پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر شیرخانی/ رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم

حوزه/ دکتر شیرخانی گفت: یکی از موانع درونی وحدت حوزه و دانشگاه این است که روحیه علمی برای وحدت نداریم به این معنا که اگر هر کدام از نهادهای حوزه و دانشگاه به خوبی برای دیگری شناخته نشود عملا وحدت امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست تخصصی "وحدت حوزه و دانشگاه" به همت دبیرخانه همکاری مشترک حوزه های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه امروز در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.

دکتر شیرخانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست تخصصی گفت: در نظام خلقت بحث پیوند در طبیعت مطرح می باشد و یک باغبان میوه هایی که شبیه هم می باشد را اصطلاحا به یکدیگر پیوند می زند و میوه خوشمزه دیگری را تولید می کند که در این پیوند زدن باید آن دو میوه توانایی پیوند را داشته باشد که باغبان بتواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: در مسائل اعتباری هم پیوند وجود دارد و در بحث این نشست تخصصی یعنی وحدت حوزه و دانشگاه نیز این پیوند وجود دارد و الان با گذشت سالهای متمادی از انقلاب اسلامی باید آسیب شناسی شود.

دکتر شیرخانی ابراز داشت: باید بررسی شود که بحث پیوند حوزه و دانشگاه امروزه در چه وضعی قرار دارد و آیا با صرف برگزاری چند نشست تخصصی یا مثلا بزرگداشت شهید آیت الله مفتح بحث وحدت حوزه و دانشگاه به نقطه مطلوب خود رسیده یا نه؟ و اگر به نقطه ایده آل و مطلوب نرسیده است موانع چیست و راهکارهای وحدت این دو نهاد علمی مهم چه می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر دو نهاد حوزه و دانشگاه نهادهای علمی می باشد که درصدد تبدیل مجهولات به معلومات می باشند و این از جمله نقاط مشترک این دو نهاد علمی می باشد، البته نقاط مشترک زیادی در این دو نهاد وجود دارد که باید روی آن تمرکز شود، امروزه در دانشگاه علوم مختلفی مثل فیزیک، شیمی، روانشناسی و ... تدریس می شود و در حوزه های علمیه نیز علوم مختلفی تدریس می شود که همه این علوم درصدد تبدیل مجهولات بشر به معلومات می باشند و این شاید نقطه مهمی برای اشتراک این دو نهاد باشد.

وی افزود: اگر در دانشگاه علوم مختلفی مثل فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ... درس داده می شود همه این علوم حول افعال خداوند می باشد و در حوزه نیز علوم اهل بیت(ع) تدریس می شود و به نوعی می توان گفت آنچه در حوزه و دانشگاه تدریس می شود در حقیقت به گونه ای قول و فعال خدای متعال است و باید اذعان کرد که ما به بی راهه رفته ایم که این دو نهاد علمی را از هم جدا کردیم و اکنون به دنبال پیوند و وحدت آنها هستیم چرا که اساسا این دو نهاد از هم جدا نبوده اند که اکنون بخواهیم آنها را پیوند بزنیم.

دکتر شیرخانی در ادامه سخنان خود به موانع درونی و بیرونی وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از موانع درونی حوزه و دانشگاه برای پیوند این دو نهاد مبارک این است که روحیه علمی برای وحدت نداریم به این معنا که وقتی ما همه چیز را با دقت و دقیق بررسی می کنیم نسبت به آن شناخت پیدا می کنیم و اگر هر کدام از نهادهای حوزه و دانشگاه به خوبی برای دیگری شناخته نشود عملا وحدت امکان پذیر نیست و امروزه نه حوزه از دانشگاه شناخت دقیقی دارد و نه دانشگاه از حوزه.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم به برخی موانع بیرونی وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره و تأکید کرد: برخی افراد از بیرون این دو نهاد به تفرقه و عدم وحدت این دو نهاد دامن می زنند که لازم است با این افراد به صورت جدی برخورد شود، از طرفی نیز تفاوت در خروجی های حوزه و دانشگاه و تفاوت در نگرش ها نیز از دیگر موانع وحدت حوزه و دانشگاه می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود به تبیین برخی راهکارهای علمی ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: لازم است برای تحقق عملی وحدت، کارگاه های مشترکی ایجاد شود و در این کارگاه اساتید برجسته حوزه و دانشگاه حول برخی علوم دارای اشتراک به بحث و گفت و گو بنشینند.

وی افزود: برگزاری اردوهای مشترک بین حوزه و دانشگاه کمک زیادی می کند تا به صورت عملی وحدت میان این دو نهاد علمی ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha