جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برگزاری دوره ضمن خدمت «درسواره انتقادی آشنایی با وهابیت» در مدرسه علمیه ریحانه النبی شادگان

حوزه/ دوره ضمن خدمت «درسواره انتقادی آشنایی با وهابیت» در مدرسه علمیه ریحانة النبی(ص) شادگان برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، دوره ضمن خدمت «درسواره انتقادی آشنایی با وهابیت» به مدت دو روز با حضور حجت الاسلام جعفر پور از استاد حوزه علمیه قم، برای اساتید، طلاب و مبلغین طرح امین و معراج مدرسه علمیه ریحانه النبی(ص) شادگان برگزار شد.

در این دوره حجت الاسلام جعفرپور، با بیان مقدمه ای با موضوع امامت، به شناخت مفاهیم و کلیات امامت، صفات امام، مناصب امام و وظایف امت نسبت به امام اشاره کرد و افزود: در مبحث امام شناسی، می توان امامت امامان را از طریق ادله نقلی و عقلی ثابت کرد.از جمله ادله نقلی اثبات امامت امام علی(ع) می توان به آیه ولایت، آیه تبلیغ، آیه اکمال و آیه مباهله اشاره کرد و برای اثبات امامت سایر ائمه‌، از آیه تطهیر، آیه اولی الامر و آیه صادقین استفاده می شود.

وی افزود: همچنین تعداد زیادی از روایات برای اثبات امامت امام علی (ع) و امامت سایر ائمه ذکر شدند از جمله؛ حدیث یوم الدار، حدیث منزلت، حدیث غدیر و حدیث ولایت برای اثبات امامت امام علی (علیه السلام) و حدیث ثقلین، حدیث خلفای اثنی عشر، حدیث سفینه، و حدیث امان برای اثبات امامت ائمه (علیهم السلام) ذکر شده اند.

حجت الاسلام جعفرپور به موضوع منع تدوین حدیث اشاره کرد و گفت: بزرگترین زیان این واقعه، جعل احادیث بود که در کتب اهل تسنن شاهد ۱۴۰۰۰ حدیث جعلی هستیم.

وی در ادامه به بیان پیشینه و چگونگی شکل گیری وهابیت پرداخت و اظهار کرد: پیشینه و چگونگی شکل گیری وهابیت از قرن اول تا قرن دوازدهم به این صورت است که ابن تیمیه حرانی بنیان گذار فکری وهابیت بوده و محمد بن عبد الوهاب نجدی موسس مذهب وهابیت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مقصود از شجره خبیثه و ملعونه که در قرآن از آن یاد شده، قوم بنی امیه است و همانگونه که ائمه هدایت و نور داریم و تعدادشان ۱۲ نفر است،ائمه نار و ضلالت داریم که آنها نیز ۱۲ نفر هستند که ۱۰ نفر از آنها از بنی امیه می باشند.

وی در ادامه ، با تأکید بر آیه ۶۸ سوره قصص، و آیات ۴۴ و ۶۴ سوره نحل خاطر نشان کرد: از طریق مبحث توحید و شرک می توان ثابت کرد، تنها خداست که اختیار تام در جعل و نصب امام دارد و مردم هیچ اختیاری از خود در این امر ندارند و کتاب خدا را تنها رسول خدا و اهل بیت می توانند تبیین کنند و تبیین قرآن بدون آنها ناممکن است از این رو سخن وهابیت با مضمون اینکه تنها کتاب خدا برای ما کافیست را با این آیات باطل می کنیم.

جعفر پور بیان کرد: اشراف بر کتب معروف تشیع، کسب شناخت نسبت به مذهب و مسلط شدن نسبت به عقاید دین، لازم و ضروری است، برای مثال هر طلبه لازم است هر ۶ ماه یکبار، یک دور اصول الکافی و نهج البلاغه را بخواند و این کتابها مهجور نمانند.


وی با اشاره به مبحث شفاعت در قرآن خاطر نشان کرد: آیات شفاعت در قرآن به ۶ دسته تقسیم می شوند، بعضی از آیات نفی کننده شفاعت هستند و بعضی دیگر اثبات کننده ی آن هستند به اذن خدا، اما نکته قابل توجه این است که آیاتی که نفی کننده شفاعت هستند، آن را بصورت مطلق نفی نمی کنند بلکه ثابت می کنند هر شخصی لیاقت مورد شفاعت قرار گرفتن ندارد و هرکسی نمی تواند شفیع باشد.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه برای اثبات توسل در قرآن گفت: در آیه ۳۵ سوره مائده در عبارت " ابتغوا الیه الوسیله " به اصل توسل اشاره شده که وسیله همان اهل بیت علیهم‌السلام هستند. همچنین داستان برادران حضرت یوسف(ص) زمانی که از پدر خود خواستند برای آنها استغفار کند می تواند شاهدمثال خوبی باشد.

وی در ادامه به ادعای وهابیت به مشرک بودن شیعه به واسطه تبرک جستن و بوسیدن ضریح ائمه اشاره کرد و افزود: هم پیراهن حضرت یوسف بعنوان تبرک برای حضرت یعقوب فرستاده شد و حضرت یوسف فرمود به واسطه پیراهنش بینایی حضرت یعقوب برمی گردد و هم اینکه خود وهابیت قرآنی که جلد آن از چرم گاو است را می بوسند پس با این حساب آنان نیز مشرک محسوب می شوند.

حجت الاسلام جعفر پور در پایان خاطر نشان کرد: عزاداری تعظیم شعائر الهی است که با استناد به آیات ۳۲ حج و ۱۵۸ سوره بقره میتوانیم پیاده روی اربعین و عزاداری ها را اثبات و دلیل بر جواز و عدم شرک بدانیم.

برگزاری دوره ضمن خدمت «درسواره انتقادی آشنایی با وهابیت» در مدرسه علمیه ریحانة النبی شادگان + عکس

برگزاری دوره ضمن خدمت «درسواره انتقادی آشنایی با وهابیت» در مدرسه علمیه ریحانة النبی شادگان + عکس

برگزاری دوره ضمن خدمت «درسواره انتقادی آشنایی با وهابیت» در مدرسه علمیه ریحانة النبی شادگان + عکس


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha