جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمد جواد توکلی

حوزه/ دکتر توکلی با اشاره به مهمترین راهبردها در الگوی جنگ اقتصادی در بستر جنگ ترکیبی افزود: ایجاد خطاهای شناختی و به عبارتی جنگ شناختی، درگیر کردن هیجانات عمومی که همان جنگ هیجانی است و پیچیدن نسخه های نادرست عاریتی که جنگ تجویزی نام دارد، مهم ترین محورهای این الگو می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدجواد توکلی استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پانزدهمین مدرسه شبهه پژوهی که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و آستان قدس رضوی و حول موضوع «جنگ ترکیبی» برگزار شد، به تشریح « اقتصاد؛ چالش جمهوری اسلامی در جنگ ترکیبی» پرداخت و گفت: جنگ اقتصادی بخشی از جنگ ترکیبی است که کشور ما با آن مواجه است. هدف اصلی در جنگ ترکیبی نهادینه کردن نارضایتی و زنده نگه داشتن آشوب و ناامنی است.

وی افزود: جنگ ترکیبی، مرکب از جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خیررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و جنگ اقتصادی است. آمیختن روش های گوناگون برای وارد کردن بیشترین آسیب به کشور هدف را می توان تعریفی کلی برای جنگ ترکیبی دانست.

وقوع جنگ اقتصادی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز

توکلی خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی جنگ های تسلیحاتی و نظامی را گاه گاهی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده اند. در مورد جنگ فرهنگی نیز به همین گونه بوده است. اما جنگ اقتصادی را می توان گفت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون داشته ایم. امنیت اقتصادی حتی بالاتر از عدالت در روایات ما مورد تأکید قرار گرفته است.

وی عدم امنیت اقتصادی را شامل مورد تهدید بودن اموال مردم دانست و گفت: در این فضا مردم احساس می کنند، اموالشان مورد احترام نبوده و همیشه مورد تهدید است.

برای پیروزی در جنگ ترکیبی باید تمرکز بالا و سعه صدر داشت

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) «خانواده» را هدف جنگ اجتماعی دشمنان انقلاب اسلامی علیه ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: در جنگ فرهنگی «باورها و اعتقادات» مورد هجمه واقع شده، در جنگ سیاسی «حکومت دینی» و در جنگ اقتصادی «معیشت مردم» مورد هدف است. به این ترتیب دشمن به طور مرتب عرصه های جنگ خود را تغییر داده و این امر مقابله با آن ها را سخت کرده و نیازمند تمرکز بالا و سعه صدر است.

وی با اشاره به مهمترین راهبردها در الگوی جنگ اقتصادی در بستر جنگ ترکیبی افزود: ایجاد خطاهای شناختی و به عبارتی جنگ شناختی، درگیر کردن هیجانات عمومی که همان جنگ هیجانی است و پیچیدن نسخه های نادرست عاریتی که جنگ تجویزی نام دارد، مهم ترین محورهای این الگو می باشد.

ویلیام سون: فرهنگ، اولین عامل اثرگذار روی ذهنیت های مردم

توکلی بیان داشت: ویلیام سون که از اندیشمندان غربی است، فرهنگ را بالاترین عامل اثرگذار روی ذهنیت های مردم می داند و تحولات فرهنگی را نیازمند حداقل صد سال زمان اعلام می کند. جهان غرب حداقل از ۳۰ سال قبل تاکنون روی ساحت فرهنگی مردم ما تمرکز و برنامه ریزی کرده است و حالا دارد میوه تلاش هایش را می چیند. باید بدانیم اصلاح این وضعیت کاری نیست که در چند ماه و چند سال قابل انجام باشد.

وی گفت: در عرصه جنگ شناختی و با کنار گذاشتن دین از عرصه های اجتماعی در غرب، اقتصاد طبیعی و فنی روی کار می آید. سپس در گذر زمان اقتصاد زیستی آمد، خدا را به طور کلی از صحنه اقتصاد حذف کرده و اقتصاد بازار آزاد را ایجاد می نماید.

دین، ناجی بشر هست یا نیست؟

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: در مرور زمان دین به عنوان ناجی بشر کنار گذاشته شد و ما در طول دهه های گذشته درگیر جنگ بر سر همین گزاره بوده ایم. شبهات رایج در جامعه ما نیز ریشه در همین درگیری دارد و تمام مشکلات اقتصادی کشور را به دین نسبت می دهند. یکی از سوالاتی که در پاسخ به شبهه افکنان باید پرسیده شود این است که آیا اقتصاد کشورهایی که دین را کنار گذاشته اند موفق بوده و آیا آن ها هیچ مشکلی ندارند؟ یکی دیگر از این سؤالات این است که آیا اقتصادی که در ایران پیاده شده است اقتصاد اسلامی بوده است؟

وی با تأکید بر به هم ریختن تمرکز فکری افراد در جنگ ترکیبی اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی در این نبرد سعی بر این دارند تا حواس مردم را از ریشه مشکلات اقتصادی حال حاضر در کشور پرت کرده و به آن ها آدرس غلط دهد. جامعه ما باید حواسش را جمع کند تا جای دوست و دشمن در ذهنش عوض نشود.

اقتصاددان های لیبرال نماز شب خوان!

استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در بین اقتصاددان های ایران، اقتصاددان های لیبرال نماز شب خوان دیده می شود و این عرصه تقابل و مواجهه را سخت تر می کند.

وی ادامه داد: اغتشاش اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که بتوان مشکلات اقتصادی را به عوامل داخلی نسبت داد. دشمنان با استفاده از این روش در این روزها و در اغتشاشات اخیر نیز به تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازند و از لفظ «کار خودشونه» چنین بهره ای را می برند.

توکلی تزریق یأس و ناامیدی را یکی دیگر از تکنیک های دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ شناختی برشمرد و خاطرنشان کرد: وجود رفاه و احساس رفاه دو مقوله متفاوت هستند و دشمنان با تبدیل نقاط قوت اقتصادی به نقاط ضعف بر روی احساس رفاه مردم کار کرده و آن ها را از چنین احساسی محروم می نمایند تا ناامید گشته و به نارضایتی این ملت منجر شود.

وی گفت: در جنگ ترکیبی دشمنان در کنار حملاتی که در عرصه های مختلف دارند، نسخه های نادرستی را هم برای حل مشکلات ناشی از همان حملات را ارائه می دهند؛ به طور طبیعی نباید از چنین نسخه هایی توقع حل مسائل را داشت.

اضلاع مهم الگوی مطلوب دفاع اقتصادی

این پژوهشگر حوزه اقتصاد در ادامه به تشریح اضلاع مهم الگوی مطلوب دفاع اقتصادی در جنگ ترکیبی پرداخت و بیان داشت: اصلاح خطاهای شناختی، مدیریت عواطف و مطالبه گری صحیح سه محور مهم در این الگوست. با تفکیک دوست و دشمن، تحلیل درست ریشه مشکلات اقتصادی، گوشزد کردن مشکل استفاده از نسخه های عاریتی برای درمان مریضی مزمن اقتصادی کشور و تبیین صحیح رفاه و احساس رفاه می توان خطاهای شناختی در عرصه جنگ اقتصادی را تا حد زیادی مرتفع کرد.

وی ضمن بیان راهکار برای مدیریت عواطف در الگوی مطلوب دفاع اقتصادی افزود: امیدبخشی به مردم بویژه نسل جوان از طریق تبیین دستاوردهای اقتصادی نظام بدون انکار مشکلات و نقطه ضعف ها راهکار اصلی در مدیریت عواطف مردم است.

اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور و عدول از نسخه های عاریتی، راهکارهایی برای مطالبه گری صحیح

توکلی اظهار کرد: مطالبه اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور و عدول از نسخه های عاریتی، نوآوری در ارائه راه حل های بومی و اسلامی، مطالبه اصلاح حکمرانی تصمیم گیری اقتصادی، شفافیت اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی-حمایتی و اصلاح نظام بودجه ریزی از مهمترین راهکارها برای مطالبه گری صحیح است.

وی گفت: در سطح دولتمردان نیاز است یک اتاق جنگ اقتصادی طراحی و تشکیل شود. در جنگ ترکیبی باید اقدامات دشمن به طور مرتب رصد شود تا به خنثی سازی آن ها منجر گردد.

لزوم مدیریت فضای مجازی از سوی مسؤولین و خانواده ها

استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با تأکید بر لزوم مدیریت فضای مجازی هم از سوی خانواده ها و هم مسئولین بیان داشت: در این زمینه ترک فعل هایی صورت گرفته است که نتیجه آن ایجاد شکاف بین نسلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha