پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1066412
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
تصاویر/ گردهمایی طلاب و فضلای استان خراسان شمالی

حوزه/ جلسه طلاب و فضلای استان خراسان شمالی با حضور نماینده ولی‌ّفقیه و مسئولان فرهنگی استان در مدرسه معصومیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری در جلسه طلاب و فضلای استان خراسان شمالی که در مسجد مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب، به بخشی از خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت در این خطبه فرموده اند: «فَلْیَقْبَلِ امْرُؤٌ کَرَامَةً بِقَبُولِهَا وَ لْیَحْذَرْ قَارِعَةً قَبْلَ حُلُولِهَا، وَ لْیَنْظُرِ امْرُؤٌ فِی قَصِیرِ أَیَّامِهِ وَ قَلِیلِ مُقَامِهِ فِی مَنْزِلٍ حَتَّی یَسْتَبْدِلَ بِهِ مَنْزِلًا، فَلْیَصْنَعْ لِمُتَحَوَّلِهِ وَ مَعَارِفِ مُنْتَقَلِهِ؛ فَطُوبَی لِذِی قَلْبٍ سَلِیمٍ أَطَاعَ مَنْ یَهْدِیهِ وَ تَجَنَّبَ مَنْ یُرْدِیهِ، وَ أَصَابَ سَبِیلَ السَّلَامَةِ بِبَصَرِ مَنْ بَصَّرَهُ وَ طَاعَةِ هَادٍ أَمَرَهُ، وَ بَادَرَ الْهُدَی قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ أَبْوَابُهُ وَ تُقْطَعَ أَسْبَابُهُ، وَ اسْتَفْتَحَ التَّوْبَةَ وَ أَمَاطَ الْحَوْبَةَ، فَقَدْ أُقِیمَ عَلَی الطَّرِیقِ وَ هُدِیَ نَهْجَ السَّبِیلِ / هر انسانی باید نصیحت مرا که جز قبول آن، پاداشی از وی نمی طلبم از من بپذیرد (و در راه عالمان ربانی گام نهد) و از حادثه کوبنده (مرگ) پیش از رسیدنش برحذر باشد، و هر کس باید به مدت کوتاه عمر و اقامت اندکش در این منزلگاه نظر افکند تا آن را به منزلگاهی والا مبدل سازد و برای محلی که او را بدانجا می برند و شناخت نیازهای جایگاه آینده اش، آنچه را در توان دارد به کار گیرد. خوشا به حال آن کس که قلب سلیم دارد، از کسی که به هدایتش می پردازد اطاعت می کند و از آن کس که او را به پستی و هلاکت می کشاند دوری می جوید، در نتیجه با کمک کسی که او را بینا می سازد و با اطاعت رهبر هدایت کننده ای که به او دستور می دهد، راه سلامت را می یابد و هدایت را پیش از آنکه درهایش بسته شود و اسبابش قطع گردد، به دست می آورد، درِ توبه را می گشاید و گناه را از میان می برد که اگر چنین کند بر طریق حق قرار گرفته و به راه راست و روشن هدایت شده است».

وی با بیان این مطلب که این خطبه با موضوع پذیرش هدایت صالحان است، ابراز داشت: ما سرباز حضرت ولی عصر(عج) بوده و لباس سربازی را به تن داریم؛ پس باید آبروداری کرده و جایگاه این لباس را حفظ نماییم.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه امروز تکلیف من و شما سنگین تر شده است، خاطرنشان ساخت: قبل از انقلاب، تکلیفی مثل امروز نداشتیم؛ اما امروز انقلاب کردیم و تکلیف ما سنگین شده است و دشمن به دنبال شکست این انقلاب است.

امام جمعه بجنورد بیان داشت: امروز در جنگ قرار داریم و این جنگ، غفلت نمی طلبد و باید بیدار بود و میدان دار این جنگ، طلاب و روحانیون هستند که با فکر و تبلیغ باید به مقابله با دشمن پرداخت و با مردم بود.

حجت الاسلام والمسلمین نوری گفت: ما در استان مصرف کننده هستیم و تغذیه استان با طلاب و فضلاست و فضا برای استفاده از دانش شما عزیزان فراهم است.

وی ابراز داشت: استان دارای قرارگاه فرهنگی است و در حال برنامه ریزی برای برنامه های متنوع در سطح استان بوده و پیگیر اجرای مناسب آن هستیم.

گزارشی از گردهمایی طلاب خراسان شمالی در قم

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: طلاب و فضلا باید از ظرفیت های خود استفاده کرده و به میدان بیاید؛ نباید زمانی برسد که فضا برای کار وجود دارد؛ اما طلبه دیگر توانی برای انجام کار نداشته باشد.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب درباره تبلیغ و مبلغین بیان کردند که کار خدا نباید روی زمین بماند و باید تلاش کرد و به سربازی خود جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی ابراز داشت: ما در عرصه فعالیت های تبلیغی، دست مبلغین ساکن قم و مشهد را به گرمی می فشاریم و تقاضا داریم به منطقه آمده و برنامه های تبلیغی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان ساخت: ما نیازمند فکر، ایده و طرح نوی طلاب و فضلای خلاق هستیم تا بتوانیم بر اساس بودجه هایی که وجود دارد، کارهای جدید و خلاقانه انجام دهیم.

وی بیان داشت: حدود ۵۰ درصد از مردم استان خراسان شمالی، روستانشین بوده و ظرفیت مناسبی وجود دارد که کار تبلیغی انجام شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: امروز ۵۰ خانه عالم مناسب برای حضور طلاب و فضلا وجود دارد که خالی است و نیازمند حضور فضلا هستیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حیدری، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از معضلات موجود در حوزه های علمیه، نهال فروشی است که آسیب هایی را برای حوزه دارد؛ اما کادرسازی هم از وظایف حوزه است و بخشی از حوزویان در نهادهای گوناگون مشغول به فعالیت می شوند تا بتوانند خدمت کرده و کادرسازی برای نظام صورت بپذیرد.

وی اظهار داشت: توقع ما از طلاب و فضلای ساکن قم یا مشهد این است که به منطقه برگشته و نیازمند کمک شما عزیزان هستیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی ابراز داشت: یکی از کارهایی که در حوزه علمیه استان انجام شده، آسیب شناسی معنویت در حوزه است تا بتوانیم متخلق بودن حوزویان را تقویت نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری خاطرنشان ساخت: امروز یکی از برنامه های استان، شورای تعالی مساجد است که بحمدالله فعالیت های مناسبی در آن صورت گرفته و فقط مختص مساجد نیست و توسعه خوبی پیدا کرده است.

گزارشی از گردهمایی طلاب خراسان شمالی در قم

همچنین حجت الاسلام والمسلمین آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار داشت: ایجاد بانک اطلاعات از جمله ضروریاتی است که باید راه اندازی شود تا بتوانیم از ظرفیت تبلیغی طلاب و فضلا در منطقه استفاده نماییم.

وی ابراز داشت: یکی از برنامه هایی که در این اداره کل دنبال می شود، سبک زندگی و مباحث قرآنی است که بحمدالله با اجرای این طرح، کاهش ۱۰ درصدی طلاق در یکی از شهرستان های استان را داشته ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی خاطرنشان ساخت: احیای موقوفات حوزوی در دستور کار بوده و بحمدالله کارهای خوبی انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آسوده بیان داشت: در تحول موقوفات نیز گام های خوبی برداشته شده و از طرح های طلاب و فضلا استقبال خواهیم کرد.

حجت الاسلام خانی، مسئول امور مساجد استان خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: تدوین برنامه کوتاه مدت و بلندمدت برای مساجد از جمله برنامه هایی بوده که به سرانجام رسیده و در حال پیگیری آن هستیم تا محقق شود.

وی اظهار داشت: طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز با مسئولین مربوطه استان، جلسات متعددی برگزار شده و ان شاءالله محقق شود.

مسئول امور مساجد استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه حال مساجد استان خوب نیست، ابراز داشت: در حال حاضر، ۱۲۰۰ مسجد در استان وجود دارد که فقط در ۳۲۰ مسجد، اقامه نماز جماعت انجام می شود و مابقی مساجد، فاقد امام جماعت است.

حجت الاسلام والمسلمین خانی خاطرنشان ساخت: احیای مساجد، بسیار ضروری است و اگر به دنبال حل آسیب های اجتماعی استان هستیم، باید مساجد ما تقویت شده و ارتباط مستمر و قوی با مردم داشته باشیم.

وی بیان داشت: طلاب و فضلا، بازو و سربازان فرهنگی استان هستند و تا زمانی که در صحنه و عرصه نباشند، مسئولین فرهنگی نمی توانند کارهای اثرگذار داشته باشند.

مسئول امور مساجد استان خراسان شمالی اظهار داشت: طلاب باید برای حضور در استان برنامه داشته باشند و اگر به صورت مستمر هم نمی توانند حضور کامل داشته باشند، برنامه ها و پیشنهادات خود را ارائه کرده و برنامه کوتاه مدت برای محل تولد خود داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین خانی گفت: امروز فضای مناسبی برای حضور طلاب و فضلا در سطح منطقه وجود دارد و تأمین مناسبی صورت می گیرد.

گزارشی از گردهمایی طلاب خراسان شمالی در قم

حجت الاسلام مهرپویان، مسئول طرح امین خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار داشت: امروز ۱۶ گروه جهادی در بخش برادران و خواهران در استان خراسان شمالی وجود دارد که فعالیت های بسیار زیادی در سطح استان و سایر استان ها داشته و بحمدالله بازخوردهای مناسبی داشته است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر، ظرفیت های مناسب تبلیغی در سطح استان وجود دارد و بستر برای حضور طلاب و فضلا فراهم است و می توانند در روستاهای استان و شهرها حضور پیدا نمایند و عرصه فراهم است.

مسئول طرح امین خراسان شمالی خاطرنشان ساخت: اولین استان در جذب مدارس امین، استان خراسان شمالی بود و امروز ۲۲۶ طلبه خواهر و برادر در سطح مدارس آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند.

مسئول طرح امین خراسان شمالی خاطرنشان ساخت: طرح بینات نیز در سطح استان فعال است و طلاب و فضلا مشغول به کار هستند و در خدمت همه فضلا هستیم.

گفتنی است: در ابتدای این جلسه، چند نفر از فضلای خراسان شمالی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha