جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسین درودی

حوزه/ معاون امور استان‌های ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش از شرکت بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ فرهنگی در دوره‌های «جهاد تببین» ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاریها امروز دوشنبه ۱۴ آذرماه در گفت وگو با خبرنگاران، «جهادتبیین» را از ضروریات و نیازهای بنیادین امروز جامعه اسلامی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و افزود: «جهاد تبیین» از جمله موضوعاتی است که در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید و اشاره‌های حکیمانه قرار گرفته و ابعاد مختلف آن در فرصت‌های متعدد توسط معظم له برای قشرهای مختلف جامعه توصیف و تبیین شده است.

وی ادامه داد: امروز با توجه به اینکه دستاوردهای نظام اسلامی مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است و با بسته‌های جعل و دروغ پردازی خود و مزدوران خویش را مسلح کرده‌اند؛ می‌بایست حقایق بی‌نظیرانقلاب اسلامی و نیز دستاوردهای کم نظیر که دشمنان را به خشم آورده؛ برای جوانان کشور بصورت جهادی و فوری تببین گردد؛ تا سیاست‌ها و تدابیر حکیمانه امام جامعه اسلامی مشمول غفلت ورزی و انحراف نگردد.

حجت‌الاسلام درودی با بیان اینکه تاکنون نخبگان فرهنگی و علمی بسیاری از شهرهای کشور در دوره‌های جهادتببین بصورت حضور و مجازی شرکت داشته‌اند، افزود: تاکنون قریب به ۴ هزار و ۳۰۰ نفر از استان‌های تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، فارس، مازندران، قم، شهرستان‌های استان تهران و دانشگاه فرهنگیان در این دوره‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جهاد تببین ریشه‌ای قرآنی دارد، بیان کرد: خداوند متعال در آیه ۲۰ سوره مبارکه توبه می‌فرمایند؛ «الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‌ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ»، آنها که ایمان آورده و هجرت کردند و در راه خدا با مال‌ها و جان‌هایشان جهاد نمودند، پایه و منزلتشان در نزد خدا بزرگتر است و آنها همان کامیابانند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در این آیه شریفه، تفاوت تلاش بدون منت و جانبدارانه قومی و قبیله‌ای و نیز نفسانی را شفاف‌سازی و کاربردی کرده است، بدین سبب شیطان و جنود آن قادر نیستند که فرآیند جهاد تبیین را؛ با توجه به افکار و اعمال شرک آلود خود عملیاتی کنند. از همین رو می‌توان گفت جهاد تبیین باید با گفتمان توحیدی؛ یعنی جهاد علیه نفس اماره را در خود داشته باشد تا بتواند برای نقد منصفانه و مطالبه‌گری خردورزانه جامعه و مسئولین آن را آماده‌سازی کند؛ در نتیجه فرآیند تلاش تمدن بشری بدون جهاد در طریق الی الله قادر نیست مقدمه ساز تمدن مهدوی را پایه‌ریزی و مهیا کند؛ چراکه بشر محروم از وحی الهی و آموزه‌های بلند مرتبه قرآنی؛ قادر نیست با سبک زندگی اسلامی و انسانی پیوند تمدنی داشته و مشارکت اجتماعی عادلانه را تاب آوری و تبادل کند.

حجت‌الاسلام درودی اظهارکرد: برگزاری دوره‌های جهادتببین با محتویات سند تحول و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در قالب کارگاهی و گفتمان محور؛ به جهت اهمیت این مهم و به منظور تحقق ماموریت‌های مندرج در آن و نگاه به نقش موثر و زیر بنایی آموزش و پرورش برای تحقق آن؛ جهت تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب اسلامی با تحول نظام آموزشی و انتظار واقع گرایانه جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی برنامه‌ریزی شده است؛ افزود با توجه به اینکه ۱۷ میلیون مخاطب سند تحول و بیانیه گام دوم نوجوانان و جوانان ایران زمین هستند به همین منظور از برای آنان دوره‌های آموزشی محاسبه شده و در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق کم برخودار برگزار شده و در حال اجرا می‌باشد.

وی به برگزاری تدریس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قالب ۳۳۳ درس در سامانه شاد و خبررسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تببین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در شهرستان‌های استان تهران به عنوان یک نمونه اقدام انجام شده، از سوی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش است که در این مدت زمان کوتاه بیش از ۲۰ منطقه آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و هم چنین منطقه یک و مدارس شهر تهران و نیز بسیج فرهنگیان وزراتی؛ بصورت حضوری و مجازی در سامانه شاد و خبررسانه‌های داخلی با شرکت حدود بیش از یک میلیون فرهنگی برگزار شده است.

استاد حوزه علمیه افزود: از سال ۹۰ تا ۹۳ اقتصاد از مضامین بلند تمدنی و تمام ساحتی نهج‌البلاغه در رادیو اقتصاد؛ با مدیریت علی سلیمی تدریس کرده‌اند و مقالاتی را در همین رابطه بصورت جهادی در اختیار رسانه‌های کشور قرار داده است.

وی در پایان ادامه داد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با معاونت امور استان‌های ستاد همکاریها به شماره ۰۲۵-۳۲۹۰۳۹۱۲ داخلی ۱۰۲ تماس حاصل فرمایند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha