سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تبریز

حوزه/ مسئولان و شخصیت‌های مختلف استان آذربایجان شرقی و کشور در پیام‌هایی جداگانه درگذشت شادروان اسفندیار قره باغی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، مسئولان و شخصیت‌های مختلف استان آذربایجان شرقی و کشور در پیام‌هایی جداگانه درگذشت شادروان اسفندیار قره باغی را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

باسمه تعالی

جامعه هنری و هنردوست ایران؛ اسفندیار قره‌باغی، صدای ماندگار انقلاب و بزرگ مردی از تبار فرهنگ و هنر را برای همیشه از دست داد. این استاد موسیقی و آواز را نسل‌های دیروز و امروز با آثار و سرودهایی که مضمون جنگ و انقلاب دارد، می‌شناسند؛ صدایی که با ترانه و آهنگ حماسی "آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو" در جان همه آزادی خواهان و استکبارستیزان وطن پرست نشست و ماندگار شد.

اسفندیار قره‌باغی، نامی‌ بزرگ و جریان‌ساز در عرصه هنر انقلاب است که با طنین پرشکوهش در وادی موسیقی انقلاب و دفاع‌مقدس در مهمترین و عظیم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر کشور نقشی بی‌بدیل ایفا کرده است.

دکتر قره باغی؛ چهره شاخص موسیقی کشور با رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، ریاست مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی و ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران، خوانندگان و موسیقی دانان بسیاری را تربیت و تقدیم جامعه موسیقی ایران عزیز کرده است.

نام زنده یاد اسفندیار قره‌باغی یقیناً در کنار نام بزرگان موسیقی برای همیشه بر تارک سپیده فرهنگ پُربار موسیقایی این سرزمین خواهد درخشید.

اینجانب فقدان این چهره بی‌بدیل موسیقی و افتخار خطه آذربایجان و خاک پرگهر ایران اسلامی را به جامعه فرهنگ، هنر و ادب کشور و همه دوستداران موسیقی ایرانی تسلیت عرض نموده و برای روح بزرگ آن "حنجره انقلاب در برابر استکبار" از درگاه خداوند متعال علودرجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

پیام تسلیت استاندار اذربایجان شرقی:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی، استاد اسفندیار قره‌باغی، جامعه هنری استان را در غم فقدان یکی از بزرگان هنر انقلاب فرو برد و موجب تألم و تأثر فراوان شد.

استاد قره‌باغی که بحق او را صدای انقلاب می‌دانند، از پیشگامان هنر متعهد و انقلابی در عرصه موسیقی و سرود محسوب می‌شود و بدون شک، آثار ماندگار او در نشر و ترویج آرمان‌های انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی در گنجینه فرهنگ و هنر این مرزوبوم جاودانه خواهد ماند.

اینجانب درگذشت این چهره برجسته و هنرمند مخلص و متعهد را به خانواده محترم ایشان، اهالی و علاقمندان هنر انقلاب و جامعه هنری استان آذربایجان شرقی تسلیت عرض می‌کنم و برای آن فقید سعید که نمونه پایمردی عالمانه و هنرمندانه بر سر عقیده بود، علو درجات و سعادت ابدی از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

پیام تسلیت فرمانده سپاه عاشورا:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت هنرمند انقلابی، با اخلاص و بسیجی مبارز، استاد اسفندیار قره باغی رحمت الله علیه موجب تأثر و تالم فراوان گردید. رضوان خدا بر این "صدای ماندگار" که نیم قرن با آن «حنجره رسا» انعکاس ندای ظلم ستیزی و حمایت از مستضعفان بود. مردی که با سرودن "آمریکا ننگ به نیرنگ تو" در همان اوایل انقلاب خط بطلانی بر سازش با استکبار کشید و چهره واقعی نظام سلطه را تصویرسازی کرد.

با تمام وجود و با اخلاص تمام، هنر خود را در خدمت انقلاب و مردم به کار گرفت و در این مسیر هیچگاه نادم و پشیمان نشد. "دشمن شناسی" و "خستگی ناپذیری" دو شاخصه مهم این هنرمند بزرگ بود. در برابر ملامت رسانه‌های بیگانه که در طول تاریخ انقلاب، به این مرد سترگ هجمه آوردند تا به خیال خود، شاید از مسیر انقلاب بازگردد، هرگز عقب نشینی نکرد و بقول خودش که انقلاب امام را "انقلاب انسان ساز" می‌دانست، در این راه از آرمان والایش کوتاه نیامد و در پاسخ به آنان اثر ماندگار "تیر نمرود" را خلق کرد و بر سینه آمریکا این شیطان بزرگ روانه کرد.

این فرزند ایران و تبریز قهرمان پرور، برای آنکه نشان دهد از سروده "مرگ بر آمریکا" هیچگاه پشیمان نیست، با ساختن اثر به یادماندنیِ "سازش نمی‌پذیریم" کارنامه درخشان استکبار ستیزیِ خود را به اوج رساند و نشان داد که همچنان بر عهدی که با امام و شهیدان دارد، پایبند است. یقین داریم که آثار ماندگار این مرد بزرگ، یادگار ارزنده او در اینجا و ذخیره گران‌بهای او برای نشأه اخروی است ان‌شاءالله. خداوند او را با شهیدان محشور فرماید که همواره محافل یاد آنان را با صدای ماندگار خود رونق می‌بخشید.

درگذشت این استاد ذوفنون را به جامعه هنری و مردم عزیز استان تسلیت می‌گویم.

سرتیپ دوم پاسدار اصغر عباسقلیزاده

فرمانده سپاه عاشورا

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

«انا لله وانا الیه راجعون

درگذشت نغمه‌خوان با اخلاص انقلاب اسلامی، زنده یاد «اسفندیار قره باغی» در ایام غمبار فاطمیه جامعه هنری کشور را سوگوار کرد.

آن استاد فرزانه در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، با فداکاری، هنر و استعداد خویش را به میدان آورد و با ارائه و اجرای بیش از ۸۰۰ سرود که تداعی‌گر حس وطن‌ دوستی و میهنی با رنگ و بوی انقلابی هستند، هنرمندانه ارزش‌های انقلاب اسلامی را به جامعه منتقل نمود.

سرود معروف «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» یکی از معروف‌ترین آثار این هنرمند مردمی به شمار می‌آید که در روزها و ماه‌های پس از انقلاب زمزمه بسیاری از زنان و مردان هم روزگار ما بود.

فقدان استاد اسفندیار قره‌باغی اگرچه رخدادی اندوه‌ بار است؛ اما عمر پربرکت ایشان و آثار ارزشمند و خدمات سترگ آن بزرگ‌ مرد، گنجینه‌ای است بی‌بدیل که موجب جاودانگی خاطر آن استاد فقید نزد دوست‌دارانش خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت، از درگاه خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده علوّ درجات و برای بازماندگان به‌ ویژه خانواده محترمشان و اهالی فرهنگ و هنر و مردم شریف آذربایجان شرقی، صبر و سلامتی خواستارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha