جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار معاون سازمان محیط زیست با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه برای اجرای برنامه ها و طرح های زیست محیطی مشترک در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و تبلیغی مشارکت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسأله انتقال آب از دریا برای چندین استان، باید با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی و با انجام مطالعات لازم جهت کاهش آسیب ها و هزینه ها انجام شده و اتصال آن به استان قم نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود تالاب های ارزشمند در استان قم، حفاظت از تالاب ها را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: باید طرح ها و پروژه های اساسی برای حفظ وحراست از تالاب ها در نظر گرفته شود، زیرا تخریب تالاب ها، آسیب های جدی برای کشور به دنبال داشته و باید پیش از آنکه از میان بروند پیشگیری کنیم، زیرا گاهی تخریب محیط زیست قابل معالجه نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه تمامی طرح های عمرانی و اقتصادی در سطوح مختلف، باید پیوست زیست محیطی داشته باشند، خاطرنشان کرد: این پیوست باید واقع بینانه و قابل اجرا باشد و از هرگونه دست اندازی و دستکاری در طبیعت جلوگیری کند، زیرا محیط زیست دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است که برای حفاظت از آن باید گام های درستی برداشته شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به گرایش محیط زیست در رشته های مختلف حوزوی از جمله فقه و قرآن و حدیث، از تدریس مباحث زیست محیطی در دروس عالی و اجتهادی حوزه های علمیه خبر داد و گفت: باید در دوره‌های کوتاه مدت نیز دانش و آگاهی مبلغان حوزوی نسبت به مسائل زیست محیطی افزایش یافته تا به خوبی در امر تبلیغ و فرهنگسازی در این عرصه مؤثر باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه در امر پژوهش های مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست نیز می تواند مشارکت جدی داشته باشد، تصریح کرد: آمادگی امضای تفاهم نامه برای اجرای برنامه ها و طرح های مشترک زیست محیطی در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و تبلیغی برای رسیدن به اهداف بلندمدت نیز در حوزه های علمیه وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه برای حفظ و حراست از محیط زیست و مقابله با تخلفات، نباید خلأ قانونی وجود داشته باشد، اظهار داشت: قوانین مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه های طبیعی و انسانی باید احصاء شده تا با هماهنگی نهادهای ذیربط، برای طرح و تصویب در اولویت قرار بگیرند.

در ابتدای این دیدار حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت زیست محیطی کشور، در رابطه با ظرفیت ها، الزامات و چالش های پیرامون حیات وحش و تنوع زیستی کشورمان نکاتی را مطرح کرد.

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این جلسه، ظرفیت های بسیار ارزشمند زیست محیطی استان را مورد توجه قرار داد و بر ضرورت رفع مشکل حقابه تالاب ها و رودخانه های استان قم جهت احیای زیستگاه ها و مقابله با معضل گرد و غبار تأکید کرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha