چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 1078556
۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
قرآن در ماه قرآن

حوزه/ ماه رمضان یکی از پر برکت‌ترین ماه‌ها است و انجام اعمال مختلفی در آن می‌تواند برای فرد مسلمان برکت و ثواب به همراه داشته باشد. یکی از همین کارها، خواندن قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علی حسن پور در یادداشتی با موضوع «قرآن در ماه قرآن»، آورده است، با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان به احادیثی از حضرت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیان ثواب قرائت قرآن کریم در ماه ضیافت الهی اشاره می‌کنیم:

رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله در فضیلت قرائت یک آیه از کلام الله مجید در ماه رحمت می‌فرمایند:

هر کس در ماه رمضان آیه‌ای بخواند و یا تسبیحی بگوید، برتریِ آن بر غیر ماه رمضان، همچون برتریِ پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر امّتش است. (۱)

نبی‌اکرم در فرازی از خطبه شعبانیه فرمود:

هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.

اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.

حضرت امام رضا علیه‌السلام نیز در ثواب قرائت قرآن در ماه رمضان فرمودند: مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور؛

هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده باشد. (۲)

از حضرت باقرالعلوم علیه‌السّلام نیز حدیثی بدین مضمون آمده است که : لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان. (۳) برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است.

همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده: إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کِتابِ اللهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فَغُرَّهًْ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِکْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًْ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیْلَهًْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ. (۴)

پس نخستین ماه، ماه خداست که یادش باشکوه باد و آن ماه رمضان است و شب قدر قلب ماه رمضان است و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان نازل شد. پس با خواندن قرآن به استقبال این ماه بروید.

پی نوشت ها:

۱/بحار الأنوار، جلد۶، صفحه۳۴۵، حدیث۹

۲/بحار الانوار، جلد۹۳، صفحه۳۴۱

۳/الکافی جلد۲، صفحه ۶۰۳

۴/تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام جلد۶، صفحه۱۴۴

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha