چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدرسه تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول

حوزه/ سومین مدرسه از سلسله مدرسه‌های فصلی فقه نظام، با عنوان «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت‌های آن برای طراحی مدل عملیاتی بانکی»  با حضور آیت الله اراکی و اساتید حوزوی و دانشگاهی، از سوی پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر «عج» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سومین مدرسه از سلسله مدرسه‌های فصلی فقه نظام، با عنوان «تببین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت‌های آن برای طراحی مدل عملیاتی بانکی» با حضور آیت الله اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و اساتید حوزوی و دانشگاهی، از سوی پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر «عج» برگزار می‌شود.

پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه و نظام اسلامی و کارآمدسازی دانش ‏های دینی در مواجهه فعال با نیازها، چالش ‏ها و پرسش ‏های نوپدید در حوزه خلق پول و اصلاح عملیات بانکی و زمینه ‏سازی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فقه نظام اقتصادی، از اولویت‌ها و اهداف علمی و اجرایی پژوهشگاه فقه نظام در این دوره است.
محسن اراکی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری): «تبیین کتاب فقه نظام بانکی»

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی (ئیس کمیسیون بانکداری مجلس شورای اسلامی): «اصطلاح‌شناسی خلق پول و راهکار مدیریت آن» .

احمدعلی یوسفی (رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم): «گزارشی از اقدامات علمی شورای بانکداری حوزه در قانون بانک مرکزی و قانون عملیات بانکی» .

حسین میثمی (دبیر شورای فقهی بانک مرکزی): «اقدامات و برنامه‌های شورای فقهی بانک مرکزی را با نگاهی به رابطه خلق پول و بخش واقعی» .
حسین صمصامی، (استادیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی): «آسیب‌شناسی نظام بانکی و ارائه الگوی مطلوب».
سید مهدی حسینی دولت‌آبادی (عضو اندیشکدهٔ مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری): «خلق پول و اشخاص مرتبط» .
مادرشاهی (دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام): «تحلیل ماهیت خلق پول از نگاه فقهی».
سید علی روحانی (معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی): «ارزیابی نظام پولی مبتنی بر ذخیره جزئی با معیار کارایی و عدالت».

خاطرنشان می شود: شرکت در مدرسه فصلیِ « تببین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت‌های آن برای طراحی مدل عملیاتی بانکی» برای برادران حضوری و مجازی و برای خواهران به صورت مجازی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اصغر کریمی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    1 0
    با سلام و تحیات - از نظر شرع مقدس اسلام پول یعنی طلا و نقره - عقل هم همین گونه حکم می کند که معیار سنجش پول فقط طلا و نقره است. در طول تاریخ هم بشر به همین نتیجه رسیده است. البته در قانون بانکداری هم 70 سال قبل ارزش ریال را برابر با وزن معینی از طلای عیار بالا معین کرده است. عرف جامعه همین مطلب را تایید می کند که حتی مهر زن ها با سکه طلای رسمی سنجیده می شود. امر بدیهی است که قرض الحسنه به شرطی رواج می یابد که طرفین به ارزش سکه طلای رسمی متعهد شوند. در تمام مبادلات مالی و پولی باید سکه طلای رسمی ملاک ارزش باشد. بانک ها باید سپرده مردم را با ارزش سکه طلا به ایشان بازگردانند. البته ابر بدهکاران بانکی هم که هزاران سکه طلا از خزانه کشور به غارت برده اند باید حدافل معادل سکه ها را به بیت المال برگردانند. هیچ معیار دیگری مثل دلارو .... نمی تواند معیار سنجش ارزش پول ملی باشد. در تمام قراردادهای دولتی و شخصی باید مبلغ قرارداد - دریافت و پرداخت ها به ارزش سکه طلای رسمی کشور باشد. عمده دعوی و مشکلات بین مردم و دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ارزش سکه طلای رسمی حل و فصل می شود. حفظ ارزش پول ملی - مهار تورم - رفع مشکل گرانی - ترویج قرض الحسنه - ایجاد آرامش در بازار - ........ رعایت اصل بدیهی ارزش پول با معیار سکه طلای رسمی کشور است. علمای اعلام و بزرگان دین این امر بدیهی را به عقلا و قانون گدار و مسئولان ارشد نظام تفهزم فرمایند. ان شاءالله
    • مدار IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      احسنت. درستش معیار و رواج یافتن سکوک طلا و نقره است. طلا هم پای چیزهای دیگر صعود و نزول دارد در نتیجه خسارت قابل توجهی متوجه خلق الله نمی شود، هر سال نیازمند افزایش حقوق و مانند آن نخواهیم بود و ...