جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست

حوزه/ رئیس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که امام جواد(ع) در راس هندسه تحولات مبتنی بر علوم اجتماعی هستند و به تعبیری، نحوه ورود ایشان به مبانی علوم اجتماعی ایشان، مورد اذعان اندیشمندان است که این مساله باید مورد تمرکز دانشگاه ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در نشست علمی «مولود با برکت» در سالن شهید چمران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد به تبیین ابعاد زندگانی و سیره علمی حضرت جواد(ع) همزمان با سالروز ولادت این امام همام پرداخت.

وی ضمن تبیین سیره علمی و عملی حضرت جواد الائمه(ع) تصریح کرد: امام جواد(ع) مبدا حرکت تمدنی عصر جدید شدند و وجود ایشان نقش بزرگی را بر مکتب و ملت داشت؛ امامت حضرت جواد(ع) از سنین طفولیت آغاز شد و از زمانی که عهده دار امامت شدند، انتقال پایتخت سیاسی و مرکزیت از مرو به بغداد صورت می گیرد و بغداد مرکز تمرکز و تفکر اعتزالی می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به گوشه هایی از مناظرات امام جواد(ع) با یحیی بن اکثم، خاطر نشان کرد: بازنگری بر مناظرات جواد الائمه(ع) با یحیی بن اکثم نشان می دهد حضرت جواد(ع) مبتکر گفتگوی آزاد اجتماعی بودند و باب گفتگو، آزاد اندیشی و مناظره را در مباحث اجتماعی فعال و چالش ها را مرتفع نمودند چنانکه با بازنگری در همه حوزه های مناظرات و کلامی، در می یابید حضرت جواد(ع) در مباحثات چه میزان هوشمندانه جریان تبیین را در فضای جامعه پیش می برند.

نقد متدلوژیک و منهجی از جریان حدیث زمان امام جواد(ع)

حجت الاسلام والمسلمین سعدی به نقد متدلوژیک و منهجی از جریان حدیث آن زمان پرداخت و با بیان این که حضرت جواد(ع) در مواجهه با جریان حدیث عامه، منطق تحلیل و یا به تعبیر امروز، سواد رسانه ای را در قالب تبیین های دقیق علمی به راه می اندازند، ابراز کرد: جامعه امروز از این نقاط ارزشمند و نورانی در جریان تبیین علمی حضرت جواد(ع) نباید غفلت نمایند.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که فرهنگ تبین و سواد رسانه ای آنگاه ایجاد می شود که جریان تبیین به راه بیفتد، عنوان کرد: جریانی که مقام معظم رهبری از آن به جهاد تبیین یاد کردند، باید فرهنگش در جامعه جریان پیدا کند.

ضرورت جهاد تبیین برای روشنگری برابر 300 رسانه آشوبگر در اغتشاشات

وی ضمن تاکید به ضرورت سواد رسانه ای و نیاز جامعه امروز به فرهنگ تبیین، تصریح کرد: 300 رسانه در آشوب های اخیر فعال بوده و از بینات مذهب تشکیک ایجاد کردند که همه مردم نیز شاهد آن شدند اما از بین بردن آشوب ها نیاز به تبیین دارد؛ حضرت جواد(ع) کرسی گفتگوهای علمی در حوزه اجتماعی را در قله آن ارائه دادند و مناظراتشان مشابهت با مناظرات حضرت رضا(ع) دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی ضمن اشاره به مدیریت حضرت جواد(ع) بر تحولات زمان در عرصه علوم اجتماعی گفت: باید واکاوی کرد که جواد الائمه(ع) چگونه حوزه اجتماعیات و علوم اجتماعی را مهندسی کردند و در رأس هندسه تحولات مبتنی بر علوم اجتماعی هستند، آن طور که نحوه ورود به مبانی علوم اجتماعی ایشان، مورد اذعان اندیشمندان است.

رسالت دانشگاه ها تمرکز بر تحول در عرصه علوم اجتماعی است

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که دانشگاه ها نیز باید رسالت ذاتی خود را تمرکز بر تحول علوم اجتماعی و تولید علوم اسلامی و انسانی ناب بدانند و در این راستا، با دیگر سازمان ها نیز هم افزایی کنند و دانش اجتماعی خود را ارتقا دهند، بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) روی هندسه علوم اجتماعی ائمه معصومین ورود خوبی داشته است.

وی با بیان این که علوم اجتماعی دانش بوده که این دانش باید توام با ارزش به جامعه اسلامی ارائه شود، عنوان کرد: باید به طور دقیق بر منهج و متد ارتباط مبنا و روش تولید علوم اجتماعی کار کنید و این ضرورت امروز دانشگاه های کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی با بیان این که منهج و متدلوژی تولید علوم اجتماعی در قالب جهان بینی باید دیده شود.، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی ایده ای را که محقق اصفهانی مطرح کرده تبدیل به نظریه نموده و خلاصه ای از آن را نیز ارائه داده ند و به واقع این نظریه اعتباریات می تواند مبنا و سرمایه برای تحول در عرصه علوم اجتماعی بشد.

حضرت جواد(ع) در عرصه علوم اجتماعی هوشمندانه ورود کردند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رهبر معظم انقلاب فرمودند کسانی که صاحب تریبون هستند واقعیات اجتماعی را باید بخصوص در شرائط امروز که در جنگ روایت ها و تصویرها قرار داریم به طور دقیق تبیین کنند، گفت: با بازنگری در مناظرات حضرت جواد(ع) می بینید که ایشان چگونه در عرصه علوم اجتماعی هوشمندانه و به دور از انفعال ورود می کنند و امروز دانشگاه های سطح کشور بخصوص دانشگاه امام رضا(ع) می توانند نگاه جدی در راستای اثرگذاری در عرصه علوم اجتماعی داشته و هم افزا با دیگر دانشگاه ها و سازمان ها حرکت کنند تا نتیجه و ثمره مطلوبی تحقق پیدا کند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha