پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مسعود معینی پور

حوزه/ معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: ما از حیث قانونی، ساختاری، نهادی و بوروکراسی شباهت بسیار زیادی با دموکراسی غربی داریم، ولی نقطه افتراق ما با آنها این است که آنها دین را در دموکراسی اعمال نمی‌کنند و به دنبال نفی آن هستند و ما معتقدیم دین باید اعمال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسعود معینی‌پور، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، امروز طی سخنانی در کرسی ترویجی «امکان مردم‌سالاری دینی» اظهار کرد: دموکراسی غربی و مردم‌سالاری دینی یک سری عناصر سخت مشترک دارند، ولی در حضور جدی دین با هم اختلاف دارند؛ یکی منشأ مشروعیت را مردم می‌داند و دیگری آن را به مشروعیت الهی توسعه می‌دهد. بنابراین سیرت و صورت مردم‌سالاری با هم یکی است و از یک نقطه واگرا می‌شوند و نقطه واگرایی از اینجا شروع می‌شود که ما قائل به مکتب الهی هستیم و آنها متکی به ارزش‌های لیبرال. تفاوت انقلاب ما با انقلاب‌های روسیه و فرانسه و... این است که در اوج نفی دینداری و حذف دین از عرصه اجتماعی رخ داد؛ ما انقلاب کردیم تا دین باشد و در فرانسه انقلاب شد تا دین نباشد؛ البته در آزادی بیان در سلب و ایجاب آن فرقی میان مردم‌سالاری ما و غرب وجود ندارد و محدودیت‌هایی که اعمال می‌کنیم در غرب هم اعمال می‌شود، ولی در مبنا با هم اختلاف دارند.

وی افزود: ما از حیث قانونی، ساختاری، نهادی و برووکراسی شباهت بسیار زیادی با دموکراسی غربی داریم، ولی نقطه افتراق ما با آنها این است که آنها دین را در دموکراسی اعمال نمی‌کنند و به دنبال نفی آن هستند و ما معتقدیم دین باید اعمال شود. البته مردم‌سالاری دینی حداکثری که مدنظر ماست وجود خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه ما عمدتاً به امکان دموکراسی و برخی مسائل دیگر پرداخته‌ایم، گفت: هنوز حرف جدی درستی در مورد مردم‌سالاری دینی زده نشده و بیشتر به امکان و ضرورت‌ها پرداخته شده است. باید ببینیم چگونه دین می‌تواند ساحات زندگی یک انسان مسلمان را ساماندهی کند؟ سیاست‌ها، نهادها، قوانین و برنامه‌های زندگی او را مدیریت کند و بتواند تفاوت آرمان‌شهر مد نظر ما با دیگران را محسوس و مشهود نشان دهد. وقتی مدعی تولید ادبیات علوم انسانی اسلامی هستیم، اتفاقی که رخ می‌دهد تضاد کنشی در حوزه ساختار سیاسی است. یعنی از طرفی ما چارچوب‌های نظری داریم که براساس آن قانونگذاری می‌کنیم، ولی جامعه با مجموعه کنش‌های رفتاری متضاد و متناقض با آن در عرصه‌های کلان مانند اقتصاد مواجه می‌شود و در این تضادها معلوم نیست که کنش رفتاری ایجادشده از سوی افرادی که در جامعه در سطح پایین نیستند درست است یا ساختار و قوانین.

معینی‌پور اظهار کرد: این تضادها امکان مردم‌سالاری دینی را کمرنگ می‌کند و ما نزدیک به نظام دموکراسی غربی می‌شویم که مدعی دین و دینداری در جامعه نیست و کنش‌هایی دارد که با قوانینش سازگار است. نتیجه این تضادها گاهی در مسائلی مانند حوادث اخیر بروز می‌یابد که فارغ از نقش کشورهای دیگر، حتی افراد متدین کنش‌های سیاسی و اقتصادی را، که برخلاف اسلام در حال انجام است، نقد می‌کنند.

وی تأکید کرد: در حوزه مردم‌سالاری روشی هم کار نکرده‌ایم؛ الان انتخابات پایین‌ترین سطح مشارکت در دموکراسی است و قبل از آن کلی روندهای سیاسی _ اجتماعی داریم که اهمیت زیادی دارند و حتی اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد به واسطه فرایندهای قبل از آن مشروعیت نظام سیاسی زیرسؤال نمی‌رود، ولی ما در این زمینه هم کار چندانی نکرده‌ایم. لذا مردم‌سالاری دینی را به انتخابات تقلیل داده‌ایم.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha