چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معرفی کتاب اربعین موسویه (شرح و تفسیر چهل حدیث نبوی)

حوزه/ جدیدترین کتاب خانم طاهره سادات موسوی با عنوان اربعین موسویه (شرح و تفسیر چهل حدیث نبوی) به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، نشست علمی با عنوان «معرفی کتاب اربعین موسویه» شرح و تفسیر چهل حدیث نبوی به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد.

در این نشست خانم طاهره سادات موسوی به معرفی کتاب اربعین موسویه (شرح و تفسیر چهل حدیث نبوی) پرداخت و گفت: هدفم عمل به این حدیث نبوی بود که فرمودند «مَنْ‏ حَفِظَ مِنْ‏ أُمَّتِی‏ أَرْبَعِینَ‏ حَدِیثاً یَطْلُبُ‏ بِذَلِکَ وَجْهَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ حَشَرَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَعَ‏ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً». (بحارالانوار، ج۲، ص ۱۵۴)

استاد حوزه خواهران افزود: این حدیث به صورت قضیه شرطیه مطرح و جزاهای مختلفی برای آن ذکر شده که به طور مجموع حاکی از آثار و ثمرات فراوانی است که بر حفظ چهل حدیث مترتب می‌باشد؛ لذا به دلیل عمل به توصیه رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و به تأسی از بزرگانی که این سنت حسنه را به پا داشتند و به امید آن که در زمره عاملان به این حدیث و مشمولین پاداش‌های آن واقع شوم تصمیم به نگارش چهل حدیث نبوی بعد از نگارش چهل حدیث قدسی گرفتم.

موسوی اضافه کرد: آنچه در این کتاب مورد نظر بود، بهره بردن از معارف کلام رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است که مدت ها ذهن من را به خود مشغول کرده بود و ان‌شاءالله بتوانم به‌منظور سیراب کردن جان تشنگان معارف وحیانی، در آینده از هریک از اولیاء الهی اربعین حدیثی تدوین کنم.

* ویژگی‌های کتاب

وی در معرفی کتاب اربعین موسویه(شرح و تفسیر چهل حدیث نبوی) و ویژگی‌های کتاب توضیح داد: در این کتاب احادیثی گزینش شده که هم جنبه معرفتی، اخلاقی و تربیتی داشته باشد و نیز سؤال برانگیز و چالشی باشد تا به ابهامات احتمالی ذهن برخی از افرادی پاسخ داده شود؛ از این رو، با تأمل فراوان احادیثی با محورهای مذکور انتخاب شد.

از ویژگیهای دیگر این کتاب این است که در مورد هر حدیث ساعت‌ها بحث و گفتگو شد تا به نتیجه‌ای که عقل را قانع کند، دست یافته شود، البته با سعی بر اینکه مطالب، مستدل، ساده، روان و به دور از پیچیدگی‌های کلامی و مختصر باشد به صورتی که برای اکثر مردم قابل استفاده باشد.

* ساختار کتاب

خانم موسوی خاطرنشان کرد: در ابتدای توضیح هر حدیث سوالاتی از متن آن مطرح شده است تا ذهن خواننده را جلب نماید و در مطالعه کتاب به دنبال یافتن پاسخ سوالات باشد. همچنین، در ابتدای هر حدیث به توضیح مفردات آن پرداخته شده و در صورت نیاز، حتی به تبیین نقش و اعرابِ نحوی کلمات اشاره شده است.

وی اضافه کرد: این کتاب کشکول کاملی از مجموعه مباحث معرفتی از جمله؛ تفسیر قرآن، مباحث اخلاقی، اعتقادی و کلامی ... است که در سیر بحث از تمام این منابع معرفتی استفاده شده است و قریب به چهل سال کار زیربنایی در نوشتن این کتاب دخیل بوده است.

استاد حوزه خواهران افزود: در نگارش کتاب از حدود ۱۲۰ منبع معتبر اعم از کتب لغت، روایی، تفسیری، عرفانی، شروح ادعیه و ... استفاده شده که منابع و کتب اهل سنت نیز در بین آنها موجود است؛ از این رو اعتبار ویژه‌ای به این کتاب بخشیده است.

موسوی به سختی‌های نگارش کتاب اشاره کرد و گفت: با وجودی که در نگارش این کتاب با فراز و نشیب‌هایی روبرو شدم، اما هیچ احساس سختی نداشتم و از این تلاش، شیرینی بسیاری را در وجود خود حس کردم.

نگارنده کتاب در ادامه این نشست علمی به سوالات مطرح شده پیرامون محتوای کتاب پاسخ داد.

موسوی کتاب «اربعین موسویه» شرح و تفسیر چهل حدیث قدسی را در سال ۱۳۹۷ در دو جلد به چاپ رسانده است. همچنین آثار دیگری همچون «سلوک سجادیه» و «اخلاق مرکب راهور سعادت» از او چاپ شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha