شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1057677
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
1

حوزه/ «تأملی در مناسبات اندیشه و دانش»، «برنامه‌ریزی مأموریت‌گرا و برنامه‌ریزی منابع محور» و «بینش علمی؛ نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش» عنوان سه اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی است که مطالعه آن به طلاب علوم دینی توصیه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «تأملی در مناسبات اندیشه و دانش»، «برنامه‌ریزی مأموریت‌گرا و برنامه‌ریزی منابع محور» و «بینش علمی؛ نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش» به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی عنوان سه اثر از مجموعه کتاب‌های راه طلبه است که از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به زیور طبع آراسته شده است.

تأملی در مناسبات اندیشه و دانش
مجموعه‌ای که بنا دارد بر اندیشه‌ها محک ارزیابی بزند و عیار آنها را اندازه بگیرد و احیاناً گزارشی راهبردی از احوال دانش و حال و روز اندیشمندی بدهد، باید دست‌کم از فراز و فرودها و تنوع این میدان دلکش و دلگشا با خبر باشد. کتاب «تأملی در مناسبات اندیشه و دانش»، درآمدی بر تفکیک اندیشه و دانش و تبیین مختصات هر کدام است که اطلاعات مفیدی را درباره اندیشه و دانش، نظریه و نظریه‌پردازی، ارائه می‌کند.

در مقدمه این اثر آمده است: «در وادی اندیشه حوادثی که اتفاق می‌افتد، همه از یک جنس و در یک اندازه نیست، اما هرکدام قدر خود را دارد و باید و شایسته است که به همان اندازه تحسین و تقدیر شود. از کلان‌ترین مرتبه معرفتی تا تک‌گزاره‌ای در یک علم هر کدام تعریف خود و سهم تأثیر خود را دارد. به دیگر سخن معرفت گونه‌ها تنوعاتی دارد که می‌بایست از یکدیگر تمایز داده شود و سهم متناسبِ با خود را پیدا کند».

برنامه‌ریزی مأموریت‌گرا و برنامه‌ریزی منابع‌محور
کتاب «برنامه‌ریزی مأموریت‌گرا و برنامه‌ریزی منابع‌محور؛ درنگی در تنوع گزینه‌های برنامه‌ریزی» طلیعه‌ای است ناظر به توجه بیشتر به انتخاب الگوی بهینه برنامه‌ریزی و درآمدی بر تبیین دو نوع الگوی برنامه‌ریزی است. در این کتاب پس از توضیح آثار و ویژگی‌های دو نوع الگوی برنامه‌ریزی، پیشنهاد راهبردی مختار به طلاب و مدیران و برنامه‌ریزان حوزوی مطرح می‌شود.

تلقّی رایج از برنامه این است که برنامه باید فهرستی از فعالیت‌ها بدهد و هر یک را در باکس‌های زمانی خاص چنان میخکوب کند که خیال شخص از کاری که در آن نقطه انجام می‌دهد راحت باشد. در حالی‌که به نظر می‌رسد این تلقّی چندان کامل نیست. کتاب حاضر تلاشی برای ترسیم تنوع گزینه‌های برنامه‌ریزی با دو روش برنامه‌ریزی منابع‌محور و برنامه‌ریزی مأموریت‌گرا است.

این کتاب می‌تواند جرقه‌ای در ذهن طلبه‌ای که دچار سردرگمی شده، ایجاد کرده و به او کمک کند تا بتواند وظیفه خود را بهتر بشناسد و در راستای ایفای آن نقش تلاش کند و به هرآنچه وظیفه او نیست، نه بگوید!

لینک تهیه کتاب

بینش علمی؛ نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش
در جهان بینی اسلامی، نگرش و بینش خاصی نسبت به علم وکسب آن وجود دارد. کتاب «بینش علمی؛ نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش» طلیعه‌ای برای تبیین دیدگاه محتشم و فاخر اسلامی به پدیده «علم» و مقوله کسب دانش است.

چه باید بخوانیم؟ چه طور باید بخوانیم؟ این کار را با چه چیزی انجام دهیم؟ متن درسی چه باشد؟ استاد چه کسی باشد؟ طلاب به مدرسه یا مؤسسه‌ای بروند یا نه؟ و سئوال‌های جدی دیگر آرام و قرار را از طلبه می‌گیرد.

این اثر ارزشمند در قالب هفت قاعده علم به عنوان روزی معنوی، علم به عنوان درخواستی از خداوند، علم به عنوان هدایتی از طرف خداوند، علم محصول عمل، عمل به علم باعث حکمت و ثبات قدم، عدم عمل به علم باعث مرگ علم و جایگاه مهم علم در عملی که بنا است سلوک را رقم بزند، به تبیین و تشریح نگاه حوزوی به مقوله علم و دانش پرداخته و به بسیاری از سئوالات نسل جدید پاسخ می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha