جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / شورای اداری استان همدان

حوزه / امام جمعه همدان گفت: از مصادیق تقوای الهی برای مدیران، این است که بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در شورای اداری استان همدان با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، به قسمتی از خطبه فدکیه اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت در این خطبه می‌فرمایند که اگر ولایت در جامعه‌ای حذف و تضعیف شود، شیطان تقویت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ولایت مسئله شخص نیست و ناظر به مکتب است، گفت: ولایت فقیه، ولایت فقاهت است و لذا شخص در آن موضوعیت ندارد و مهم علی(ع) است که می‌تواند احکام الهی را تشریح، تبیین و اجرا کند.

امام جمعه همدان به تشریح فلسفه حکومت اسلامی بنا بر آیات قرآن پرداخت و یادآور شد: در حکومت اسلامی کسی که تمکن پیدا می‌کند و مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، لازم است که اقامه نماز کند.‌

وی افزود: اقامه نماز در این جا به معنای صرفاً خواندن نماز نیست، بلکه به معنای توجه و اقامه حدود الهی است که از مصادیق آن می‌توان به رعایت حق الناس، درست کار کردن و عمل درست به وظایف اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه قرآن، مدیری که وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد مورد تعریف قرار می‌دهد، اظهار داشت: اگر مدیری نسبت به اقامه نماز توجه نداشته باشد و وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، ولایت حق را تضعیف و باطل را تقویت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه فضای مسئولیت یک فضای لغزنده است، خاطرنشان کرد: فرد مسئول باید تمام فکر و ذهنش حل مشکلات مردم باشد اما قبل از آن لازم است که انسان به فکر نفس خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی بالاترین وظیفه انسان را، توجه به نفس و انسان سازی خواند و گفت: مدیران لازم است که مراقب باشند تا برخی اشتغالات، باعث غفلت از خویشتن نشود و نکند در این مسئولیت‌ها با کوتاهی‌هایی، جهنم را برای خود بخریم.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد که تا دیروز دارای مسئولیت بودند، امروز در زیر خاک قرار دارند و دیگر نامی از آنها و خبری از تمجید و تعریف‌ها نیست، اصلی که سرنوشت همه ما است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مسئولیت‌ها به اتمام می‌رسد اما اقدامات، تلاش‌ها و پاسخگو بودن ما در محضر الهی باقی خواهند ماند، یادآور شد: صرفاً انجام دادند واجبات الهی برای سالم ماندن مسئولان کافی نیست.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصل اولیه در دوران مسئولیت باید خدمت به مردم باشد، خاطرنشان کرد: روز اول پس از دریافت حکم مسئولیت باید دوران مسئولیت را تمام شده بدانیم و گمان کنیم که خداوند یک فرصت مجدد به ما برای خدمت به مردم داده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه با وحدت، انسجام و در کنار هم بودن باید برای خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات تلاش کرد، اظهار داشت: متاسفانه گاهی از اوقات برخی دستگاه‌ها گمان می‌کنند نهادهای دیگر رقیب آنها هستند، در حالی که همه شما مکمل هم برای حل مشکلات مردم هستید.

وی با بیان اینکه این مشکل به ساختار سیاسی بازمی‌گردد که هر اداره خودش را مستقل حساب می‌کند، خاطرنشان کرد: همه ما و تمام ظرفیت‌ها متعلق به مردم است و باید در یک مسیر که همان خدمت به مردم است حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی بالاترین جهاد تبیین توسط مسئولان را گوش شنوا داشتن برای مشکلات مردم و حضور در بین مردم عنوان کرد و یادآور شد: بعضی از مسائل و مشکلات ریشه اقتصادی و یا تحریمی دارد که خارج از توان ما است، اما بسیاری از مشکلات به این موانع ربطی ندارد و می‌توان با خوش اخلاقی و تلاش برای رفع مشکلات مردم به میدان بیاییم.

وی از مدیران خواست تا نسبت به عملکرد زیر مجموعه‌های خود در ارتباط با مردم نظارت داشته باشند، اضافه کرد: مدیر خوب، مدیری است که هم نسبت به زیرمجموعه خود نظارت داشته باشد و هم آن را برای خدمت به مردم به حرکت در آورد.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه با نجابت‌تر و با شرافت‌تر از این مردم را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد، گفت: با وجود آنکه امروز مردم ما در اوج مشکلات اقتصادی هستند و نسبت به معیشت اعتراض دارند، اما با دشمنان همراهی نکردند.

وی با اشاره به اینکه در همین مشکل آب در همدان نیز بزرگواری مردم را مشاهده کردیم، خاطرنشان کرد: امروز باید به معنای واقعی کلمه نوکری مردم را بکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه اولین عبارت در خطبه‌های نماز جمعه دعوت به تقوا است، یادآور شد: از مصادیق تقوای الهی برای مدیران، این است که بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha