پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سالاری

حجت الاسلام سالاری فر با اشاره به اینکه محققان اسلامی در تحلیل روان‌شناختی نقش زن و مرد در مدیریت خانواده، الگوی مهر و قدرت را ارائه داده‌اند، گفت: اولین نکته این است که مرد وقتی خود را ستون و تکیه‌گاه خانواده بداند، احساس رضایت و خشنودی می‌کند و در پاسخ این نیاز مرد، زن باید پذیرنده باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا سالاری فر، مدیر گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امروز در نشست «مهارت‌های ارتباطی در خانواده با نگاه اسلامی» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه پایه‌ای ترین مهارت در خانواده مهارت‌های ارتباطی است، اظهار داشت: اگر مهارت‌های ارتباطی در خانواده اصلاح شده و توانایی ارتباط افزایش یابد، می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد مسائل خود را در خانواده حل کند.

وی افزود: حتی در درمان بیماری‌ها و اختلالات شخصیت، یکی از شیوه‌ها ارتباط موثر است. ارتباط مهم‌ترین رکن روابط انسانی است و ابزار تعامل میان انسان‌هااست و ارتباط در خانواده عمیقترین، طولانی‌ترین و بیش‌ترین ارتباط انسان است.

سالاری فر ادامه داد: افراد در روابط تبادل احساسات و عقاید نجام می‌دهند و با این کار به سازگاری با یکدیگر می‌رسند، ارتباط در تعریف علمی، فرایندی است که در آن افکار، عقاید، احساسات، مفاهیم و معانی از طریق پیام‌های کلامی و غیر کلامی منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات موفق وجه تمایز زوجین است، گفت: ارتباط موفق دارای ۴ رکن است که عبارتند از شنیدن فعال، بیان احساسات، افکار و عقاید، استفاده مناسب از روش‌های غیر کلامی و سبک ارتباطی موثر.

مدیر گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: شنیدن فعال به این نکته اشاره دارد که اولین کار در ارتباط موثر، شنیدن همراه با توجه است. گوش دادن فعال به معنای گوش دادن هدفمند است که در آن توجه، واکنش و همدلی وجود دارد. پیامبر(ص) درگوش دادن فعال از همه انسان‌ها بالاتر بودند به حدی که برای ایشان تعبیر (اُذُن، گوش) به کار برده می‌شد.

وی ادامه داد: توجه دادن، تایید و تشویق، ابراز همدلی و خلاصه کردن مهارت‌هایی است که برای گوش کردن فعال لازم است و در عین حال همین مهارت‌ها، مهارت‌های لازم برای مشاوره هستند. همدلی به معنای قدرت درک نظرات دیگری و خود را جای او گذاشتن بوده و در تربیت، خانواده، آموزش، مشاوره و حتی کشورداری مهارتی بسیار کلیدی است. در همدلی می‌توان با طرف مقابل مخالف بود، اما با درک نظرات و شرایط، نگاه متفاوت او را پذیرفت.

رابطه کلامی، بیشترین نوع رابطه را در زندگی زوجین و رابطه مستقیم با استحکام خانواده دارد

سالاری فر با بیان اینکه از موانع گوش دادن فعال، می‌توان به ذهن‌خوانی اشاره کرد، گفت: در ذهن‌خوانی، فرد بدون توجه به گفته‌های طرف مقابل و با پیش فرض‌های خود زندگی به حرف دیگری گوش می‌کند، در در ذهن‌خوانی، فرد با غربال‌ به حرف دیگری گوش می‌دهد و با خیال‌پردازی و حق به جانب بودن پیش‌داوری می‌کند.

وی افزود: دومین مهارت ارتباطی بیان احساسات است؛ زندگی انسان مملو از کلمه و معنا است و او با استفاده از کلمات زندگی خود را معنا میبخشد، برای بیان خود و معنا بخشیدن به فعالیت‌ها ار کلمات استفاده می‌کند، به همین دلیل مهم‌ترین و در عین حال ساده ترین نوع برقراری ارتباط، در انسان‌ها، ارتباط کلامی است هر واژه بار شناختی، عاطفی و تاثیرات پایدار بر شنونده دارد و ارتباط کلامی موفق زمانی ایجاد می‌شود که به آرامش طرفین کمک کند. در رابطه زوجین ارتباط کلامی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده و از این رو این مهارت با استحکام خانواده رابطه مستقیم دارد.

مشاور خانواده تأکید کرد: زوج‌های موفق ۶ برابر بیش از ازدواج های ناخرسند از ارتباطات کلامی خود راضی هستند یعنی ازدواج‌های موفق در حدود ۹۰ درصد، حرف زدن یکدیگر را می‌پسندند. در درمان مشکلات ارتباطی، نیاز به مهارت‌های کلامی بیش از همه چیز به چشم می خورد، زیرا بهترین ابزار ارتباط گفت‌وگو است که اگر کامل باشد ارتباط موفق و اگر نادرست باشد ارتباط با اختلال مواجه می‌شود.

سالاری فر به برخی از قواعد گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: زمان مناسب گفت‎وگو وقت فراغت دو همسر است، باید به جای به‌کار بردن جملات با محوریت «تو» از جملاتی با آغاز «من» استفاده کرد، پیام روشن و جملات رسا و گفتار نرم باشد، از تهدید و سرزنش خودداری شده و در کنار عقاید و نظرات به بیان عواطف هم پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در روابط خانوادگی، تبادل عاطفی بیشتر از تبادل افکار و عقاید موثر است و اگر روابط با این روش پیش برده شود، گفت‌وگو مؤثرتر خواهد بود، یکی از مشکلات امروز این است که خانواده‌ها به جای تبادل عاطفی، تبادل فکری می‎کنند.

