پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1057222
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
الشيخ محمود رجبي

حوزه/ ملت فهیم این فتنه را هم خنثی و این تهدید را هم به فرصت تبدیل خواهد کرد. زمستان خواهد رفت و سیاهی بر ذغال باقی خواهد ماند. این ملت از هر قشر و طایفه و فرقه و گروه به رهبر عزیزمان وفادارند و در عمل نشان داده‌اند که تا پای جان، پای این نظام و این رهبر فرزانه و بی‌نظیر ایستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی اغتشاشات و وقایع دو ماه گذشته، آیت الله محمود رجبی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در بیانیه‌ای ۱۰ بندی، تحلیلی نسبت به منشأهای این اغتشاشات و وظیفه ملت ایران نسبت به آن صادر کرده که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی پس از فتنه ٨٨ نسبت به فتنه‌های بزرگتر هشدار دادند و از ضرورت جهاد بزرگتر در آینده سخن گفتند. با توجه به آن سخن حکیمانه ایشان و اتفاقات جاری کشور، نکاتی را برای روشن‌تر شدن فضای ذهنی و فکری مردم عزیزمان بیان می‌کنم:

۱. فتنه اخیر را می‌توان یکی از مصادیق فتنه بزرگتر دانست که ابعاد مختلفی دارد. این فتنه، جنگ ترکیبی احزابِ دشمنانِ دین علیه نظام، مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، اسلام، اصل دین و ارزش‌های انسانی است. دشمن همۀ توان خود را به میدان آورده است و در مقابل، عزم راسخ و اقدام قاطع مسؤولان و حضور جدی و یکپارچه ملت ایران اسلامی، برای مقابله با آن لازم است. بدون هیچ شک و شبهه‌ای این فتنه یک توطئه برنامه‌ریزی شده از سوی دشمنان نظام است. شواهد آن به قدری زیاد و آشکار است که اندک تأملِ از روی انصاف، هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد. بسیار جفا می‌کنند کسانی که این فتنه را در حد فوت یک خانم یا مسائل اقتصادی یا عملکرد نادرست یک یا چند نیروی یک نهاد تقلیل می‌دهند و این افراد به‌ویژه اگر از خواص دارای تریبون باشند در پیشگاه خدا و خون شهدا و خانواده‌های آنها مسئولند و یک روزی باید پاسخ دهند.

۲. ملت و نظام ما در طول بیش از چهل سال پس از انقلاب، با چنین فتنه‌هایی مواجه بوده و همواره در این فتنه‌ها آبدیده‌تر شده است. فتنه‌گران در فتنۀ اخیر در صدد آسیب زدن به عزم ملت ایران در راه پیشرفت و مبارزه با استکبار بودند که سیل عظیم مردم در ۱۳ آبان و تشییع شهدای امنیت نشان داد فتنه‌گرانِ حقیر نمی‌توانند در عزم راسخ ملت برای ادامه دادن راه انقلاب و حمایت از نظام و رهبری و حرکت با شتاب در مسیر پیشرفت، هیچ خللی ایجاد کنند. این ملت همواره با تهدیدها و فتنه‌ها روبرو بوده و با تبعیت از رهنمودهای مقام ولایت فقیه همه را تبدیل به فرصت کرده است. در جنگ تحمیلی چنان ایستاد که حتی فکر فتنۀ جنگ از ذهن دشمنان پاک شد. در ابتلاءِ همه‌گیری کرونا، نماد برادری، ایثار و همبستگی، در سیل‌ها و زلزله‌ها نماد از خودگذشتگی و همدلی و در فتنۀ داعش، جلوۀ مقاومت و ظلم‌ستیزی شد. در این فتنه هم چنین شده و خواهد شد.

۳. در این فتنه، نیروی انتظامی مظلوم واقع شد و جای ظالم و مظلوم عوض شد. این نیرو که مایۀ افتخار نظام ما و حافظ امنیت و جان و مال و ناموس ما بوده و هست، با یاغیان و داعش‌صفتانِ مزدور گاهی یکسان دیده شد. این نوع قضاوت یک جنایت بزرگ است. نیرویی که این همه رنج و زحمت را برای آسایش و آرامش این ملت تحمل کرده و می‌کند و ده‌ها هزار شهید و جانباز تقدیم خدا و این ملت کرده است، به خاطر خطای چند نفر نباید زیر سؤال رود. بدون شک این هم بخشی از توطئه و فتنه اخیر است که نقص اندک مربوط به یک یا چند نفر از یک نهاد را به کل آن نهاد نسبت دهند تا مردم را نسبت به آن نهاد بدبین کنند و سایر افراد خدوم آن نهاد را در ایفای نقش خود و خدمت به مردم، دچار مشکل سازند. این بخشی از طراحی دشمنان نظام است که متأسفانه عده ای از درون نظام و در اثر بی‌بصیرتی و غفلت به این امر دامن می‌زنند. باید مراقب توطئه دشمن بود.

۴. در این فتنه ۵ گروه مطرح‌اند:
گروه اول فتنه‌گران اصلی و به تعبیر دیگر سران فتنه هستند که با پول، دستور و امکانات‌گیری از دشمنان، توطئه‌های آنان را پیاده کرده و می‌کنند. اینها حسابشان از ملت ما جداست و در میان اینها مزدوران خارجی هم از طیف‌ها و ملیت‌های مختلف وجود دارد. اینها همان‌هایی هستند که مصداق طائفۀ باغیه هستند که طبق بیان قرآن، مسلمانان مکلف‌اند با آنان به سختی مقابله کنند و تکلیف ملت و نظام ما در برابر آنها روشن است؛ شناسایی، دستگیری و برخورد قاطع با آنان با اشد مجازات و در اسرع وقت. اینها در عمل نشان دادند که چارپایانی در شکل و هیأت انسان هستند. نشان دادند که مانند حیوان‌های پرواری، همتشان علفشان و شکم و زیر شکمشان است. اینان مانند سگ‌های هار هستند که چه پارس کنی و چه پارس نکنی؛ چه با آنها مسالمت‌آمیز و با رأفت برخورد کنی، چه قاطع، فرفی نمی‌کند. رأفت اسلامی ذره‌ای از فتنه‌گری آنها نمی‌کاهد. خوشبختانه اربابان آن‌ها در خارج در ماهواره‌ها، رسانه‌های مختلف و فضای مجازی، آشکارا نیت پلیدشان را اعلام کردند. مزدوران داخلی آنها هم در عمل، نوکری خود را نسبت به آنان به خوبی نشان دادند. قتل عامِ مردم بی‌گناه، اهانت به همه مقدسات، تخریب اموال عمومی، حتی تخریب اموال شخصی مردم،‌ تهدید، ارعاب داعش‌مسلکی و اهانت به اقشار خدمتگزار مردم و قتل آنان، نمونه‌هایی از خلق و خوی اینان در کنار همۀ پستی‌ها و پلشتی‌های‌شان است. اینان دیکتاتوری را به اوج رساندند و تا آنجا پیش رفتند که حتی مردم اختیار سکوت و زندگی عادی خود را هم ندارند. باید یکایکِ این‌ها را رسانه‌ها و صاحبان تریبون، برای آحاد ملت ما بیان و تبیین کنند تا دشمنان با دستگاه تبلیغاتی و جنگ تبلیغاتی و ناتوی تبلیغاتیِ خود،‌ دیگران را نفریبند و جای مظلوم و ظالم را عوض نکنند. این عدۀ اندک برای هرکار و هر نوع زندگی‌،‌ جز زندگی و رفتار انسانی آماده‌اند. فقط می‌خواهند انسان نباشند.«إِنْ هُمْ إِلاّٰ کَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً» (فرقان/۴۴)

گروه دوم بی‌بصیرتان، به‌ویژه خواصِ بی‌بصیرت هستند. اینان با وجود این همه شواهد بر این توطئه و فتنه طراحی شده و برنامه‌ریزی شده آدرس غلط می‌دهند و این فتنه بزرگ و طراحی شده را به مسائل داخلی و تخلف یک یا چند نفر از نیروهای درون نظام تقلیل می‌دهند. چشم و گوش بر آن همه شواهد بسته و متاسفانه به اخبار و تحلیل‌های دشمن هرچند به صورت ناخودآگاه گوش می‌دهند و در راستای خواست و توطئه دشمن اعلام موضع کرده و می‌کنند. آنهایی که در آغاز فتنه موضع گرفتند باید پس از این همه جنایت بیدار شوند و چشمانشان را باز کنند و تحلیل‌های دشمنان را ببینند. سخنان صهیونیست‌ها و راهبردهای آنها را بخوانند و موضع خود را اصلاح کنند. سکوت، کافی نیست؛ إِلاَّ اَلَّذِینَ تٰابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا (بقره/۱۶۰) باید بیش از دیگران روشنگری نسبت به فتنه داشته باشند. اگر می‌خواهند خدا آنان را ببخشد و در پیشگاه شهیدان و خانواده‌های آنان شرمسار نباشد، اگر می‌خواهند در خون شهیدان مدافع امنیت شریک نباشند، شهامت اعتراف به خطا داشته باشند.

گروه سوم ساکتان هستند. در برابر چنین فتنۀ بزرگی که اصل دین و مقدسات و نظام را هدف قرار داده است، سکوت معنا ندارد. در برابر جنایتکارانی که روی جنایتکاران تاریخ را سفید کرده‌اند، سکوت گناه است. سکوت برابر این همه دَدمنشی و داعش‌مسلکی و جنایت در حرم مطهر شاهچراغ (ع) و شهرهای مختلف کشور، بخشودنی نیست. در برابرِ جای مظلوم و ظالم را عوض کردن، سکوت و بی‌تحرکی پذیرفتنی نیست. در برابر هجمه به یک خواهر مسلمان و یک بسیجی فداکار، در برابر کشیدن چادر از سر یک خواهر مسلمان و آنگونه شکنجه دادن یک طلبه بسیجی، سکوت کمک به آنان است. در برابر اینها سکوت، اهانت به قرآن، مسجد، حسینیه و مقدسات و مصداق «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» است. همه باید سکوت را بشکنند و با بیشترین فریاد این جنایت‌ها را محکوم کنند و از آن اظهار انزجار کنند.

گروه چهارم برخی جوانان عزیز، ولی ناآگاه هستند که متأسفانه فضای مجازی تا حدی توانسته است بر آنان اثر سوء بگذارد. بمباران اطلاعاتِ غلط، با آمیزه‌ای از نکات درست و با هدف فریفتن افراد، فرصت فکرکردن و به‌گزینی و توجه به توطئه دشمنان را از آنان گرفته است. این عزیزان، بسیاری از اخبار کذب آنان را با نگاه بی‌طرفانه و بی توجه به توطئه دشمن و خبرسازی آنان پذیرفته‌اند. بدتر از همه بدون تفکر پذیرفتن یا نشر دادن یا دفاع کردن است که دامنگیر این عزیزان شده است. اینها هم نیروهای انقلاب هستند و در عمق جان طبق فطرت حق‌جویانه و حق‌طلبانه همراه با نظام، اسلام و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هستند. باید آنها را دریابیم. همدلانه، با محبت و با شفقت با آنان برخورد کنیم، پاسخ شبهات آنان را دلسوزانه توضیح دهیم و رفع شبهه کنیم و حقایق را برایشان بازگو کنیم. سخنان حقشان را نیز شنیده، همراهی کنیم و بپذیریم.

گروه پنجم نیروهای وفادار به انقلاب و وفادار به اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هستند. وقتی دشمنان از هر قماش با هم متحد شده‌اند تا اصل دین و مقدسات و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را ریشه‌کن کنند، جبهه حق با هر سلیقه و از هر طیف و هر قشر و هر ملیت و هر فرقه باید متحد شوند. سخنان علی (ع) و گلایه آن حضرت از تفرق یارانش و اتحاد اصحاب معاویه را به خاطر آورند. تهاجم به اصل اسلام است، تهاجم به اصل مکتب رسول الله (ص) و اهل‌بیت آن حضرت (علیهم‌السلام) است، تهاجم به همه مقدسات است. این داعش‌مسلکان به هیچ چیز پای‌بند نیستند. باید همه با تمام توان متحد شویم.

وقتی -همانگونه که خود سران فتنه علنی گفتند- اصل نظام نشانه است، بلکه بالاتر، اصل اسلام و اصل دین و مقدسات نشانه است، پس سخن از اهانت به روحانی و روحانیت نیست؛ سخن از نشانه گرفتن دین و هرچیزی است که نماد یا مرتبط با دین است. این فتنه‌گران مانند منافقان کوردل در دهه ۶۰ حتی احتمال ارتباط با دین و نظام و مقدسات برایشان کافی است تا مجوز جنایتشان باشد. اصلاح‌طلبان اگر انقلاب را قبول دارند که قطعا دست‌کم عده زیادی از آنان چنین‌اند، باید یک‌پارچه از انقلاب، نظام و مقدسات اسلام و اصل دین قاطعانه دفاع کنند و اهانت‌ها و تعرض‌های فتنه‌گران به اصل نظام و دین و مقدسات را با صدای بلند محکوم کنند و با بیان رسا انزجار و نفرت خودشان را از اینها اعلام کنند. همسویی با دشمنان، سکوت و غفلت، چه بدانند چه ندانند خیانت است به اسلام و نظام و خون شهدا؛ هرچند ناآگاهانه باشد.

۵. دشمنان سعی در این دارند که فضا را غبار آلود کنند و هرگونه محکوم کردن این جنایتها را به معنای همسویی با «تخلف یک یا چند نیرو»، «بی‌اعتنایی به مشکلات مردم» و یا «نادیده‌گرفتن زمینه‌های داخلی سوء استفاده دشمنان برای اجرای اهداف پلید خودشان» معرفی کنند. کورخوانده‌اند. مشکلات اقتصادی داخلی، احیانا ندانم‌کاری‌ها، کم‌کاری‌ها، غفلت‌ها و … را نیروهای انقلاب نادیده نمی‌گیرند و بر حل آنها به جد اصرار دارند و از دولت و دیگر مسؤولان به جد می‌خواهند که برای حل آنها نهایت تلاش و توان خود را به کار گیرند. این نواقص به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. با کسانی که این مردم شریف را در پیچ و خم اداری یا با تصمیمات نادرست و اقدامات نادرست ناراحت و دچار مشکل می‌کنند، برخورد قاطع داشته باشند؛ ولی این مشکلات داخلی با همت و همدلی و همفکری نیروهای درون نظام حل می‌شود و ربطی به دشمنان قسم خورده ملت ما ندارد. نباید سوژه به دست آنان داد یا همسو با اهداف آنان سخن گفت. ملت ایران از هر ملیت و طائفه و قشر و منطقه و فرقه باشند یک ملت‌اند. در برابر کسانی که در صدد ایجاد اختلاف و برهم زدن یکپارچگی و وحدت ما باشند می‌ایستند. از تجزیه‌طلبان متوهم که با خیال خام خود درصدد تجزیه ایران اسلامی هستند، متنفرند. البته این تنفر را باید در وحدت و یکپارچگی در دفاع از نظام اسلامی و مقدسات با بیان رسا نشان دهند؛ چنانکه تا کنون چنین بوده است.

۶. بسیج و روحانیت و نیروهای مسلح ما در هر بحرانی در کنار مردم و در خدمت مردم بوده و جانفشانی کرده‌اند در بحران سیل‌ها و زلزله‌ها، در جریان دفاع مقدس، در جریان کرونا و در همه بحران‌های دیگر حضور یکپارچه و مخلصانه این عزیزان و فداکاری تا پای جانشان را شاهد بوده‌ایم.

۷. جهاد تبیین هرچند وظیفه همگانی است؛ ولی روحانیت عزیز و فرهیختگان دانشگاهی مسئولیتی عظیم بر دوش داشته و دارند و باید با روحیه جهادی، با تمام توان و با اخلاص و احساس وظیفه و تکیلف‌مداری مثال‌زدنی به میدان بیایند. دشمن در صدد غبارآلود کردن است؛ باید شفاف‌سازی کرد. دشمن درصدد ناامید کردن است؛ باید امید داد. دشمن درصدد تفرقه است؛ باید وحدت آفرینی کرد. دشمن در صدد شبهه‌افکنی در مبانی دینی است؛ باید با بیان مستند و مستدل شبهه‌زدایی کرد. دشمن درصدد تقدس‌زدایی است؛ باید از مقدسات با تبیین متین و مناسب دفاع کرد. دشمن در صدد به‌دست آوردن بهانه برای فتنه‌انگیزی است؛ باید بهانه‌ها را با روشنگری از دستشان گرفت. دشمن اصل نظام و رهبری عزیزتر از جانمان را نشانه گرفته‌است؛ باید با جهاد تبین و جهاد کبیر جانانه از نظام و رهبری دفاع کردند و به آن افتخار کرد.

۸. دست تدبیر الهی بر اساس سنت‌های قطعی الهی، در فتنه‌ها درون افراد را نمایان می‌کند و افراد را از یکدیگر جدا می‌سازد. «والَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً» (قسم به آنکه پیامبر را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش می شوید، چون دانه‌ای که در غربال ریزند، یا غذایی که در دیگ گذارند به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد.) در این فتنه هویت پنهان افراد آشکار شد. چه از جبهه حق و چه از واماندگان جبهه حق، افراد مختلفی بودند که درون خود را نشان دادند. تردیدی نیست که رفتار برخی افراد و جریان‌ها که در مسیر طراحی شده دشمن حرکت کردند، از چشم مردم ما دور نماند و مردم عزیز ایران دوست و دشمن خویش را شناختند.

۹. دو گلایه به عنوان یک طلبه از شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه دارم. شورای امنیت بایستی تصمیمی انقلابی و محکم در قبال سران این فتنه بگیرد. همچنین قوه محترم قضائیه بایستی احکام روشن و مناسب محاربین و باغیان را که مطالبۀ عمومی مردم ایران است؛ هرچه سریعتر اعلام و اجرا کند تا روشن شود که نظام اسلامی در اجرای احکام اسلام بر کسانی که علیه نظام اسلامی آشوب طراحی و اجرا می‌کنند و جان و مال و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، قاطع عمل می‌کند.

۱۰. شاخص در تمامی امور اجتماعی ولی فقیه و رهبر حکیم انقلاب اسلامی است. هرکس از او تبعیت کند سعادت دنیا و آخرت را کسب خواهد کرد. سرپیچی از فرامین او نیز جز خسران در دنیا و عقوبت در آخرت نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سخن پایانی اینکه این ملت فهیم این فتنه را هم خنثی و این تهدید را هم به فرصت تبدیل خواهد کرد. زمستان خواهد رفت و سیاهی بر ذغال باقی خواهد ماند. این ملت از هر قشر و طایفه و فرقه و گروه به رهبر عزیزمان وفادارند و در عمل نشان داده‌اند که تا پای جان، پای این نظام و این رهبر فرزانه و بی‌نظیر ایستاده‌اند. خواب دشمنان تعبیر نخواهد شد و توهم آنان سرابی بیش نیست. الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحقماء و الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله و الحمدلله «الَّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِه‌ وَ بِالمُؤمِنین».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha