جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ حجت الاسلام هادی شریعتی دبیر کارگروه کنشگری اجتماعی گروه علمی حوزه و جامعه پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت به تحلیل رویدادهای اخیر از نگاه مقام معظم رهبری پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام هادی شریعتی دبیر کارگروه کنشگری اجتماعی گروه علمی حوزه و جامعه پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت به تحلیل رویدادهای اخیر از نگاه مقام معظم رهبری پرداخته است.

در این تحلیل آمده است:

برخی از تحلیلگران علت اصلی رویدادهای اخیر را افزایش ضعف منطق نظام جمهوری اسلامی ایران میدانند. در این میان برخی، این ضعف را در حوزه فرهنگ (ناتوانی در تأمین آزادی‌های اجتماعی)، برخی در حوزه اقتصاد (ناکارآمدی سازوکار تأمین حداقلی معیشت) و برخی دیگر در حوزه سیاست (ضعف بنیان‌ها و ساختارهای اعمال قدرت) پی‌جویی می‌کنند. ازاین‌رو، اینان، با پذیرش ناکارآمدی این منطق، اهتمام جدی برای تغییر آن را ضروری می‌دانند. و با این رویکرد آسیب شناختی به وضعیت فعلی ایران، گسترة متنوعی از راه‌حل‌ها و ایده‌های مشتمل بر اصلاح بنیان‌های انقلاب اسلامی تا ایده‌های شالوده‌شکن اجتماعی و سیاسی ارائه شده است.

برای دریافت متن کامل تحلیل رویدادهای اخیر از نگاه مقام معظم رهبری اینجا را کلیک کنید

در مقابل، مقام معظم رهبری تحلیل متفاوتی را از وقایع اخیر ارائه میدهند. در این تحلیل هر چند ضعف‌های موجود در عمل مورد توجه قرار میگیرد، اما علت اصلی این وقایع را ضعف‌ عملکرد جمهوری اسلامی ایران نمیدانند؛ بلکه آن را واکنش طراحی شده دشمن در برابر ظهور منطق قوی نظام جمهوری اسلامی ایران میدانند.. رهبر معظم انقلاب، از آغاز رویداد اخیر، در هشت سخنرانی و همچنین پیامی که در پی حادثة تروریستی در حرم شاه‌چراغ، ارائه نمودند، ـ با همه فراز و نشیب‌های پیش‌آمده - بر این نظریه استوار مانده‌اند. ایشان در طی این بیانات با پیش‌کسوتان و افسران نیروهای مسلح، اعضای مجمع تشخیص مصلحت، عالمان وحدت‌گرای مسلمان، جوانان و نوجوان، مردم اصفهان؛ بسیجیان و همچنین ملت ایران، بر اساس همین نظریه مسلط سخن گفته و رخدادهای متنوع آن را تفسیر نموده‌اند.

نظریة ایشان، با این گزاره بنیادین آغاز می‌گردد که «هندسه سیاسی عالم در حال تغییر است» و عالم جدید با برخورداری از مولفه‌هایی چون «افول و انزوای آمریکا»، «انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی به آسیا» و «گسترش فکر و جبهه مقاومت»، از جهانی تک‌قطبی گذر کرده و جایگاه متفاوتی برای ملت‌ها رقم خواهد زد. در این جانمایی جدید، امت اسلام باتوجه‌به تاریخ مشعشع علمی، ثروت‌های انسانی و طبیعی و برخورداری از انگیزه تجدد، باید جایگاه رفیعی را کسب نماید. شرط تصدی این جایگاهِ بلند، وحدت یا همان اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است؛ وحدتی که دردهای جهان اسلام را درمان می‌کند و مسلمانان را الگوی پیشروِ انسان عالم نو می‌سازد.

در این میان، ایران به رهبری امام (ره) و باتکیه‌بر ظرفیت‌های انسانی، طبیعی و جغرافیایی خود، در برابر قدرت‌های بزرگ ایستاد و توانست در مقابل هنجار و منطق مسلط لیبرال دموکراسی، منطق جدیدی برای زندگی ارائه نماید. این منطق، واجد الگویی نوین و ترتیبی تازه برای پیشرفت جوامع انسانی است که مبتنی بر آن، انسان‌ عالم نو می‌تواند از زندگیِ بانشاط و مؤمنانه هم‌زمان برخوردار باشد. توفیقات اخیر جمهوری اسلامی ایران، نشانگری جدی بر کارآمدی منطق زندگی مبتنی بر «مردم‌سالاری دینی» است. حرکت مردمی و جهادی کرونا، راه‌پیمایی‌های عظیم اربعین و سرود سلام فرمانده، به همراه توفیقات داخلی و خارجی دولت که در فاصله‌ای کوتاه رخ‌داده است، همه نشان از تحقق سبک جدید زندگیِ حاصل از این منطق نو دارد.

بر این مبنا، رویداد اخیر را نمی‌توان به یک اغتشاش خیابانی در موضوع حجاب تقلیل داد؛ همچنین نباید آن را یک برنامه ابتکاری و پیش‌دستانه از سوی دشمن قلمداد کرد، بلکه باید آن را یک واکنش برنامه‌ریزی‌شده از سوی اصحاب سلطه دانست؛ واکنشی که حاصل مشاهده پیشرفت روزافزون ایران اسلامی است، پیشرفتی که بر پایه دین بنا شده است و بروز فرامنطقه‌ای مظاهر آن در طرح نوین زندگی، باطل‌السحر منطق لیبرال دموکراسی خواهد بود؛ از همین رو، آنان را ناچار به عکس‌العمل نموده است تا پیام مقاومت و ایستادگی ملت ایران را خفه کنند. ازاین‌رو برای نیل به این هدف، با بهره‌گیری از برخی زمینه‌های داخلی و گماشتن برخی منفعت جویان یا انتقام‌جویان به تحریک و اثرگذاری فکری بر گروهی غافل یا بی‌اطلاع پرداخته‌اند تا جوانان احساساتی‌شده را به خیابان کشانده و به دست ایشان آتش‌افروزی کنند و در میانه زبانه‌هایِ آتشِ احساسِ آنان، جنایت‌پیشگان، امنیتِ جان و مال مردم را به تاراج برده تا مسئولان را متهم و خسته نمایند.

در این جنگ ترکیبی و چندجانبه که برای اختفای پیشرفت ایرانِ بانشاط و مؤمن تنظیم شده است، دشمن برای دست‌کاری ذهنیت ایرانیان، اظهار تأثر دروغین نموده و با روایت نادرست، فرازهای ایران را کوچک شمرده و فرودهای آن را بزرگ می‌نماید و با القای ناامیدی و بن‌بست، به لشگرسازی کاذب رسانه‌ای می‌پردازد. هر روز با کیدی جدید به سراغ گروهی می‌رود؛ با انبوه‌سازی دروغ، جوان ایرانی را گسسته از ارزش‌ها و ناامید تصویر می‌کند، با نفوذ نرم در میان دانشمندان و نخبگان، تلاش می‌کند، رکن مهم پیشرفت ایران، یعنی دانشگاه را به تعطیلی بکشاند، با شرارت و زمینه‌سازی برای رفتارهای ضدامنیتی، خسته‌کردن مسئولان را هدف قرار داده تا با غافلگیری‌ها حواس آنان را از کارهای اساسی برای پیشرفت ایران پرت کند و آنان را سرگرم حوادث جزئیِ روزمره نماید و این‌چنین امید ملت و اقتدار نظام را متزلزل سازد، چراکه بدون این دو هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

راهبرد دکترین جاری را باید در میانه سه ضلع «امنیت»، «تبیین» و «پیشرفت» جستجو کرد. برای تبدیل تهدید پیش‌آمده به فرصتی تاریخی، همه ملت باید پیشرفت ایران را وظیفه خود بدانند، لذا ضروری است با تفکیک عاملان دخیل، هر یک به وظیفه یا پیامد رفتار خود متعهد باشد. ازآنجاکه امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است، بر همه ایران‌دوستان لازم است تا امیدآفرینی کنند. ازآنجاکه امنیت، زیرساخت پیشرفت است، مسئولان قضائی و امنیتی، باید برهم‌زنندگان امنیت را عادلانه و به‌دقت محاکمه و مجازات کنند؛ مسئولان اجرائی با تمرکز بر کارهای اساسی نسبت به شتاب‌دهی پیشرفت اهتمام مضاعف داشته باشند و سرگرم حوادث جزئی نشود و ملت با همکاری با دولت و هم‌نفَسی، همدلی و هم‌افزایی، زمینه‌ساز این مهم شوند. مسئولان رسانه‌ای با اقدامی پیش‌دستانه و قبل از آنکه دشمن، محتوای غلط را ارائه دهد، حقیقت را به ذهن مردم و جوانان منتقل نمایند. نخبگان با احساس مسئولیت، نسبت به تشخیص حقیقت از دروغ، تقویت‌روشن‌بینی و شناخت شیوه‌های دشمن تلاش کنند و با اقدام فرهنگی، نسبت به تنبه و آگاهیِ گروهی که در اثر غفلت یا بی‌اطلاعی، احساساتی شده‌اند، اقدام کرده و با محوریت دادن به غیرت ایرانی و طرح پرسش، تفکر فریب‌خوردگان را فعال سازند و ذهن‌های فعال را در مواجهه با این پرسش قرار دهند که «این حرکت تو کمک به پیشرفت ایران است یا ضدّ پیشرفت ایران؟». این‌همه باید به‌گونه‌ای پیگیری شود که فاصله‌های قومی، نژادی و مذهبی گسترش نیافته و اختلاف عقیده و اختلاف مذهبی به تنازع کشیده نشود، در غیر این صورت وحدت عمل در برابر استکبار حاصل نخواهد شد. در نهایت «مهم‌ترین چیزی که باید از طرف ملّت ایران و از طرف جوانان ایران به جبهة دشمن منتقل بشود، عبارت است از قدرت مقاومت ملّت ایران» و قدرت ایستادگی آنان برای تحقق منطق جدید زندگی، زندگی بانشاط و مؤمنانه انسانِ عالم نو بر پایه دین و مردم‌سالاری دینی.

آنچه ذکر شد، خلاصه‌ای از نظریة رهبر انقلاب، در تحلیل رویدادهای اخیر بود. برای مستندسازی عبارات برجسته شده در متن، بیانات اخیر ایشان، بر اساس ترتیب مذکور، واچینی شده و نمایه‌گذاری شده است که در ادامه ذکر خواهد شد. مرور این بیانات، می‌تواند در تحکیم این دکترین متفاوت، مؤثر واقع شود. حاصل این دیدگاه قویم، حرکت پرشتاب و کنشگری عالمانه برای تسهیل و ادراک زندگی بانشاط و مؤمنانه است تا این اثبات عملی ظرفیت‌های امت اسلام، در منظر همگان قرار گیرد، تا موجبات امید و اقتدار روزافزون برای پیشبرد آن حاصل آید.

منابع تحلیل

عناوین بیانات مورد ارجاع و شناسه ارجاع درون‌متنی آنان در جدول زیر ذکر شده است.

شناسه

عنوان

تاریخ

س. یک

بیانات در دیدار پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس

30 شهریور

س. دو

بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح

11 مهرماه

س. سه

گزیده‌ای از بیانات در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

20 مهرماه

س. چهار

بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی

22 مهرماه

س. پنجم

بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی

27 مهرماه

پیام

پیام در پی حادثه‌ی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز

5 آبان

س. شش

بیانات در دیدار دانش آموزان

11 آبان

س. هفت

بیانات در دیدار مردم اصفهان

28 آبان

س. هشت

بیانات در دیدار بسیجیان

5 آذر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شاه، چراغ! روشن! CA ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 2
    آمدم، ای شاه، تا سلامت کنم! عرض ارادت ... به مقامت کنم! سلام آقا جان! در دیدار بسیجیان (۱۴۰۱/۰۹/۰۵)( https://khl.ink/f/51465)، شما گفتید:«خب، گفتیم شیوه‌های دشمن را بشناسید. امروز مهم‌ترین شیوه‌ی دشمن، جعل و دروغ‌پردازی است. الان مهم‌ترین کاری که دشمن دارد میکند [انتشار] دروغ است؛ یعنی همین تلویزیون‌هایی که میدانید و می‌بینید مال دشمن است یا همین فضای مجازی، خبر دروغ میدهند، تحلیل دروغ میدهند، کشته‌ی دروغ معرّفی میکنند، آدمها را بدروغ، یکی را بد میکنند، یکی را خوب میکنند؛ دروغ. یک عدّه هم باور میکنند. بدانید دشمن امروز بر پایه‌ی دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار میکند. خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه می‌آید روی دوشتان. تبیین کنید. «جهاد تبیین» که گفتیم، یکی از جاهایش اینجا است؛ جهاد تبیین.» خبر و تحلیل های دروغ در کامنت/پست/پیام های خبرگزاری ها و سایت های معتبر کشور در فضای مجازی فراوان است. منتشر دروغ نیاز به تبیین دارد. کارشناس باید کار دوست و دشمن را بشناسد! رهبر عزیز گفتند خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه می‌آید روی دوشتان. تبیین کنید! ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل و یا تقویت دشمنان اسلام و مسلمین جایز نیست! ما خارج ایران هستیم و هیچ کدام از این پیام رسان های غرب (یا غرب زده) را استفاده نمی کنیم، تبلیغشون هم نمی کنیم، دعا هم می کنیم که عاقبتشون بشود عاقبت مکذبین. خدایا! عاقبت ما را ختم به شهادت کن! واللهِ و باللهِ ما در برابر قضیه فلسطین مسؤولیم! چند تابعیتی نباشیم! از آمریکا پیروی نکنیم! از هوای نفس پیروی نکنیم! از خط (و ✍) و خطوات شیطان تبعيت نکنيم! فَاتَّبِعُوا ملة محمد (ص)! از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! از خط روح الله تبعيت کنیم! ما انتقام خواهیم گرفت و ما باید به وعده خودمان صادق باشیم! سلام يا مهدي! يا وعدنا الصادق يا صادق الوعد! في خط روح اللٰه، واللٰه! إنا علىٰ العهد! ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم!🇮🇷🌏🇵🇸 از این حریم و حرم باید محافظت کرد. شاه، چراغ! روشن! ای آرتین عزیزم! امید به خدای بزرگ و آینده ای روشن داشته باش و بدان من و تو و همه سربازان امام (در جهان!) برای سربلندی و آبادانی و عزت ایران و اسلام لحظه ای از پای نخواهیم نشست. پا به پای قاسم… در این گام دوم انقلاب!