مدیر گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ارتباط کلامی اصل اخلاقی، احترام در مقابل بی‎احترامی است، تأکید کرد: چیزی که در خانواده‌ها مشاهده می‌کنیم این است که بدی و بی احترامی با عمل مشابه پاسخ داده می‌شود و این خانواده را در دور باطلی قرار می‌دهد، در حالی که در آموزه‌های اسلامی احترام در برابر بی‌احترامی مطرح است.

وی افزود: یکی از مسائل موثر در زندگی و صفات خانواده‌های موفق، سپاسگزاری کلامی است که مشکلات خانواده هم یک پکیج درمانی، تنها براساس سپاسگزاری و شکر برنامه‌ریزی می‌شود. طبق اصل روانشناسی که هر رفتار با تشویق، تقویت می‌شود سپاسگزاری هم باعث تقویت رفتار در طرف مقابل می‌شود.

گفت‌وگو فرصتی برای دوستی در زنان و جایی برای اثبات خود در مردان

وی با بیان اینکه زنان گفت‌وگو را به عنوان فرصتی برای ارتباط و دوستی می‌گیرند، گفت: برای مردان گفت‌وگو فرصتی برای اثبات پایگاه ، گزارش و بیان از خود است، زنان غیرمستقیم و غیرتهاجمی صحبت می‌کنند و مردان با قاطعیت و مستقیم اما در نهایت سلامت کلامی زنان بالاتر از مردان است.

سالاری فر تصریح کرد: یکی از عوامل کمک‌کننده در خانواده این است که آنها طبق تفاوت‌های جنسیتی خود گفت‌وگو کنند، یعنی زن بر اساس الگوی گفت‌وگوی زنانه و مرد طبق الگوی گفت‌وگوی مردانه صحبت کنند. اگر زن مردانه یا مرد زنانه گفت‌وگو کنند، مشکل مشکل خواهد شد.

مشاور خانواده با اشاره به اینکه نوع اقتدار اعضای خانواده در دو الگوی کلی مطرح است، گفت: در الگوی خانواده، اقتدار و احترام والدین، محور مهم در ارتباط اعظای خانواده است و این در همه ادیان و مکاتب پذیرفته شده است.اما در الگوی زن و شوهر چه نوع اقتداری پذیرفته شده است؟ در گذشته مدیریت خانواده با مردان بود و امروز با افزایش توانمندی‌های اجتماعی زنان این توزیع قدرت دچار چالش شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد، اقتدار شوهر، اقتدار زن یا مناسبات برابر؟ اما واقعیت این است که خانواده مانند هرگروه اجتماعی دیگر نیازمند مناسبات نظام‌مند است، چون روابط اعضای خانواده زیاد است و نیاز به تصمیم‌گیری‌های متعدد دارد که در این شرایط تصمیم‌گیران باید مشخص باشند. دلیل سرپرستی خانواده توسط مردان از نگاه قرآن، تامین مخارج زندگی و تفاوت‌های جنسیتی زن و مرد است.

الگوی مهر و قدرت مورد تاکید محققان اسلامی در خانواده

وی با اشاره به اینکه محققان اسلامی در تحلیل روان‌شناختی نقش زن و مرد در مدیریت خانواده، الگوی مهر و قدرت را ارائه داده‌اند، گفت: اولین نکته این است که مرد وقتی خود را ستون و تکیه‌گاه خانواده بداند، احساس رضایت و خشنودی می‌کند و در پاسخ این نیاز مرد، زن پذیرنده باشد. در همین رابطه زنان از زندگی با مردان مقتدر احساس خشنودی می‌کنند. در حال حاضر مردها در تمام دنیا در شرایط ضعیف به لحاظ جایگاه خانوادگی و اقتدار قرار گرفته‌اند و این موضوع برای زنان خوشایند نیست. از سوی دیگر مرد نیازمند دریافت عشق و محبت از جانب همسر خود است و زن با جاذبه‌های عاطفی و ظاهری و رفتارهای کلامی و غیرکلامی خود، مرد را تحت تاثیر قرار داده و به خود جذب می‌کند.

مشاور خانواده تاکید کرد: مرد در نقش شوهر، از قدرت و جایگاه نسبی برتر در خانواده برخوردار است و این قدرت در چارچوب عدالت و معروف قراردارد.

الگوی مدیر_معاون، الگوی مورد تاکید اسلام در خانواده

وی تصریح کرد: اگر روابط زوجین بر اساس مدیر و کارمند تنظیم شد، سلامت خانواده و روابط تحت تاثیر قرار می‌گیرد، زیرا اگر به همسر خود اقتدار ندادید، این همسر توان مدیریت خانه و فرزندان را نخواهد داشت، پس توصیه جدی این است که ظرفیت‌ها و توانایی‌های زن را بپذیریم و او را مشارک مرد در خانواده قرار دهیم؛ یعنی نه برتر و مافوق مرد و نه کارمند او و این الگویی است که نگاه اسلامی به آن تاکید دارد و آن را با عنوان مدیر_معاون مطرح می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha