جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش

حوزه/ انقلاب ما اسلامی است؛ قبل از آن که ایرانی باشد. انقلاب توحیدی است؛ قبل از آنکه صرفاً سیاسی و اقتصادی باشد. انقلاب با مقیاس جهانی است، این مؤلفه اول انقلابمان هست و لذا بعد از انقلاب دین و دینداری در صحنه روابط بین الملل آمد و امروز قویترین کشورها در جهان نمی توانند نسبت به دین و دینداری بی تفاوت باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و دانشگاه طلوع مهر قم در این دانشگاه برگزار شد.

آیت الله عباس کعبی در این مراسم گفت: خدا را شکر می کنیم که چهل و چهار سال پر افتخار برای انقلاب گذشته و این انقلاب نسل به نسل پیش رونده است. ما در این چهل و چهار سال علی‌رغم همه فرازها و فرودها و آسیب ها و چالش ها و علی رغم همه توطئه ها و مانع تراشی ها، قوی تر شده ایم و مرزهای راهبردی فکری، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و تمدنی انقلاب اسلامی و ایران اسلامی گسترده تر شده است.

وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب ضد استبدادی و ضد استعماری است و با شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و «استقلال آزادی جمهوری اسلامی»، شروع شد. هنگامی که انقلاب پیروز شد جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود. امروز هم جهان به دو بلوک تقسیم شده، بلوک انقلاب اسلامی بر پایه محور مقاومت اسلامی و بلوک استکبار جهانی که به سمت افول و نابودی درحرکت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی در روابط تمدنی با لیبرال دموکراسی قویتر عمل می کند،گفت: این را ما نمی گوییم، فرانسیس فوکویاما ژاپنی الاصل است و جز شصت و یک روشنفکر امریکایی است. رشته اش اقتصاد سیاسی است، کتابی دارد به نام «پایان تاریخ» ایشان یک دهه است که می گوید لیبرال دموکراسی در حال نابودی است و اخیراً بعد از اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام کرد که امریکا به عنوان یک هژمونی مسلط و یک سیستم و یک ابرقدرت، دیگر تمام شد.

وی افزود: شاهد مثال دوم بنده جوزف نای است که کتاب معروفی دارد به نام «قدرت نرم» و این اصطلاح جنگ نرم بر اساس کتاب او مطرح شد. جوزف نای در پنج سال گذشته کتابی نوشته به نام «آینده قدرت در قرن بیست و یکم»،اینکه قدرت به کدام سمت حرکت می کند، ایشان به صراحت می گوید که قدرت از غرب به شرق منتقل می شود، کجای شرق؟ می گوید چین، هند، روسیه. بعد می گوید غرب آسیا و ایران را به عنوان یکی از بازیگران اصلی غرب آسیا نام می برد.

وی افزود: خوب ما یک تعلیقه کوچکی می خواهیم بزنیم به این صحبت جوزف نای، اینکه مولفه های ساخت قدرت چند تاست؟ یکی فرهنگ است، اقتصاد است، سیاست است، امنیت و ارتباطات است. تحلیل ایشان بیشتر اقتصادی است و در روابط اقتصادی آینده چین و امریکا، می گوید چین برنده می شود. اما به مؤلفه های دیگر قدرت توجه نکرده، مولفه اصلی قدرت که جهان را متحول می کند قدرت ایدئولوژیک است .

آیت الله کعبی افزود: اینها فکر می کنند قدرت ایدئولوژیک تمام می شود و نسبت به انقلاب اسلامی که یک انقلاب ایدئولوژی است، نگاهشان این بود که انقلاب حداکثر در دهه سوم و دهه چهارم تمام می شود. اما دیدند بعد از امام راحل، رهبری انقلاب با اقتدار و حکمت و هوشمندی، انقلاب تمدنی ایران اسلامی را به عنوان یک انقلاب ایدئولوژیک و برخاسته از مکتب اسلام ناب محمدی(ص) و بر پایه مکتب اهل بیت علیهم السلام جلو بردند.

وی افزود: علی رغم همه فرازها و فرودها و همه تهدیدها و همه محاصره ها و همه جنگ روانی ها، رهبری انقلاب توانستند ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کنند. کشور را از بهانه های ساخته و پرداخته عبور بدهند بدون اینکه یک جنگ کلاسیک دیگر بر ایران اسلامی تحمیل شود. دشمنان مدتی گزینه های روی میز و تهدید نظامی را مطرح می کردند. علی رغم اینکه جنگ های زیادی در منطقه تحمیل کردند اما هیچ کدام از این جنگ ها را نتوانستند بر ملت ایران به عنوان یک جنگ کلاسیک تحمیل کنند و ایران قدرت بازدارنده بین المللی ایدئولوژیک پیدا کرده است .

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: انقلاب اسلامی، قدرت ایدئولوژیک برترِ جهان است. امروز در جهان یک قدرت ایدئولوژیک برتر وجود دارد و آن قدرت برخاسته از انقلاب اسلامی است. امروز جشن های دهه فجر نه در ایران اسلامی، یا در لبنان و سوریه و عراق و یمن، بلکه در اروپا و امریکا و امریکای لاتین و در جای جای منطقه برقرار است. امروزگفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان برتر در مقابل لیبرال دموکراسی مطرح است .

وی افزود: در زندگی بشر معاصر، پایه های لیبرال دموکراسی چند پایه است: یک؛ حقانیت مادی، دو؛ علم گرایی، سه؛ که جزء اصول لیبرال دموکراسی است سکولاریسم، سکولاریسم یعنی جدایی دین از ساحت های اجتماعی و سیاسی، ایجاد فاصله بین پیام های آسمانی و زندگی زمینی. چهار؛ لیبرالیسم یا آزادی گرایی، پنج؛ رأی مردم یا دموکراسی، شش؛ اراده دولت. یعنی دولت برخاسته از لیبرال دموکراسی باید اجرایی و عملیاتی بشود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بر این اساس لیبرال دموکراسی یک دستگاه تولید ارزش ها درست کرده که هر چه در زندگی اجتماعی و سیاسی به مثابه ارزش مورد پشتیبانی مردم شود این باید حاکم بشود ولو اینکه معروف ها منکر بشوند و منکرها معروف، مثل همجنس گرایی. این همجنس گرایی را به عنوان یک ارزش اجتماعی مطرح می کنند، حتی کسانی که هم جنس گرا نیستند باید معتقد به این ارزش اجتماعی باشند والا باید پیش روانشناس بروند.

وی افزود: حالا مولفه های تمدنی انقلاب اسلامی چیست؟‌ در مقابل این ها چهار مولفه در سوره عصر هست؛« بسم الله الرحمن الرحیم و العصر، ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات، و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» این چهار مولفه یعنی: انقلاب اسلامی، انقلاب توحیدی بر پایه توحید، عدالت و کرامت انسان است.

آیت الله کعبی ادامه داد: و براساس« قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، انقلاب اسلامی یک انقلاب توحیدی، فطری، انسانی، با مقیاس جهانی است، بازتولید اسلام ناب بر پایه مکتب اهل بیت(ع) است. گویی خورشید تابناک اسلام بعد از هزار و چهارصد سال به جای مکه اینبار از ایران طلوع کرده و رهبری رسول الله(ص) و امیر المومنین(ع) بر شخصیت فرزند زهرا و نواده رسول الله و شاگرد مکتب رسول الله و امیرالمومنین بنیانگذار مقدس جمهوری اسلامی، آیت الله العظمی امام خمینی طلوع کرد تا احیاگر اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) برای انسان معاصر شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: انقلاب ما اسلامی است؛ قبل از آن که ایرانی باشد. انقلاب توحیدی است؛ قبل از آنکه صرفاً سیاسی و اقتصادی باشد. انقلاب با مقیاس جهانی است، این مولفه اول انقلابمان هست و لذا بعد از انقلاب دین و دینداری در صحنه روابط بین الملل آمد و امروز قویترین کشورها در جهان نمی توانند نسبت به دین و دینداری بی تفاوت باشند.

وی افزود: مولفه بعدی تمدنی انقلاب اسلامی، تولید عمل صالح است. اسلام فرد را به گونه ای تربیت می کند که کل توان و قدرت خود را در خدمت اجتماع قرار می دهد مسئولیت اجتماعی و جامعه را به گونه ای پرورش می دهد که کل ظرفیت های اجتماعی در خدمت کمال فرد عمل کند.

آیت الله کعبی مؤلفه سوم تمدنی انقلاب اسلامی راحاکمیت حق و عدل به جای ظلم و طغیان در سطح جهان دانست و گفت: ما خواهان استقرار صلح امنیت بین الملل بر پایه توحید و عدالت و رهبری انسان شایسته در سطح جهان هستیم و مشکلی که با مناسبات ظالمانه بین الملل داریم همین است که می گوییم جهان امروز خوب مدیریت نمی شود و ظالمانه مدیریت می شود.

وی افزود: مؤلفه چهارم ما کرامت انسان است. احیای هویت انسانی با هر رنگ با هر نژاد با هر جنس، با هر قومیت با هر دین، اینکه ما می گوییم حاکمیت ایمان و عمل صالح و حق و عدل و هویت انسانی به معنای حذف دیگران نیست بلکه میدان دادن برای احیای دیگران است.

آیت الله کعبی افزود: دو گانه هایی که انقلاب اسلامی در کنار هم مطرح کرد، علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، آزادی و عدالت، توحید و کرامت انسان، خانواده بنیادی، نگاه متعالی به زن معاصر، اینها مولفه های بسیار مهمی است. علم منهای ایمان، توحش مدرن را به همراه داد و ایمان منهای علم، عقب ماندگی. اما علم و ایمان تمدن ساز است. عقلانیت منهای معنویت نابودی بشریت است، معنویت منهای عقلانیت تحجّر. عقلانیت و معنویت کار را پیش می برد.

وی افزود: این نگاه تمدنی با سه مولفه پیش برنده است و ماندگار است. یک اجتهاد اصیل و زنده و پاسخگو و تمدنی و پیش برنده و در واقع طراح نظامات اسلامی بر پایه زمان و مکان و این اجتهاد کلیدش را امام راحل زد و رهبر معظم انقلاب دارد پیش می برد و حوزه های علمیه و روحانیت بر این اساس نظریه پردازی می کنند.

آیت الله کعبی علم و فن و تجربه و پیش برندگی علوم بشری و رسیدن به مرزهای دانش را مولفه دوم دانست و گفت: بحمد الله در سایه انقلاب اسلامی از لحاظ علمی، نظام اسلامی و کشور ما به گونه ای پیشرفته که امروز می گویند دوازدهمین یا دهمین کشور جهان در تولید علم هستیم و در بعضی جاها دوم یا سوم هستیم و این پیش برندگی علمی بسیار مهم است.

وی گفت: مولفه سوم اقتدار بازدارنده دفاعی و امنیتی تولید قدرت، که هم حافظ وحدت و تمامیت ارضی و امنیت است، هم قدرت ما در عرصه بین الملل، هم پیش برنده علم و تمدن است که خیلی مهم است. مولفه بعدی مقاومت است، نظریه مقاومت بر اساس« لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» یعنی نفی سلطه.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: الحمدلله انقلاب اسلامی امروز نسل های جوانی دارد که پیش برنده و پیشران و موتور محرک انقلاب اسلامی هستند. بیانیه گام دوم بر پایه هفت مولفه انقلاب را جلو می برد: یک؛ رشد علمی، دو؛ اقتصاد قوی، سه؛ معنویت و اخلاق، چهار؛ تحقق عدالت و مبارزه با فساد، پنج؛ خودکفایی و استقلال و آزادی، شش؛ عزت و کرامت و مقاومت در سیاست خارجی، هفت؛ سبک زندگی اسلامی. جوانان هم پیشران این انقلابند.

وی افزود: البته ریزش ها و رویش هایی در انقلاب بوده. بعضی ها ریزش می کنند بعضی ها رویش مقدس دارند رویش های مقدس انقلاب از ریزش هایش بیشتر است و هر کس از قطار انقلاب پیاده شود، خودش سقوط می کند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: ما باید به وظیفه انقلابی خودمان عمل بکنیم و هر کدام از خودمان سؤال کنیم ما چه کاری می توانیم برای این انقلاب و نظام انجام بدهیم؟ همه ما موظفیم ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم تا ایران یکپارچه، مقتدر، انقلابی و ولایتمدار داشته باشیم و همان گونه که امام پیش بینی کرد به برکت اسلام عزیز و مکتب اهل بیت(ع) بتوانیم سنگرهای کلیدی جهان را فتح کنیم. آمریکا و صهیونیست هم رو به زوال هستند و آینده از آن انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی بر اساس اجرایی کردن راهبردهای گام دوم انقلاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha