شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ مراسم جشن آغاز انقلاب اسلامی دهه مبارک فجر با حضور نماینده ولی فقیه در استان قزوین در حوزه علمیه قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در هیئت تجمیعی مدارس علمیه قزوین و آغاز ایام الله دهه مبارک فجر که در مدرسه علمیۀ امام صادق(ع) برگزار شد، با بیان اینکه لازمه شناخت حقیقت وجودی امام علی (ع) تأمل در آیات قرآن و احادیث است، اظهار کرد: برای شناخت امیرالمؤمنین (ع) هم می‌توان زندگینامه حضرت را مطالعه را کرد و هم آیات قرآن و احادیث را مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) را می‌توان ذیل آیه ۳۰ سوره فصلت شناخت؛ خداوند در این آیه فرموده است «آنان که گفتند پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند، فرشتگان رحمت بر آن‌ها نازل شوند که دیگر هیچ ترسی از آینده و حزنی از گذشته نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که انبیا وعده دادند بشارت باد.»

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما آدم‌ها هم این استعداد را داریم که شیطان بر ما نازل شود، هم این استعداد را داریم که فرشتگان بر ما نازل شوند، این مهم به همت ما بستگی دارد، خداوند می‌فرماید شیاطین بر هر دروغگوی گناهکاری نازل می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند فرمود فرشتگان بر کسانی نازل می‌شوند که کارشان فقط ذکر پروردگار است و در راه دین استقامت می‌ورزند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در راه دین و حق استقامت ورزید. امام کاپیتولاسیون را ذلت یک ملت دانست، این حق را فریاد زد، پشت سر این حق‌گویی زندان، تبعید و توهین بود اما ایشان در این راه استقامت ورزید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: وقتی ملائکه بر کسی نازل می‌شوند، به او می‌گویند نترسید و نگران نباشید، در آیات قرآن ملاحظه فرموده‌اید که خدای متعال راجع به ملائکه فرموده این‌ها فقط امر خدا را اطاعت می‌کنند و عصیان نمی‌کنند، یعنی ملائکه هر کاری می‌کنند همان است که خدا به آن‌ها فرمان داده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر فرشتگان آمدند به کسی گفتند نترسید و نگران نباشید، این قول خداست، قول خدا با فعل خدا برابر است، بنابراین دیگر نگرانی و حزنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: خداوند در آیات ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب فرموده ای کسانی که ایمان آورده‌اید ذکر حق و یاد خدا بسیار کنید، دائم صبح و شام به تسبیح ذات او بپردازید، اگر غیر از این باشد اضطراب و نگرانی در وجود انسان راه پیدا می‌کند، امید به آینده ندارد و دائم در تنگنا و فشار است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: قرآن آدم‌ها را در طبقات مختلف قرار می‌دهد، در مورد برخی «یا ایها الناس» می‌گوید، در مورد برخی دیگر «یا بنی آدم» گفته می‌شود، یک طبقه‌ای را هم «یا ایها الانسان» می‌گوید، به برخی نیز بشر می‌گوید اما وقتی «یا ایها الذین آمنوا» می‌گوید این عده کمی را شامل می‌شود، در بین کسانی که ایمان آورده‌اند آن‌هایی که اهل ذکر هستند تعدادشان قلیل و اندک است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: در این میان نیز آن‌ها که با ذکر به نتیجه رسیده‌اند، یعنی دل‌هایشان به آرامش رسیده بسیار اندک و ویژه هستند، این‌ها بالاتر از اهل ایمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: روی صحبت خدا همواره با مؤمنین است، در قرآن فقط یک جا «یا ایها الذین کفروا» آمده است، این در سوره تحریم است، البته این خطاب قرار دادن مربوط به دنیا نیست، بلکه مربوط به آخرت است و از زبان فرشتگان عذاب است که به کافران می‌گویند دیگر عذر و بهانه نیاورید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: در قرآن بالاتر از «یا ایتها النفس المطمئنه» خطابی نداریم، زمانی که شمشیر بر فرق مبارک امیرالمؤمنین (ع) اصابت کرد، آن حضرت فرمود «فزت و رب الکعبه» گفتند، یعنی به «یا ایتها النفس المطمئنه» لبیک گفتند، امام حسین (ع) نیز در سجده آخرینشان این‌گونه بودندامام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت زینب (س) وقتی در مجلس یزید فرمودند «ما رایت الا جمیلا»، گویا طعم «یا ایتها النفس المطمئنه» را چشیدند، امام خمینی (ره) نیز در اواخر وصیت‌نامه‌شان نوشته بودند با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از میان شما می‌روم، یعنی «یا ایتها النفس المطمئنه» را لبیک گفتند.

انتهای پیام /

حوزه علمیه قزوین آغاز دهه فجر انقلاب را جشن گرفت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha