پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیسی

حوزه/ رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر، بسیاری از اقلام اساسی و مورد نیاز مردم به دلار متصل شده است، خاطرنشان کرد: این رویه غلط باید اصلاح شود و برنامه دولت این است که سفره مردم از ثبات برخوردار باشد تا با تغییر قیمت دلار و یا تغییر شرایط اقتصادی، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و تهدید شدن سفره مردم نباشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه سه‌شنبه در هشتمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر و سالروز ورود امام راحل به میهن گفت: شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی و یاد، سیره و سلوک ایشان همواره برای همه ما الهام‌بخش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام راحل حقیقتا یک شخصیت الهی و انقلابی بود که هویت ملی و دینی مردم ایران را احیا کرد، افزود: امام خمینی حق بزرگی به گردن همه ما دارد.

رئیسی گفتمان امام خمینی (ره) را که امروز در منش رهبر معظم انقلاب اسلامی تداوم یافته است، عدالت‌خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی‌خواهی معرفی کرد و اظهار داشت: امام راحل همواره به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی نیز گفتمان امام و رهبری مبنی بر پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: بنده همواره در پاسخ کسانی که از ما پرسیده‌اند، گفتمان دولت شما چیست، گفته‌ام که ما نمی‌خواهیم به بخشی از گفتمان امام و رهبری برش بزنیم، بلکه ما مطیع کلیت گفتمان ایشان مبتنی بر پیشرفت بر محور عدالت اجتماعی هستیم؛ گفتمانی که می‌تواند به سعادت ملت ایران بیانجامد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای دولت برای ایجاد ثبات در معیشت مردم، با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، یکی از مسائل اصلی و محوری دولت سیزدهم است، گفت: در آغاز به کار دولت، با مشکلاتی از جمله داغدار شدن روزانه ۷۰۰ خانوار به واسطه ابتلا به بیماری کرونا مواجه بودیم که به برکت خدمات کادر درمانی و پزشکی و اقدامات مردم عزیزمان، شرایط کرونایی متفاوت شد و در حال حاضر روزهایی را سپری می‌کنیم که وضعیت فوتی‌های کرونایی به صفر رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کسری بودجه سال گذشته، حتماً می‌توانست چالش جدی برای دولت و ملت باشد، خاطرنشان کرد: دولت با افزایش درآمد بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول تلاش کرد تا از این وضعیت عبور کنیم و شاهد افزایش درآمد واقعی برای کشور باشیم.

رئیسی با بیان اینکه در روز تحویل دولت سیزدهم؛ تورم کشور قریب به ۶۰ درصد بود که با تلاش دولتمردان با کاهش ۲۰ درصدی، نرخ تورم به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: علیرغم مشکلات منطقه ای و جهانی، برای مهار تورم و گرانی ها اقدامات خوبی صورت گرفت، به طوری که در ۶ ماهه اول دولت یعنی تا آخر سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش تورم در بخش‌های مختلف بودیم.

رئیس جمهور بیان کرد: با توجه به الزام قانون برای عادلانه کردن یارانه ها و از سوی دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که زمینه‌های رانت و فساد را در کشور فراهم می کرد، در اردیبهشت ماه شاهد رشد تورمی و ایجاد مشکلاتی برای مردم بودیم که دولت تلاش کرد با افزایش یارانه ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، وضعیت به وجود آمده را تا حدودی جبران کند.

رئیسی گفت: ستاد هماهنگی های اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همچنین در استان ها به ریاست استاندارها فعال است تا شاهد ثبات اقتصادی و تنظیم بازار باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره اجرای سیاست های دولت سیزدهم برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی در بین مردم، تصریح کرد: شاهد نوسانات قیمت برخی از اقلام در کشور هستیم و این شرایط برای دولت و مردم قابل قبول نیست و علت آنها از سوی ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف شناسایی شده و در حال پیگیری است.

رئیسی تأکید کرد: با توجه به دلاریزه شدن بسیاری از اقلام اساسی سفره مردم، شرایط را به گونه ای مدیریت می کنیم که شاهد ثبات قیمت کالاهای اساسی باشیم به طوری که با افزایش قیمت دلار، سفره مردم تهدید نشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر، بسیاری از اقلام اساسی و مورد نیاز مردم به دلار متصل شده است و به محض افزایش قیمت دلار، شاهد تغییرات قیمت در اقلام اساسی مورد نیاز مردم هستیم، خاطرنشان کرد: این رویه غلط باید اصلاح شود و برنامه دولت این است که سفره مردم از ثبات برخوردار باشد که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار و یا تغییر شرایط اقتصادی، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و تهدید شدن سفره مردم نباشیم.

رئیسی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری که قرار است وابستگی به دلار در اقلام اساسی با چه ساز و کاری از بین برود؟ افزود : اینکه نظام اقتصادی ما متاثر از دلار باشد و با تغییر در قیمت این ارز قیمت کالاهای اساسی مربوط به معیشت نیز دچار تغییر شود ، اشکالی است که در بخش اقتصادی ما وجود دارد. البته نه همه اقلام اما بخشی از آن مثلا در بخش نهاده‌های دامی که وارداتی است و سهم کمی از آن در داخل تولید می‌شود، متاسفانه به دلار اتصال دارد اما برنامه دولت آن است که آنچه مربوط به سفره مردم هست از یک ثباتی برخوردار شود که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار یا شرایط اقتصادی دچار نوسان نشود.

رئیس جمهور درباره این سوال که آیا قرار است در تولید نهادهای دامی به خودکفایی برسیم یا بناست یک ارز ترجیحی دیگر به مانند آنچه که پیشتر بود و حذف شد مجددا برقرار شود ؟ تصریح کرد : مبنای عمل ما درباره قیمت ارز ، ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی است که بانک مرکزی اعلام کرده که برای همه ملاک خواهد بود . بیش از۹۰ درصد کار تجاری ما با همین ارز در حال انجام است.

رئیسی اضافه کرد: در سال جاری با استفاده از همین ارز نسبت به سال گذشته۶۴ درصد افزایش واردات داشته ایم و وقتی دولت با همین ارز داد و ستد انجام دهد ، برای وارد کنندگان و صادرکنندگان و همچنین بازار یک ثبات جدی ایجاد خواهد کرد. همچنین بر اساس مذاکراتی که با تولیدکنندگان صورت گرفته، در اقلامی که امکان ایجاد ثبات در قیمت آنها به کمک واردات و کاهش هزینه تولید وجود دارد به هیچ عنوان شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.

رئیس جمهور در ادامه "قاچاق" و "عدم عرضه" کالا را دو عامل مهم افزایش قیمت برخی کالاها در داخل کشور عنوان کرد و گفت : در موضوع قاچاق کالا به برخی کشورهای همجوار، تلاش می شود جلوی آن گرفته شود، اما به صورت ۱۰۰ درصد محقق نشده است. بخش دیگر مربوط به عدم عرضه کالا بدلیل نوسانات قیمت دلار است که متاسفانه برخی دامداران بدلیل نگرانی از افزایش قیمت دلار دام خود را با تاخیر و معطلی به کشتارگاه می برند و در زمان خودش به بازار عرضه نمی کنند. اما تصمیم دولت آن است که قیمتها حتما ثبات پیدا کند و بازار و مردم نگران نوسان قیمتها نباشند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد عللی که برای گرانی برشمردید و راهکارهای مطرح شده، همان مواردی است که در سال‌های گذشته هم مطرح شده است، چه زمانی مردم این احساس را پیدا خواهند کرد که سفره آنها اگر وسعت پیدا نمی‌کند، ثبات پیدا کند، گفت: هم دولت و هم بنده شخصا به شکل روزانه موضوع ایجاد ثبات در سفره مردم را دنبال می‌کنیم.

رئیسی افزود: وجود نوسانات به نفع هیچ‌کس نیست و قیمت‌ها باید برای مردم قابل پیش‌بینی باشد. مردم بدانند که وقتی قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کند، قبل از هر کس ما رنج می‌بریم. مردم بدانند ما بی‌اطلاع نیستیم و آنچه که باعث رنجش آنهاست حتما به صورت مضاعف باعث رنجش ما هم هست.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه مجلس برای توزیع کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: زمانی که مجلس قانون مربوط به اصلاح پرداخت یارانه‌ها را تصویب می‌کرد، زیرساخت‌های توزیع کالابرگ الکترونیک وجود نداشت و این کار به تازگی با تلاش مسئولان راه‌اندازی شده است.

رئیسی با بیان اینکه رئیس و نمایندگان مجلس همان موقع می‌دانستند که زیرساخت توزیع کالابرگ الکترونیک موجود نیست و باید ایجاد شود، تصریح کرد: اگر همان وقت این زیرساخت‌ها ایجاد می‌شد، شاید راهِ خوبی بود. ما هم معتقدیم این نکته‌ای که در قانون مجلس هست نکته خوبی است که کالابرگ توزیع می‌شد و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد، ولی زیرساخت و امکانش نبود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در آن تاریخ با توجه به انتظارات تورمی که پیش آمده بود اگر قانون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا نمی‌شد هم آثار تورمی بسیاری داشت. به نظر بسیاری از کارشناسان، با توجه به بحث‌هایی که چند ماه در مجلس و دولت و در رسانه‌ها و بازار مطرح بود، انتظارات تورمی ایجاد شده بود و یک افزایش قیمت‌هایی داشت اتفاق می‌افتاد که اجرای این قضیه در واقع در بازار یک ثباتی ایجاد کرد.

رئیسی با بیان اینکه در شرایط فعلی دنبال ثبات اقتصادی به ویژه در اقلام و کالاهای مورد نیاز سفره مردم و کالاهای اساسی هستیم، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که شده این هدف انشاءالله اتفاق می‌افتد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چه زمانی باید منتظر خروجی این اقدامات باشند و نتایج آن را در سفره‌شان ببینند؟ گفت: هر روزی که می‌گذرد، برای ما شاید آن روز دیر باشد. یعنی هر چه که زودتر ثبات در اقلام حاصل شود، کاهش قیمت صورت گیرد، این حتما برای ما موضوعیت دارد و این کار صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با وجود ثبات بازار ارز در یکسال ابتدایی دولت سیزدهم و نیز با توجه به اعلام این مسئله که فروش نفت به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده و درآمد آن نیز به کشور باز می‌گردد، چرا شاهد افزایش قیمت دلار هستیم، تأکید کرد: همانطور که اغتشاشات اخیر در کشور، درآمدزایی، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان را با چالش روبه رو کرد، بر همین اساس بر قیمت دلار نیز اثر منفی گذاشت و انتظارات تورمی در قیمت دلار، بر بی ثباتی بر بازار اثرگذار بود.

رئیسی با بیان اینکه به مردم و فعالان اقتصادی اطمینان می دهم که ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم و پول حاصل از فروش نفت به کشور بازمی گردد، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد داد و ستد و تجارت کشور در بازار ارز نیمایی اتفاق می افتد و ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی و خزانه دولت باز می‌گردد.

رئیس جمهور افزود: سیاست جدید بانک مرکزی، استفاده از ارز نیمایی در کشور است و با همین سیاست ها، بازار آزاد هم مدیریت خواهد شد تا قیمت بازار آزاد، به قیمت ارز نیمایی بازگردد و این اقدامات از سوی دولت آغاز شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه در ۴۴ سال اخیر علیرغم کنترل بازار و اعمال سیاست های بانک مرکزی، همچنان شاهد فعالیت بازار آزاد در زمینه تعیین قیمت دلار هستیم، خاطرنشان کرد: همه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی برگردانند تا کنترل بانک مرکزی بر منابع ارزی افزایش یابد و قیمت ارز در کشور ثابت بماند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که اگر درصد کمی از قیمت گذاری دلار در بازار آزاد و توسط تعداد معدودی دلال صورت میگیرد، اما اثرگذاری بسزایی روی اقتصاد دارد، چرا دولت این عده معدود را مهار نمی کند تا قیمتها به هم نزدیکتر شود ، تصریح کرد : در طول این ۴ دهه همواره بازار آزاد برغم کنترلها، وجود داشته است، اما یکی از راهکارهای موثر تاکید بر مرجعیت بانک مرکزی به عنوان قمیت گذار و مسئول کنترل قیمت ارز است.

رئیسی تاکید کرد: از همین تریبون یک با دیگر هم اعلام می کنم که همه صادرکنندگان موظفند از طریق بانک مرکزی تعهدات ارزی خود را انجام دهند، چرا که وقتی صادرات غیرنفتی هم تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی درآمد ، قیمت ارز واقعی تر خواهد شد و پس از آن این بازار آزاد است که خود را با قیمت اصلی تطبیق خواهد داد.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه برغم وجود ذخایر ارزی مناسب حاصل از فروش نفت ، برخی رسانه ها مطرح می کنند که چرا اثرات آن در سفره مردم آنطور که باید مشاهده نمی‌شود ؟ اظهار داشت : وقتی می‌گوییم که کشور دارد اداره می‌شود ، پرداختها و حقوق و دستمزدها بدون تاخیر انجام می گیرد، باید پرسید که اینها چگونه و از کجا پرداخت می شود . وقتی دولت ما هنوز رای اعتماد نگرفته بود و با دولتمردان قبل در جلسه دولت شرکت کردم، بحث در آن جلسه این بود که ما حقوق مرداد ۱۴۰۰ را چگونه باید پرداخت کنیم؟

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز که یک سال و چند ماه از کار دولت سیزدهم می‌گذرد یک روز دستمزدها در کشور به تاخیر نیفتاده است. پرداخت یارانه‌ها برغم افزایش آن از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یک روز هم با تاخیر مواجه نشده است. قانون رتبه‌بندی معلمان که ۱۱ سال معطل مانده بود در این دولت اجرا شد، حقوق بازنشستگان و معوقات بسیاری از آنان پرداخت شده، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سالها انجام نشده بود و سه بار رهبری معظم انقلاب تذکر داده بودند، در این دولت انجام شد و در کنار همه اینها افزایش‌ حقوق و دستمزدها، همگی هزینه‌ها و تکالیف‌ قانونی بر عهده دولت بوده که از محل درآمدهای نفتی در کنار اخذ مالیات از دومیلیون مودی مالیاتی جدید که فرار مالیاتی داشته اند، پرداخت شده است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که مردم درآمدهای حاصل از فروش نفت و ارزی که داخل کشور می‌آید را در سفره شان احساس نمی‌کنند، گفت: ۴۸۰ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال ۱۴۰۰، از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و مالیات پرداخت شده و امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد.

رئیسی با بیان اینکه منابع کشور به نحوی مدیریت شده است که امسال هم بین منابع و مصارف، تعارضی وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: دولت علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها، منابع و مصارف را مدیریت کرده تا دچار کسری بودجه نشود.

رئیس جمهور با اشاره به بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تحول در ساختار بودجه ریزی کشور، تصریح کرد: دولت سیزدهم در یک سال و چند ماه گذشته تلاش کرده است تا در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کسری نداشته باشیم و این کار بزرگ، توسط دولتمردان محقق شده است.

رئیسی گفت: اعتبار طرح رتبه بندی معلمان ۳۶ هزار میلیارد تومان است و امسال هم با توجه به افزایش حقوق کارمندان، هزینه های دولت بسیار افزایش پیدا کرده و دولت تلاش می کند با مدیریت منابع و مصارف و درآمدهای کشور، شاهد کسری بودجه نباشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ذخایر خوب ارزی کشور، پشتوانه مهم ارزی برای انجام فعالیت های اقتصادی است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب روز گذشته فرمودند در دهه ۹۰، اقتصاد کشور تقریباً به حالت تعطیل درآمده بود، و ما با توجه به مشکلات جدی اقتصادی، در سال گذشته دولت را در دست گرفتیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: در شهریور ماه ۱۴۰۰ و قبل از شروع به کار دولت سیزدهم، رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بود، اما در اسفند ماه همان سال و پس از گذشت تنها ۶ ماه، رشد اقتصادی ۴,۴ درصدی محقق شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گذشته رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف منفی بود، اما در پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی کشور در بخش های تولید، صنعت، کشاورزی و معدن بیش از ۳ درصد شده است، گفت: رشد اقتصادی با درآمدهای کشور ارتباط مستقیم دارد و با همه تهدیدها و تحریم ها، سرمایه ثابت کشور نزدیک به ۴ درصد و بخش تولید و صنعت هم بیش از ۶ درصد رشد کرده است.

رئیسی، بیکاری را یکی از معضلات کشور دانست و گفت: در روز تحویل دولت سیزدهم آمار بیکاری ۸,۹ درصد بود که امروز با کاهش ۷ دهم درصدی به رقم ۸.۲ درصد رسیده و درصد بیکاری ۱۱ استان کشور، کاهشی شده است.

رئیس جمهور افزود: رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، در برنامه هفتم توسعه کشور هم هدفگذاری شده است و آمارهای موجود نشان می دهد که ریل گذاری های صورت گرفته برای رشد اقتصادی کشور، در خنثی سازی تحریم ها و فشارهای حداکثری، اثرگذار بوده است.

رئیسی با تأکید بر اینکه رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصادی، هم در برنامه هفتم توسعه و هم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هدفگذاری شده است، تصریح کرد: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، زمینه های تحقق رشد اقتصادی در کشور وجود دارد و در حال حاضر، تراز منفی بخش کشاورزی کشور، مثبت شده است و در بخش صنعت و معدن هم شاهد رشد اقتصادی مثبت هستیم.

رئیس جمهور بیان کرد: علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها و همه تنگناهایی که دشمن می‌خواهد ایجاد کند این ظرفیت در کشور وجود دارد که به رشد اقتصادی قابل قبول برسیم.

رئیسی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیاناتشان بر این نکته تأکید کرده اند که رشد ۸ درصدی اقتصادی در ۸ سال آینده محقق شود، گفت: بنده معتقدم اگر به منویات رهبر انقلاب و به آنچه که در برنامه هفتم توسعه به عنوان سیاست کلی کشور ابلاغ شده است، پایبند باشیم، قطعاً با مشارکت مردم رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق می شود. قراین و شواهد موجود حاکی از آن است که امکان دستیابی به رشد اقتصادی مدنظر در کشور وجود دارد.

خبر تکمیل می‌شود ... .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پنج نکته/1 IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    7 0
    حسین انتظامی در خبرآنلاین نوشت: پخش گفت‌وگوی تلویزیونی آقای رئیس جمهور، نکاتی دارد که صرفاً از منظر رسانه‌ای به آن می‌پردازیم: ١. نام این نوع برنامه ‌تلویزیونی، گفت‌وگو با مردم نیست، بلکه خطاب به مردم است. اگر نمایندگان رسانه‌های متنوع حضور داشته باشند، می‌توانیم ادعا کنیم برآیند افکار عمومی (مردم) حضور دارند. نزدیک به دو سال از انتخاب آقای رئیسی می‌گذرد و تعداد کنفرانس‌های مطبوعاتی ایشان نسبت به رؤسای دولت‌های قبل، خیلی کمتر است. گفت‌وگوی تلویزیونی، آن کارکرد را ندارد. رؤسای دولت‌های قبل، جملگی دهن‌دار بوده‌اند و ممکن است به همین جهت تیم رسانه‌ای آقای رئیسی مشورت داده باشند که برگزاری کنفرانس مطبوعاتی به مصلحت نیست. من اما معتقدم مزیت‌های آن فی‌المجموع بیشتر و در بهبود تصویر ایشان موثر است. کنفرانس مطبوعاتی ضمناً نشانگر تسلط و اعتماد به نفس رئیس‌جمهور و بی واهمه‌گی او از روبرو شدن با خبرنگاران تیزهوش است؛ یعنی حاضر است از محیط آکواریومی، ایزوله، قابل پیش‌بینی و قابل کنترل خارج شود. ... ادامه دارد
  • پنج نکته/ 2 IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    12 0
    ٢. یک نقص عمومی در عمده مدیران ما وجود دارد: استفاده فراوان از «باید». این کلمه در پدرسالاران، نظامیان و قضات، کاربرد بیشتری دارد و شاید هم در آقای رئیسی، یادگار و رسوب کسوت پیشین ایشان است. البته این نقص، در فرهنگ عمومی هم دیده می‌شود، به طوری که در مکالمات روزمره، به وفور از آن استفاده می‌کنیم؛ اما این کلمه و بویژه کاربرد پربسامد آن توسط مقامات عالی، تصویر خوبی ایجاد نمی‌کند. هر چند به قول رهبر انقلاب، مخاطب عمده این بایدها خود رئیس دولت است. ... ادامه دارد
  • پنج نکته/ 3 IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    6 0
    ٣. آقای رئیسی، فروتن است و این فروتنی او نمایشی نیست؛ خودمانی است؛ سلامت است و از عملیات محیرالعقول و زد و بندهایی که در بعضی از مسئولان می‌بینیم مبرا است و واقعاً دوست دارد خدمتی به مردم بکند (هرچند برای توفیق در پست حساس ریاست‌جمهوری به ویژگی‌های سلبی و ایجابی دیگری نیز نیاز است که موضوع بحث فعلی ما نیست و انشاءالله مجزا به آن می‌پردازم). شخصیتی با این ویژگی‌ها، چرا اجازه می‌دهد تیم رسانه‌ای او مرتباً از آیةالله و دکتر برای ایشان استفاده کند؟ جانشینان ایشان در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه با کسانی که به سنت گذشته، آقایان مروی و اژه‌ای را آیةالله خواندند، برخورد قاطعی کردند و بساط چاپلوسی در آن دو دستگاه جمع شد. آن تکرارِ عمدتاً بیجا یادآور یک ضرب‌المثل آذری هم است: گفتی، باور کردم؛ قسم خوردی، شک کردم. و این در تصویرسازی از رئیس‌جمهور، خوب نیست. ... ادامه دارد
  • پنج نکته/ 4 IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    5 0
    ۴. یکی از بلایای عمومی کشور، سندروم انتخابات‌زدگی است. کسانی که برگزیده می‌شوند، یادشان می‌رود دوره پرشور رقابت انتخاباتی گذشته و هنوز در قامت یک نامزد ظاهر می‌شوند؛ وعده‌ها ادامه دارد و تیم سابق را به مثابه یک رقیب می‌نوازند. غافل از آن که، زنگ انشاء تمام شده و زنگ حساب شروع شده است. در کشورهایی که پیشینه چند قرنی در فهم و توسعه سیاسی دارند، چنین پدیده‌ای را شاهد نیستیم. همان‌طور که گفتم، این نقص عمومی است و صرفاً متوجه آقای رئیسی نیست؛ اما از ایشان انتظار می‌رود این بیماری را به سهم خود درمان کند. ... ادامه دارد
  • پنج نکته/ 5 IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    10 0
    ۵. لازم است همه ما دعا و کمک کنیم که ایشان و دولت‌شان موفق شوند. متأسفانه طراحان و عاملان مشارکت‌گریزی -که این دولت، محصول و بلکه قربانی آن است- نه درس گرفتند و نه مؤاخذه شدند. در سال ١۴٠٠ نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای اولین بار به زیر ۵٠ درصد سقوط کرد. در این فاجعه، تهران کمترین نرخ مشارکت کشور را داشت (٣۴ درصد). این در حالی است که پایتخت سیاسی کشور، اهمیت بسزایی دارد و معرف انسجام ملی و تاب‌آوری نظام سیاسی در مقابل حمله احتمالی خارجی یا اغتشاش داخلی است. آقای رئیسی، برگزیده ٣٠درصد جمعیت کشور هستند و با توجه به روند یکی دو سال گذشته، اگر همین الان تجدید انتخابات شود، هم نرخ مشارکت و هم درصد نمایندگی ایشان پایین‌تر خواهد بود. اصلاح افکار و عاطفه عمومی نیازمند تلاش همه‌جانبه است.
  • آمارها چه می‌گویند؟/1 IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره عملکرد دولت‌های رییسی و روحانی در مهار تورم، می‌گوید: یکی از دلایلی که دولت روحانی در سال ۱۳۹۶ در حدود ۲۴ میلیون رای آورد، مثبت شدن شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن بود. وی می‌افزاید: دولت روحانی در دور اول موفق بود و یکی از عمده‌ترین دلایل آن، همین بود که انتظارات تورمی را از طریق تعامل با جامعه جهانی و پذیرش برجام کاهش داد. این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که هم‌اکنون تیم اقتصادی دولت کنونی به شدت ضعیف‌تر از دولت قبلی است، تصریح می‌کند: اقتصاد ایران در حال حاضر بسته است و عملاً با سیستم بانکی دنیا ارتباطی نداریم. حتی بانک‌های درجه یک و دو چینی با سیستم بانکی ما کار نمی‌کنند. پازوکی عنوان می‌کند: اشکالی که وجود دارد، این است که آقای رییسی کسانی را مسئول مذاکره برجام کرد که مخالف برجام بودند و به همین دلیل موفق نبودند. یعنی یکی از انتقادات به دولت آقای رییسی این است که سیاست خارجی در خدمت توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران نیست؛ این برخلاف رفتار دولت قبلی است. وی متذکر می‌شود: شما یک کشور در دنیا نمی‌توانید پیدا کنید که توسعه پیدا کرده باشد، اما ارتباطش با جامعه جهانی قطع شده باشد. ... ادامه دارد
  • آمارها چه می‌گویند؟/2 IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در روز‌های اخیر بانک مرکزی از اتصال سامانه‌های پیام‌رسان بانک‌های ایران و روسیه خبر داده است و آن‌طور که گزارش شده، حدود ۷۰۰ بانک روسی می‌توانند با بانک‌های ایران تراکنش مالی داشته باشند؛ این اقدام در راستای دور زدن سامانه بین‌المللی سوئیفت صورت گرفته است، می‌گوید: ببینید، این بانک‌های روسی، خودشان در تحریم قرار دارند. ما چه دل‌مان بخواهد و چه دلمان نخواهد، بالای ۷۰ درصد تجارت جهانی با دلار است؛ در نتیجه دلار، ارز معتبر بین‌المللی است و پشتوانه آن هم تولید ناخالص ملی آمریکا است که هنوز رتبه اول را در جهان دارد. پازوکی با بیان این‌که به تنهایی حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را آمریکا تولید می‌کند، می‌افزاید: در کنار این، یورو قرار دارد. یعنی یورو به اضافه دلار، ۹۰ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند. در نتیجه در مقابل بانک‌هایی که با این دو ارز معتبر کار می‌کنند، تحریم هستیم. وی عنوان می‌کند: در حال حاضر یک بازرگان ایرانی برای گشایش اعتبار ۱۰۰ دلاری، باید ۲۰ دلار هزینه دهد. یعنی ۲۰ درصد هزینه گشایش اعتبار است. این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح می‌کند: در اواخر دولت آقای روحانی کار برجام تمام شده بود و این کار به مقامات بالاتر نیاز داشت که اجازه دهند آقای عراقچی امضا کند تا مساله برجام حل شود. پازوکی با اشاره به انتظارات تورمی، متذکر می‌شود: همین الان اگر امشب دولت ایران برجام را بپذیرد و وارد مذاکره با غرب شود، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. وی بیان می‌کند: من هم اعتقاد دارم که باید با چین و روسیه ارتباط داشته باشیم، منتها ارتباطات در چارچوب منافع ملی باید باشد. یعنی ارتباط با چین و روسیه به معنای قطع ارتباط با جهان غرب نباید باشد. ما باید توازن را برقرار کنیم؛ چون به نفع منافع ملی ایران است. منتها اگر ما در زمین روس‌ها بازی کنیم که متاسفانه بازی کردیم؛ این به نفع ما نیست. ... ادامه دارد
  • آمارها چه می‌گویند؟/3 IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که در حال حاضر سیاست خارجی باعث شده انتظارات تورمی افزایش پیدا کند، می‌گوید: البته سیاست داخلی هم در تشدید انتظارات تورمی اثر داشته است. رشد فزاینده نقدینگی در ایجاد تورم نقش داشته است. پازوکی در پاسخ به این پرسش که البته بانک مرکزی اعتقاد دارد که روند رشد نقدینگی کاهشی شده است، می‌افزاید: اگر چنین اتفاق افتاده، پس چرا تورم کنترل نشده است؟ وی با اشاره به افت قدرت خرید مردم، عنوان می‌کند: قیمت کالا‌های اساسی مثل برنج، روغن، شکر، گوشت و... را در دولت آقای روحانی ببینید چقدر بوده و الان چقدر شده است. برنج داخلی حداکثر ۴۰ هزار تومانی به بالای ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. روغن ۵ کیلویی ۵۰ هزار تومانی، ۳۰۰ هزار تومان شده است. فقط تنها کالایی که رشد قیمت نداشته، نان است. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که بسته بودن سیاست خارجی، انتظارات تورمی را تشدید کرده، تصریح می‌کند: تورم به سه عامل برمی‌گردد. یکی این‌که ریل سیاست‌گذاری اقتصادی عوض شده و در جهت برخورد علمی و کارشناس با معضلات اقتصادی نبوده است. دومین عامل این است که سیاست خارجی بسته‌تر شده است. در دنیا سیاست خارجی در خدمت اقتصاد است، اما در ایران اقتصاد در گروی سیاست خارجی است. سومین عامل هم عدم حاکمیت نظام تدبیر امور است. یعنی افرادی که روی کار آمدند، به مراتب از قبلی‌ها ضعیف‌تر هستند. البته این به معنای این نیست که قبلی‌ها ایراد نداشتند. ... ادامه دارد
  • آمارها چه می‌گویند؟/4 IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    پازوکی درباره اظهارات رییس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی اخیر درباره نرخ تورم، می‌گوید: رییس‌جمهور عنوان کرده که نرخ تورم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته، یعنی ۲۰ درصد کاهش نرخ تورم داشته‌ایم. اما نکته در مقابل این اظهارنظر این است که مواد غذایی مردم به شدت افزایش یافته است. وی با ذکر مثالی می‌افزاید: من یک ماه قبل حلیم را کیلویی ۸۰ هزار تومان خریدم، دو هفته قبل، ۱۰۰ هزار تومان خریدم. اما امروز صبح جمعه ۱۲۰ هزار تومان پول دادم. یعنی قیمت‌ها دیگر هفتگی افزایش پیدا می‌کند. این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در این شرایط، ما امور تعزیراتی را افزایش داده‌ایم. نکته این‌جاست که با بگیر و ببند مشکل را بدتر می‌کنیم، ما باید اقتصاد را درست کنیم. پازوکی با تاکید بر این‌که با بگیر و ببند فساد از بین نمی‌رود، عنوان می‌کند: ما باید اقتصاد را درست کنیم و به سالم‌سازی اقتصاد بپردازیم و انضباط اقتصادی را در ابعاد مختلف پولی، مالی و اداری حاکم کنیم. وی با اشاره به این‌که سیاست‌گذاری کنونی اقتصادی اشکال دارد، متذکر می‌شود: بی‌انضباطی اقتصادی بسیار فراوان است و سیاست‌گذاری داخلی به دنبال کار‌های تعزیراتی است. با بگیر و ببند مشکلات اقتصادی بدتر می‌شود. ... ادامه دارد
  • آمارها چه می‌گویند؟/5 IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    1 0
    این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش شدید قیمت خودرو در بازار، می‌گوید: برای این‌که مردم در مقابل تورم بتوانند دارایی خود را حفظ کنند، تقاضا برای خودرو دارند. تقاضای مردم واقعی نیست؛ تقاضای سفته‌بازی در بازار وجود دارد. خودرو را می‌خرند، اما نیاز واقعی‌شان نیست؛ به این تقاضای سفته‌بازی می‌گویند. پازوکی می‌افزاید: دولت با سیاست‌گذاری بخردانه اقتصادی، جلوی رشد تورم را بگیرد و دلیل عمده رشد تورم، حجم فزاینده نقدینگی است. وی عنوان می‌کند: دولت در سال ۱۴۰۱ سعی کرد از طریق افزایش حقوق کارگران تامین اجتماعی مشکل را حل کند، در حالی که این کار مشکل را بدتر کرد. یعنی الان قدرت خرید کارگران به شدت کاهش پیدا کرده است. این کارشناس اقتصادی با ذکر مثالی عنوان می‌کند: ابتدای فروردین ۱۴۰۱ قیمت دلار ۲۷ هزار تومان بوده است، اما الان به ۴۴ هزار تومان افزایش یافته است. یعنی بیش از ۶۰ درصد ارزش پول ملی سقوط کرده است؛ این که به دولت روحانی ربطی ندارد. پازوکی با بیان این‌که سیاست‌گذاری اقتصادی، علمی نیست و دنبال بگیر و ببند هستند و این روند جواب نمی‌دهد؛ اقتصاد دستور و فرمان نمی‌پذیرد و نیز سیاست خارجی اشکال دارد. ما تخم‌مرغ‌های خود را در گرو چین و روسیه گذاشتیم که این اشکال دارد. سومین موضوع، عدم حاکمیت نظام تدبیر امور است؛ یعنی نبود حکمرانی خوب. ... ادامه دارد
  • نظر یک جامعه‌شناس IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    4 0
    دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور که گفته است: «‏آینده را برای اقتصاد، سفره مردم و معیشت بسیار روشن می‌بینیم» نوشت: ‎سیاست عمومی و اقتصاد، عرصه دین یا عرفان نیست که دیندار یا عارف، شهودی داشته باشد و نوری ببیند که دیگران از دیدنش عاجز باشند. دیدن در اقتصاد، شاخص و روش دارد؛ اصولاً همگان باید ببینند، آنچه کمترین اهمیت را دارد، دیدن شماست. در ضمن، چرایی و چگونگی این مشاهدات را هم تشریح کنید.