واقعیتند اما حقیقت و وجود خارجی ندارند، از جمله محاسن هوش مصنوعی هستند.

قاسمی با بیان اینکه تکلیف و وظیفه حوزه علمیه، تجهیز در موضوع شناسی و کار علوم شناختی است، گفت: نسل بعد با ابزارهای هوش مصنوعی آشناست و ما در طراحی نسل بعد باید به آسیب شناسی این نسل بپردازیم، ما در مبنا و محتوا چالش نداریم و قدرتمند هستیم، اما درباره قالب و فرم باید بیشتر تلاش کنیم.

وی با تصریح بر اینکه طراحان ما باید در اندیشکده ها فعال شوند، اظهار داشت: نظام خلاقیت و نوآوری در بستر مطالعاتی ما بسیار حائز اهمیت است و در صورت توجه به این مسئله می توان در جامعه اثرگذار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha