جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست کتابخوانی

حوزه/ نشست کتابخوان اختصاصی نخبگان بسیجی با حضور جمعی از نویسندگان و هنرمندان بسیجی استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت هفته بسیج و با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، بسیج هنرمندان استان و خانه مطبوعات، نشست کتابخوان اختصاصی نخبگان بسیجی با حضور محمد طالب نیا، مسئول امور انجمن های بسیج هنرمندان استان قم؛ مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و جمعی از نویسندگان، هنرمندان و نخبگان بسیجی استان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد طالب نیا، مسئول امور انجمن های بسیج هنرمندان استان قم گفت: بسیج هنرمندان در سال های اخیر به واسطه فعالیت های انجام شده در انجمن ادبیات داستانی، گام‌های مؤثری همچون آموزش نویسندگان، تولید کتاب صوتی و محصولات تصویری با موضوع معرفی کتاب برداشته است و امیدواریم این نشست نیز شروعی برای ادامه این فعالیت ها با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم باشد.
وی افزود: هنر تا زمانی که به تولید یک اثر نرسد، موثر نخواهد بود؛ در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز نیاز به استفاده از هنر برای تولید آثار موثر مثل روایت گری و تاریخ شفاهی داریم. در حال حاضر بسیاری از مدافعان حرم، خاطرات ثبت نشده و نابی دارند که نیازمند همت نویسندگان و هنرمندان برای تبدیل آن به کتاب است.
همچنین مهدی توکلیان در این نشست با اشاره به اهمیت روایت فداکاری های شهدا برای نسل جدید گفت: روایت گری و تاریخ شفاهی، ابزار هایی هستند که به کمک آنها می توان با نسل جدید گفتمان کرد و شکاف نسلی را کاهش داد و این همان نکته ای است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در دیدار با برگزارکنندگان کنگره ۶۰۹۰ شهید استان به آن اشاره و بر اهمیت استفاده از زبان هنر برای انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت به نسل جدید تاکید داشتند که این وظیفه سنگین بر دوش هنرمندان، نویسندگان و نخبگان بسیجی است.
وی خاطر نشان کرد: حضور نویسندگان جوان و بسیجی در این جمع که در حوزه روایت گری دفاع مقدس فعالیت می کنند، اتفاق مثبتی است که ما بیش از پیش به آن نیاز داریم؛ چرا که تجربه کتاب «تنها گریه کن» به ما نشان داد که یک نویسنده کمتر شناخته شده می تواند اثری ماندگار خلق کند.
فاطمه بهبهانی، نویسنده کتاب نشانی گنج در این نشست ضمن معرفی این کتاب گفت: این کتاب ویژه نوجوانان است و به ماجرای بمباران خیابان آذر شهر قم و شهادت خانواده قربانیان در این بمباران می‌پردازد و روایت خانواده شهید قربانیان است که ۶ نفر از اعضای این خانواده در این اتفاق به شهادت رسیده اند.
معصومه دستجانی فراهانی دیگر نویسنده حاضر در این نشست نیز گفت: از سال ۱۳۸۰، تاریخ شفاهی و فعالیت در حوزه دفاع مقدس را شروع کردم و اولین کتابم با عنوان مسافر رودخانه نقره‌ای: زندگی‌نامه‌ی داستانی عبدالکریم (سانتیاگو) پاژ به تازگی منتشر شده است. این کتاب روایت زندگی رهبر شیعیان آرژانتین است که در جوانی با اسلام آشنا می شود و پس از سفر به ایران مسلمان شده و به ترویج دین اسلام در کشور آرژانتین می پردازد.
فرشته چترعنبری، مسئول انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان استان قم و نویسنده کتاب هفصد کیلومتر اسارت نیز در این نشست گفت: کتاب هفصد کیلومتر اسارت، سی و هشتمین کتاب منتشر شده ام است که به زندگی نامه شهید طیبه واعظی دهنوی از شهدای انقلاب اسلامی می پردازد و براساس روایتها، مصاحبه با اعضای خانواده ایشان و مدارک و اسناد موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان قم نگارش شده است.
گفتنی است که در پایان این نشست، فرشته‌چترعنبری و فاطمه بهبهانی از نویسندگان حاضر در نشست، با شرکت در پویش اهدای ۶۰۹۰ کتاب به نیت ۶۰۹۰ شهید استان، کتاب های خود را به کتابخانه مرکزی قم اهدا کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha