پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر / سلسله همایش های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی " امام خمینی (ره)"

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی(ره) پرچمدار معنویت اصیل و سعادت بخش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی فرحانی، عصر امروز طی سخنانی در همایش دوم سلسله همایش های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی که در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که از نگاه حضرت امام (ره)، آموزه های ناب قرآن و اهل بیت(ع)، محور اصلی شکل گیری تمدن اسلامی است، اظهار داشت: آن چه ضرورت دارد این است که ما بتوانیم مؤلفه ها و شاخصه های نگاه فقهی، عرفانی و تمدنی امام خمینی (ره) را با ابزار رسانه امروز برای جامعه به درستی تبیین کنیم و بر این موضوع تأکید نماییم که این نگاه ملهم از ثقلین است.

وی افزود: از این مساله نیز نباید غفلت کنیم که در طول سال های متمادی، اسلام از سوی اندیشمندان حوزه های خاص، قرائت های خاصی شده و حال آن که ما باید به دنبال قرائت های عمیق و دقیق بر اساس منابع دینی باشیم و اتفاقاً امام راحل بر همین موضوع در بیانات و رهنمودهایشان تأکید دارند.

امام خمینی(ره) پرچمدار معنویت اصیل و سعادت بخش است

وی با بیان این که ما طریقه خداخواهی و حق گرایی و حق طلبی را از کلام و سیره و سبک زندگی امام خمینی(ره) می آموزیم، گفت: امروز دنیا تشنه دریافت معنویت است اما باید معنویت دروغین و فیک را از معنویت اصیل و حقیقی تفکیک کرد و این در حالی است که امام خمینی(ره) حقیقتاً پرچمدار معنویت اصیلی است که انسان را در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کمال و رشد انسان در بستر اجتماع در نگاه اسلام بسیار حائز اهمیت است و در این راستا دین و آیین ما از ابتدا نگاهش اجتماعی بوده و این مساله را به خصوص در مکتب امام(ره) می توان به عینه مشاهده و رصد کرد.

وی با تأکید بر این که حضرت امام(ره)، احیاگر نگاه تمدن ساز به دین مبین اسلام بودند، گفت:ایشان به عنوان مرجعی که دارای اثر ماندگار بوده، توانستند نگاه استکبارستیزانه و نگاه دینِ اجتماعی و نگاه دینِ پاسخگو به همه عرصه های کلان سیاسی و اجتماعی را از نهاد دین و با زبان علمی محکم اثبات نمایند و بقای نظام اسلامی و اقتدار انقلاب اسلامی در دنیا به برکت نهضتی است که ایشان پایه گذاری کردند.

حجت الاسلام فرحانی یادآور شد: در طول بیش از ۴ دهه اخیر، شرق و غرب عالم دست به دست هم دادند تا انقلاب اسلامی را از پای درآورند اما به لطف الهی و در سایه هدایت های امام و رهبری و ایستادگی مردم به هدف شوم خود نرسیدند و امروز کشور ما با وجود همه سختی ها و فتنه ها و تحریم ها، عزتمندانه به راه پرافتخار خود ادامه می دهد.

وی گفت: از توفیقات بزرگ نظام و انقلاب اسلامی، همین صدور اندیشه انقلاب اسلامی به خصوص در عرصه جبهه مقاومت است که باعث حیرت بسیاری از متفکران و صاحب نظران عرصه بین الملل شده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت:ما به طور جدی معتقدیم که دین اسلام، دینِ استکبار ستیز است؛ این دین، به تعبیر رهبر معظم انقلاب در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، دینِ تمدن ساز است و لذا ما باید به مرحله تمدن سازی برسیم، اما اکنون در مرحله تشکیل «دولت اسلامی» هستیم.

وی افزود: برای این مراحل چگونه از دین برای استنباط استفاده می کنیم و سوال این است که چگونه باید برای این نگاه کلان، دلیل پیدا کنیم؟ اینجا به نظر می رسد که باید اول آن مبانی استنباط را برای فقه استکبارستیز تبیین نماییم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که امام در سال های پیش از انقلاب و شروع نهضت انجام داد، آن بود که مبانی تصدیقیه این نگاه را درست کرد.

وی با بیان این که بر اساس اندیشه و راه امام (ره) ما خواهیم توانست بر مشکلات به یاری حق تعالی غلبه کنیم، گفت: بسیاری از پیشرفت های کشور از جمله در عرصه های دفاعی و فناوری و ... مرهون نگاه خودباورانه به داخل است و دیگر هم این که اگر تفکر ولایی در همه جا وجود داتشه و با کار جهادی عجین شود، کارآمدی ما به مرز حداکثری خود می رسد و بر مشکلات فائق می شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha