پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پرهیز از بی تفاوتی اجتماعی در برابر انحرافات را درس بزرگ عاشورا ذکر کردند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در جمع روسای امر به معروف ونهی از منکر حزب موتلفه اسلامی گفتند: سعادت بشر به شکل مستقیم به امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد؛ رسول اکرم(ص) با اشاره به مثالی در خصوص مردی که در گوشه کشتی، مشغول سوراخ کردن زیر پایش بود فرمودند که امر به معروف هم باعث سعادت شخص گناهکار می شود و هم جامعه را از غرق شدن نجات می دهد.

معظم له با اشاره به وظیفه مردم نسبت به نظارت و امر به معروف و نهی از منکر در بخش های مختلف جامعه اظهارداشتند: مردم باید نسبت به انحرافات و گناهانی که در سطح جامعه صورت می گیرد عکس العمل نشان دهند؛ عمل به این مهم، حیات جامعه را حفظ می کند.

این مرجع تقلید در ادامه تصریح کردند: باید امر به معروف و نهی از منکر موجب شود تا همه کارها در مسیر صحیحی که اسلام معین کرده است قرار گیرد و این مساله بدون نظارت همگان بر امور جامعه امکان پذیر نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به فرارسیدن محرم الحرام، وقوع قیام تاریخی عاشورا را معلول امر به معروف و نهی از منکر توسط امام حسین(ع) ذکر کرده و افزودند: حضرت، انگیزه قیام را اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده اند زیرا در آن زمان، منکری بالاتر از یزید وجود نداشت ولی همه مردم نسبت به این منکر بزرگ، ساکت نشسته بودند و کاری نمی کردند.

معظم له خاطرنشان کردند: در روایات آمده است، کسی که با قلب، دست و زبانش در مقابل منکرها ساکت نشسته و کاری نمی کند، مرده است و این بی تفاوتی جامعه را به هلاکت می کشاند.

این مرجع تقلید، محرم را فراتر از هر دانشگاهی در سطح جهان توصیف کردند و گفتند: بسیاری می گویند که محرم و عاشورا دانشگاه است؛ ولی کدام دانشگاه است که بتواند مردم قرن ها و سال ها و رنگ ها و نژادها از کشور و سرزمین و از هر قشری را در کلاس های درس خود جمع کند و به آن ها درس امر به معروف و نهی از منکر، ایثار، گذشت، فداکاری در راه خدا بدهد؟

معظم له یکی از درس های بزرگ عاشورا را پرهیز از بی تفاوتی نسبت به انحرافات دانستند و افزودند: مسلمانان نباید در برابر گناهان و انحرافات ساکت بنشینند و هر جا نقطه ضعفی مشاهده کردند باید نسبت به رفع آن نقطه ضعف تلاش کنند و هم و غم خود را برای اصلاح آن به کار بگیرند.

حضرت آیت الله صافی بیان داشتند: باید با بی قانونی و استبداد و ظلم و انحراف مقابله کرد زیرا اگر احساس مسئولیت اجتماعی از بین برود جامعه رو به زوال خواهد رفت و در این راستا، هر کس که مقام اجتماعی بالاتری دارد، مسوولیت او نیز نسبت به دیگران در امر به معروف و نهی از منکر بیشتر خواهد بود.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: به طور قطع پاداش کسی که در برابر انحرافات و گناهان بی تفاوت نیست و از حق در برابر ناحق دفاع می کند، از نمازهای شب او بالاتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha