جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیسی

حوزه/ رئیس جمهور گفت: دشمن نمی خواهد که ایران مقتدر باشد لذا دست به هر کاری می زند که جلوی این روند را بگیرد که امروز تحریم های بی سابقه و ظالمانه یکی از نشانه های این دشمنی هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه امروز در دیدار با علمای سنی و شیعه کردستان اظهار داشت: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را دارد که مشکلات مردم و جامعه برطرف شود.

رئیس جمهور گفت: از همان روزهای نخستین این انقلاب شاهد دشمنی های فراوان معاندان داخلی و خارجی بوده و هستیم و این نشان می دهد که آنان از این نظام اسلامی هراس در دل دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اولین توطئه دشمنان علیه این انقلاب به راه انداختن جنگ هشت ساله بود که در آن تلاش های بسیاری برای تجزیه کردستان صورت گرفت و از سوی دیگر تلاش شاد تا این انقلاب نوپا در همان روزهای نخستین ساقط شود.

وی افزود: خوشبختانه مردم متدین و با بصیرت کردستان از همان روزهای نخستین در مقابل تجزیه طلبان و مزدوران استکبار جهانی با تمام توان ایستادند و از خود ایثارهای فراوانی برجای گذاشتند.

رئیس جمهور گفت: دشمن نمی خواهد که ایران مقتدر باشد لذا دست به هر کاری می زند که جلوی این روند را بگیرد که امروز تحریم های بی سابقه و ظالمانه یکی از نشانه های این دشمنی هاست.

وی با اشاره به اینکه اغتشاشات اخیر دنباله جنگ هشت ساله و تحریم های اقتصادی و سیاسی دشمنان است، عنوان داشت: دشمن ملت ایران آن افرادی نیستند که از روی بی خردی در خیابان ها تجمع کردند بلکه دشمن اصلی این نظام و ملت آمریکا و اسرائیل غاصب هستند که علیه این نظام دست به هر جنایت و فتنه ای می زنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یادآور شد: کسی منکر مشکلات اقتصادی در کشور نیست با این حال این مشکلات قابل حل است لذا نباید این معضلات را بزرگنمایی کنیم زیرا این خود زمینه شادی دشمنان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: علما دین امروز وظیفه خطیر حفظ جامعه در برابر فتنه گری دشمنان اسلام را برعهده دارند و باید در این راه جهاد تبیین کنند و حقایق را برای نسل های جوان و نوجوان بازگو کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرداد خدیر/1 IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    9 0
    استفاده از تمثیل «قطار پیشرفت» به تعبیر پر‌تکرار این روزهای سید ابراهیم رییسی بدل شده تا دلیل ناآرامی‌ها و اعتراضات پس از 25 شهریور را به عنوان تلاش برای توقف یا کند ساختن حرکت این قطار توصیف کند، کما این‌که امروز هم در سنندج گفت: «دشمن می‌خواهد قطار پرشتاب پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را از حرکت باز دارد، اما مسؤولان کشور با کمک و همراهی مردم نباید اجازه دهند این قطار از حرکت باز بماند». هر چند خوش‌بختانه در جای دیگر همۀ معترضین را به حساب دشمن نگذاشت و تصریح کرد: «ما دشمن را کسانی نمی‌دانیم که در رخدادهای اخیر تحت تاثیر هیجانات و احساسات به خیابان آمدند و از سر غفلت حرفی هم زدند. دشمن واقعی آمریکا و رژیم صهیونیستی‌اند» اما چون مدام تعبیر یا تمثیل "قطار پیشرفت" را به کار می‌برد، جدای سیمای ایران پس از 25 شهریور و ریشه‌یابی خشم و اعتراض می‌توان از 5 منظر یا 5 کوپه در این قطار به داستان نگریست: نکته نخست این‌که پیشرفت همان توسعه نیست و توسعه نیز همان رشد نیست و این که آقای رییسی و نواصول‌گرایان اصرار دارند به جای واژۀ توسعه از "پیشرفت" استفاده کنند احتمالاً به این خاطر است که هم ادبیات متفاوتی به نسبت هاشمی و خاتمی و روحانی به کار برده باشند و هم ناشی از آن است که توسعه را غربی و وارداتی و مشکوک ولی پیشرفت را بومی اسلامی و ایرانی و مقبول می‌دانند. رشد یا gtowth تکثیر وضع موجود است. (مثل این‌که شرکت خودروساز تولیدات سالانه خود را از 100 هزار دستگاه به 200 هزار برساند اما با همان وضعیت و کیفیت و این رشد است). پیشرفت یا progress نیز ارتقا یا تکثیر وضع موجود است اما با کیفیت مادی و فناوری بهتر. (در مثال بالا شرکت خودروساز اگر مدل‌های بالاتر و با کیفیت و فناوری بهتر تولید و عرضه کند پیشرفت کرده است. در مثالی دیگر وقتی تولید فولاد در فلان واحد فولادی به جای روش کوره بلند با قوس الکتریکی صورت پذیرد/ شرح و مثال از محسن رنانی). منتها باز هیچ یک از این دو توسعه نیست. به بیان دیگر توسعه همان پیشرفت و رشد نیست هر چند مدعای رشد و پیشرفت هم نیاز به تأیید در نهادهای مستقل دارد. ... ادامه دارد
  • مهرداد خدیر/2 IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    9 0
    ... اما چرا توسعه همان پیشرفت و رشد نیست و فراتر از آن است؟ به این خاطر که توسعه یا development تحول کیفی در یک پدیده است به معنی تغییر در خُلق و خوی فردی و همچنین در الگوهای رفتاری اجتماعی و حتی ماهیت پدیده‌ها. فرض را بر این می‌گذاریم که مراد آقای رییسی از هر سه یکی است و ادبیات پیچیده ندارد یا مسامحتا به جای هم به کار می‌برد و منظور غایی او در واقع همان «ترقی» است که در ادبیات پیش از انقلاب رایج بود. اما با همین نگاه هم می‌توان انتظار داشت عدد و رقم و شاخص ارایه کند. چرا که مثال او کاملا کمّی است. فی‌المثل می‌تواند به نرخ رشد اقتصادی اشاره کند که طبعا به خاطر امکان فروش بیشتر نفت دیگر صفر نیست اما همین را هم نمی‌گوید و مصداق و شاخص نمی‌دهد. نکته یا کوپه دوم این که قطار از یک مبدأ حرکت می‌کند تا به مقصد برسد و در طول مسیر در ایستگاه‌هایی توقف می‌کند. به رغم ضعف ایران در خطوط ریلی که موجب شده تجربه قطار سواری در کشور ما گسترده نباشد خطوط مترو اما در کلان‌شهرها خوش‌بختانه امکان جا به جایی روزانه میلیون ها نفر را با قطار از نوع زیر زمینی فراهم کرده است. حال می‌توان پرسید قطار مورد اشاره آقای رییسی در کدام ایستگاه بود و به سوی کدام ایستگاه در سفر است و مقصد بعدی کجاست؟ به خود قطار بیندیشیم یا به مقصد یا به ایستگاه؟ جدای اینها روی زمین حرکت می‌کند و می‌توان دید (مثل تهران - کرج) یا زیر زمین حرکت می‌کند؟ یعنی دستاوردها قابل احساس و احصا هستند یا نه؟ سوم: آقای رییسی چه در سال 96 و چه در 1400 منتقد جدی عملکرد و رویکرد دولت‌ها بودند و از شهریور 1400 خود سکان اجرایی را در دست گرفته‌اند. آیا قطار ممدوح ایشان از 15 ماه قبل راه افتاده یا از ابتدای جمهوری اسلامی در حرکت بوده ؟ در این صورت چرا عملکرد دولت‌های محتلف سازندگی و اصلاحات و اعتدال با رویکردهای توسعه‌ای را همواره نفی و نقد کرده‌اند تا جایی که گاه درصدد طی مسیری معکوس هستند و نمونه‌های آن را در مواجهه با اینترنت و برجام می‌بینیم. آیا منظور این است که در این 15 ماه هم ریل را تغییر داده‌اند و هم لکوموتیورانان را و هم پیش‌ران‌ها یا قطار سرعت گرفته است؟