جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رنجبر

حوزه/ حجت الاسلام رنجبر با اشاره به قرارداد سایکس پیکو بیان داشت: سایکس و پیکو دو اندیشمند از انگلیس و فرانسه بودند که از سال ۱۹۱۵ به طراحی نقشه ای برای مدیریت و نفوذ غرب در جزیره جهانی پرداختند؛ از آن زمان تاکنون کشورهای مختلف دنیا بر پایه تضادهای قومیتی و مذهبی مرزبندی شده، با هم به تقابل پرداخته اند و این مصداق بارز ضرب المثل «تفرقه بینداز و حکومت کن!» می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدعلی رنجبر استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در پانزدهمین مدرسه شبهه پژوهی که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و آستان قدس رضوی و حول موضوع «جنگ ترکیبی» برگزار شد، به تشریح « جنگ ترکیبی در میدان دیپلماسی» پرداخت و گفت: یکی از اصلی ترین میادین در جنگ ترکیبی، میدان دیپلماسی است. اساساً تمام این امتیازگیری ها، اذیت و آزارها و پروپاگاندای رسانه ای برای چیدن میوه در میدان دیپلماسی است.

وی افزود: در جنگ سرد همه نوع برخوردی از نوع سیاسی، اقتصادی، امنیتی تا فرهنگی و علمی وجود دارد و تنها چیزی که در این عرصه وجود ندارد رویارویی نظامی مستقیم و فراگیر است. هرچند که در ۴۳ سال پیروزی انقلاب اسلامی ما این نوع رویارویی را هم به نوعی با آمریکا داشته ایم.

تقریباً تمام دنیا عرصه جنگ سرد ایران و آمریکاست

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: تقریباً تمام دنیا عرصه جنگ سرد ایران و آمریکاست که البته شکل تکامل یافته این جنگ سرد، جنگ ترکیبی می باشد.

وی میدان جنگ ترکیبی ایران و آمریکا را کل جهان دانست و گفت: اما باید توجه داشت که در عرصه دیپلماسی که سخت ترین عرصه است، کسی که جزیره جهانی متشکل از آسیا، آفریقا و اروپا را از دست بدهد، مبارزه را باخته است.

کارشناس مسائل استراتژیک و راهبردی، اخراج اسرائیل از خاورمیانه را از اهداف الزامی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: این اخراج به معنای شکست سیاست های استعماری آمریکا در جزیره جهانی است.

تفرقه بینداز و حکومت کن!

وی با اشاره به قرارداد سایکس پیکو افزود: سایکس و پیکو دو اندیشمند از انگلیس و فرانسه بودند که از سال ۱۹۱۵ به طراحی نقشه ای برای مدیریت و نفوذ غرب در جزیره جهانی پرداختند؛ از آن زمان تاکنون کشورهای مختلف دنیا بر پایه تضادهای قومیتی و مذهبی مرزبندی شده، با هم به تقابل پرداخته اند و این مصداق بارز ضرب المثل «تفرقه بینداز و حکومت کن!» می باشد.

پیوند تنگاتنگ میدان و دیپلماسی

حجت الاسلام رنجبر بیان داشت: میدان و دیپلماسی کاملاً با هم پیوند داشته و دشمنان هرکجا نتوانستند از طریق دیپلماسی به نتیجه برسند، از گزینه های نظامی و میدانی استفاده کردند.

وی گفت: ما به دنبال ایجاد کریدوری از شرق به غرب جزیره جهانی هستیم که احیای جاده ابریشم بوده و برای کشورهای مختلفی حائز اهمیت و فواید متعدد خواهد بود. اما در تیرماه امسال ۶۰۰ میلیارد دلار را گروه G۷ هزینه کرد تا از ایجاد این کریدور جلوگیری نمایند. این بودجه هنگفت در راستای ایجاد ناامنی در کشورهای مرتبط با کریدور در حال هزینه است.

آمریکا از راه اندازی کریدورهای شرق به غرب و جنوب به شمال با محوریت ایران هراس دارد

این استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: همانطور که آمریکایی ها تلاش می کنند کریدور شرق به غرب شکل نگیرد، ما هم باید تلاش کنیم تا توطئه های آن ها را خنثی نماییم.

وی با تأکید بر تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای راه اندازی کریدور جنوب به شمال به عنوان یکی دیگر از اقدامات استراتژیک ایران اظهار داشت: ما در حال حاضر به دنبال راه اندازی این کریدور نیز هستیم و نیاز به فعالیت های دیپلماتیک جدی است. آمریکایی ها از این اقدامات ایران می ترسد.

حجت الاسلام رنجبر گفت: تمام تلاش آمریکایی در نبرد فراگیر جنگ سرد که بر پایه تأثیر و تأثر داخلی و خارجی است، کاهش اعتماد بین المللی به نظام ایران است.

این بار شما تعهد می دهید و ما راستی آزمایی می کنیم

وی ادامه داد: در منطق دیپلماسی، پس از اینکه ترامپ برجام را کنار گذاشت، با روی کار آمدن بایدِن، ایران در میدان دیپلماسی اعلام کرد، شما که برجام را کنار گذاشته ای برای بازگشت ایران به برجام باید در مرحله اول تمام تحریم های هسته ای را بردارید و این بار ما هستیم که راستی آزمایی می کنیم و از شما تعهد می گیریم. این موضوع آمریکایی ها را به ستوه آورده است. از همین رو وقتی آمریکایی ها دیدند در دیپلماسی به نتیجه نمی رسند، به میدان روی آورده و به ایجاد اغتشاش و ناامنی در ایران اقدام کردند.

شکست آمریکایی ها در عرصه تحریم انرژی

پژوهشگر مطالعات آمریکا، شکست آمریکایی ها در عرصه تحریم انرژی کشورهایی همچون ایران و روسیه را یکی دیگر از شکست های آن ها در عرصه دیپلماسی برشمرد و خاطرنشان کرد: آمریکا و هم پیمانانش پس از ایجاد این تحریم ها، در انتظار افزایش تولید نفت از سوی عربستان بودند که با کاهش تولید از سوی این کشور مواجه شدند و این یک شکست بزرگ برای آن ها در عرصه دیپلماسی بود.

وی گفت: در باب مسائل داخلی آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، مقابله دولت حاضر با مفاسد می باشد. مبارزه با فساد همیشه با واکنش افراد فاسد همراه بوده و ممکن است دست به اقدامات مختلف اعتراضی بزنند. در حال حاضر شاهد اقدامات دولت سیزدهم در عرصه های اقتصادی هستیم که در راستای تقابل با دلال بازی و فرارهای مالیاتی انجام گرفته است. در سه ماه اخیر رشد نقدینگی در کشور به صفر رسیده و یک اتفاق بسیار مهم می باشد.

حجت الاسلام رنجبر بیان داشت: کشور ونزوئلا اولین دارنده ذخایر نفتی در دنیاست؛ اما تکنولوژی تولید بنزین را ندارد. پس از تحریم های مختلف این کشور از سوی آمریکا و هم پیمانانش ایران به داد او رسیده و نفت و فرآورده های نفتی مختلفی را به آنجا رسانده و در قبال آن طلا دریافت کرد. این یکی دیگر از پیروزی های نظام در تقابل با آمریکا بوده است.

وی ضمن بیان برخی دستاوردهای ایران در لبنان افزود: در سال های اخیر شاهد رشد روزافزون قدرت حزب الله در کشور لبنان و تأثیر فعالیت های آن در تقابل با سیاست های رژیم صهیونیستی هستیم.

ترسیم نظم نوین جهانی در سال ۱۹۱۸، بدون حضور هیچ کدام از کشورهای اسلامی

استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در سال ۱۹۱۸ در ورسای نظم نوین جهانی بدون حضور هیچ کشور اسلامی طراحی می شود. حق وتو را هیچ کدام از کشورهای اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل که مهمترین بخش این سازمان است، ندارد. جمهوری اسلامی ایران می خواهد در متن تحولات دنیا قرار گیرد و مسلمانان جهان نیز در این وقایع اظهار نظر نمایند.

تحریم های آمریکا بی اثر شده

وی در پایان گفت: در حال حاضر کشور ابرقدرتی همچون روسیه در جنگ با ناتو در اوکراین، درخواست کمک از ایران دارد. تحریم های آمریکا دیگر بی اثر شده و ما در حال تلاش برای خنثی نمودن آن ها و اقدامات تقابلی در این جنگ هستیم. این خنثی نمودن نیز از سوی دولت سیزدهم و از طریق عضویت ایران در گروه بریکس در حال پیگیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha