پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سعیدی

حوزه/ امام جمعه قم با بیان اینکه ساخت مدرسه از مواردی است که به نفع همه مردم است، گفت: نسلی که در مدارس حضور دارند آینده سازان نظام و کشور خواهند بود و بخشی از نگرانی های ما باید برای نسل آینده کشور باشد و علاوه بر افزایش زاد و ولد به تعلیم و تربیت نسل جدید نیز توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و اجتهادی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم از کعبه به عنوان اولین خانه ای که برای نفع مردم ساخته شد یاد می کند که نشان می دهد مراد از ساخت این گونه بناها منفعت عامه مردم است.

وی با بیان اینکه ساخت مدرسه از مواردی است که به نفع همه مردم است، گفت: نسلی که در مدارس حضور دارند آینده سازان نظام و کشور خواهند بود و بخشی از نگرانی های ما باید برای نسل آینده کشور باشد و علاوه بر افزایش زاد و ولد به تعلیم و تربیت نسل جدید و ایجاد زیرساخت های آن نیز توجه کنیم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به استفاده از ظرفیت ها داخل استان برای نوسازی و تجهیز مدارس گفت: استفاده از نیروگاه های خورشیدی برای مدارس اقدام بسیار خوبی است و باید با کمک مردم و خیران در همه مدارس استان اجرایی شود.

در ابتدای این دیدار رحیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزش و پرورش از ملزومات اساسی تعلیم و تربیت است، گفت: با توجه به اینکه استان قم استانی مهاجر پذیر است و رشد جمعیتی بیشتری نسبت به میانگین کشوری دارد نیاز بیشتری به افزایش فضای آموزشی داریم.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار دانش آموز به دانش آموزان استان افزوده می شوند و امسال ۲۹۵ هزار دانش آموز داشته ایم، افزود: از نظر سرانه فضای اموزشی رتبه ۲۷ کشور و از نظر تراکم دانش آموزی رتبه سوم کشور را داریم و همه اینها نشان می‌دهد که قم نیاز به حرکت جدی و جهادی دارد تا بتوانیم شرایط تعلیم و تربیت را بهتر از گذشته فراهم کنیم.

در ادامه احمدرضا اجتهادی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با بیان اینکه در استان قم بر اساس آخرین آمار ۲۹۵ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند که ۸۸ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی و ۱۲ درصد در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند افزود: تنها استانی هستیم که ۹۵ درصد دانش آموزان استان در مرکز استان و فقط ۵ درصد در روستاها و شهرستان های اطراف تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد دانش آموزان استان قم دختر و ۵۰ درصد پسر هستند، گفت: ۵۷ درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی، ۲۳ درصد در مقطع متوسطه اول، ۱۱ درصد در مقطع متوسطه دوم، ۳ درصد فنی حرفه ای، ۴ درصد کار و دانش و ۱ درصد پیش دبستانی و ۱ درصد هم دانش آموزان استثنایی استان هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با بیان اینکه اداره کل نوسازی مدارس در سال ۷۵ شکل گرفته است گفت: استان قم حدود ۶ هزار و ۴۸۰ کلاس درس در ۹۶۰ هزار متر مربع در ۶۸۵ فضای آموزشی را دارا است که از این تعداد ۵۰ درصد مدارس ابتدایی، ۲۴ درصد متوسطه اول و ۲۶ درصد متوسطه دوم است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد فضاهای آموزشی استان دولتی و ۳۰ درصد غیر دولتی هستند که نشان دهنده تراکم بالای دانش آموزان در مدارس دولتی است و باعث شده ۵۷ درصد مدارس دو شیفت کار کنند.

اجتهادی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در استان قم ۴.۲ است در حالی که سرانه کشور ۵.۲ و استاندارد سرانه فضای آموزشی ۸.۴ است، افزود: ما در زمینه فضای اموزشی یک فقر قدیمی داریم و برای جبران آن ۲۵۸ هزار متر مربع فضای آموزشی لازم داریم تا به میانگین کشوری برسیم و معنی آن این است که ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه کمبود داریم و سالانه باید ۲۵ مدرسه بسازیم تا در ۵ سال به میانگین کشوری برسیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار دانش آموز به استان قم افزوده می شوند باید سالانه ۵۰ مدرسه ساخته شود تا در ۵ سال آینده به میانگین کشوری برسیم که اعتباری بالغ بر ۸۶۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با اشاره به میزان مشارکت خیران در مدرسه سازی استان قم گفت: حضور خیران را در اکثر پروژه ها شاهد هستیم ولی از نظر اعتباری ۳۵ درصد پروژ ها را خیران تأمین می کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی استان قم نبود زمین آموزشی است، افزود: امسال سال ویژه ای را داشتیم و در دهه فجر کارهای خوبی به افتتاح می رسد و ۲۰ فضای آموزشی با نزدیک به ۲۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش می شود و ۳۶ فضای آموزشی با ۳۶۰ کلاس استانداردسازی می شوند.

اجتهادی گفت: در دهه فجر ۹ پروژه را در مناطق محروم شهر قم افتتاح خواهیم کرد که باعث افتخار ما است که بیشتر مدارس نوساز در مناطق محروم شهر واقع شده است.

سپس شعبان زاده معاونت فنی اداره کل آموزش و پرورش استان قم ابراز کرد: در طراحی مدارس به گونه ای عمل می شود که برای اسکان مردم در ایام اضطرار و ایام تعطیلی مدارس مناسب باشد و تا کنون با کمک خیران ۳ مدرسه مجهز به نیروگاه برق خورشیدی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha