پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حادثه مسلحانه سفارت آذربایجان

فرد مسلحی ساعت ۸ صبح امروز وارد سفارت آذربایجان در تهران می شود و یک نفر را کشته و ۲ نفر مجروح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، در پی حمله مسلحانه یک فرد به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یک نفر و مجروحیت 2 نفر دیگر شد، دکتر امیرعبداللهیان و دکتر وحیدی وزرای خارجه و کشور اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است.

تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

وزارت خارجه آذربایجان هم اعلام کرد: نگهبان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در این حمله مسلحانه کشته شده است.

فرد مهاجم: برای نجات همسرم به سفارت حمله کردم

عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان درباره انگیزه خود می گوید: برای نجات همسرم به سفارت حمله کردم

فرزند فرد مهاجم هم در پاسخ به سؤال خبرنگار اظهار کرد: با مادرم در ارتباط هستم و او در جمهوری آذربایجان است.

فیلم اعترافات فرد مهاجم

جزئیات حادثه از زبان قاضی شهریاری

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران که بلافاصله در صحنه حضور یافته و به پیگیری حادثه پرداخته در این باره می گوید: ساعت ۸ صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کارگیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.

وی انگیزه خود به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

قاضی شهریاری گفت: فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

فیلم | جزئیات حادثه از زبان رئیس پلیس پایتخت

سردار رحیمی: هیچگونه بحث تروریستی یا امنیتی وجود ندارد

سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم درباره جزئیات حمله به سفارت آذربایجان می گوید: ضارب بعد از یک تصادف ساختگی با خودروی سفارت موفق شد به داخل سفارت ورود کرده و بلافاصله تیراندازی کند.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضارب در اختیار پلیس است و هیچگونه بحث تروریستی یا امنیتی در این حادثه وجود نداشته و موضوع خانوادگی است.

وی تصریح کرد: همه مکان‌های دیپلماتیک با برنامه‎ریزی انجام شده در کشور در امنیت کامل به سر می برند.

آخرین وضعیت مصدومان حمله به سفارت آذربایجان

دکتر رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش تهران هم درباره وضعیت مجروحان حادثه اعلام کرد: وضعیت مصدوم اول حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان خوب است و در بخش بستری است. در مورد مجروح دوم نیز در حال حاضر جراحی فک و صورت در حال انجام است، چون ضایعه زیاد است، جراحی طول کشیده ولی عمل به خوبی پیش می‌رود.

عیادت امیرعبدالهیان از مجروحان حادثه

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم به اتفاق سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با حضور در بیمارستان شهدای تجریش از مجروحان حادثه عیادت کرد و در جریان روند درمانی آنان قرار گرفت.

سفیر آذربایجان: روابط بین ایران و آذربایجان مشکلی ندارد

علی علیزاده سفیر آذربایجان در تهران هم پس از عیادت از مجروحان حادثه سفارت آذربایجان در بیمارستان شهدای تجریش گفت: از آقای امیرعبداللهیان تشکر میکنم که تشریف آوردند و از مجروح ما ملاقات کردند

سفیر آذربایجان در تهران تصریح کرد: به عنوان یک حادثه تروریستی از حادثه امروز یاد میکنیم چون روابط بین ایران و آذربایجان مشکلی نداشت.

امام جمعه تبریز تعرض به سفارت آذربایجان را محکوم کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز با اشاره به حمله صبح امروز مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران گفت: فردی با سلاح به سفارت آذربایجان وارد و باعث کشته شدن یک فرد شده است؛ این حرکت را به شدت محکوم می کنیم و از مسئولان دیپلماسی و امنیتی کشور درخواست می کنیم تا مسئله را پیگیری کنند؛ البته فرد مسلح دستگیر شده و در اعترافات اولیه دلیل خود را مسأله شخصی اعلام کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: نباید اجازه داد دشمن از این موضوع که به خاطر مسأله شخصی بود خللی به روابط دوستی دو کشور وارد کند.

امام جمعه اردبیل: حادثه سفارت آذربایجان را با اشد عبارات محکوم می‌کنیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در اردبیل هم در خطبه های نماز جمعه اردبیل با اشاره به حادثه اخیر سفارت آذربایجان اعلام کرد: این اقدام را با اشد عبارات محکوم می‌کنیم.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: همچنان که پلیس و وزارت خارجه اعلام کردند این حادثه انگیزه شخصی و خانوادگی داشته و نباید بر روابط دو کشور سایه افکند.

نیکزاد: مهاجم به سفارت آذربایجان قطعاً مجازات می شود

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در ایران گفت: من از طرف مجلس این اتفاق تلخ را به دولت و ملت دوست و برادر جمهوری آذربایجان تسلیت می‌گویم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حادثه به هیچ وجه بعد امنیتی، تروریستی یا سیاسی ندارد و بر اثر خصومت شخصی فرد مهاجم رخ داده است. مهاجم به سفارت قطعا محاکمه و مجازات خواهد شد.

جلال زاده: موضع‌گیری‌ها متعهدانه باشد

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: دیپلمات های جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی مهمان ما هستند و طبق معاهدات بین المللی امنیت آنها بر عهده ماست لذا این اقدام موجب تأسف است.

وی ادامه داد: موضع گیری رئیس جمهور آذربایجان پیرامون این حادثه را ملاحظه کردم. موضع بسیار عالمانه‌ای بود. انتظار ما از مقامات دولت آذربایجان این است که با خویشتنداری و با نگاه به روابط دو کشور موضع بگیرند.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیروهای انتظامی و امنیتی از لحظات اولیه این حادثه در صحنه حاضر شده و تا به نتیجه رسیدن این پرونده آن را پیگیری خواهند کرد.

جلال زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی تا به نتیجه رسیدن این پرونده و شناسایی دقیق هویت عامل این حادثه موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اطلاعات و گزارشات اولیه بر شخصی بودن حادثه دلالت دارد ولی برای اظهارنظر قطعی در این مورد بایستی منتظر ماند تا دستگاه‌های ذیربط بررسی های خود را کامل و اعلام نتیجه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha