پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 328030
۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲

مسئول واحد تبلیغ مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها)، از اعزام مبلغین در یکی از روزهای دهه مبارک فجر به مدارس آموزش و پرورش مشهد خبر داد.

به گزارش سرویس استان‌های خبرگزاری حوزه، خانم حیدری فرد، هدف از اعزام مبلغ را ارتباط بیشتر با نسل جوان و پاسخ گویی به شبهات آنان اعلام کرد.

وی با بیان ضرورت تزریق تفکر دینی و ایجاد ارتباط مؤثر در جامعه گفت: مبلغین با حضور در برخی مدارس راهنمایی و تشکیل حلقه های مختلف از جمله: مهدویت، حجاب، روابط دختر و پسر و... به مدت یک روز پاسخ گوی سؤالات و شبهات دانش آموزان بودند، این اعزام سه شنبه 15/11/92 انجام شد.

*مسابقه«در بوته نقد و نظر» در مدرسه حضرت زینب

واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله عليها) به منظور ارتقاء سطح علمی و مهارت نقد و ارزیابی طلاب، مسابقه ای را با عنوان " در بوته نقد و نظر " برگزار می‌كند.

خانم عزیزی، مسئول پژوهش مدرسه علميه حضرت زينب (سلام الله عليها) مشهد، با اعلام این خبر گفت: علاقه مندان می بایست با تهیه کتاب" آب را گل نکنیم"، نوشته آقای حجت سبحانلو آن را نقد و بررسی كنند.

وی ادامه داد: داوطلبین شرکت در مسابقه می‌توانند کتاب و فرم نقد آن را از واحد پژوهش اين مدرسه دریافت نموده و پاسخ سؤالات را تا30 بهمن تحویل دهند.

لازم به ذکر است؛ برندگان مسابقه در جشن میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها) اعلام شده و جوایز نفیسی به آنان اهدا خواهد شد.

*افتتاحیه حلقه‌های صالحین

برگزاري سومین نشست از سلسله جلسات ويژه دهه مبارک فجر مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله عليها)

روز سه شنبه همزمان با مراسم افتتاحیه حلقه های صالحین در ترم دوم تحصیلی برگزار شد.

در اين نشست که با حضور طلاب بسیجی و مسئولین مدرسه برگزار شد، حجت الاسلام عزیزی، از اساتيد اين مدرسه به تبیین «نقش حوزه های علمیه در ایجاد و استمرار انقلاب» پرداخت و با بیان تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های دیگر به خصوص در زمینه رهبری مرجع دینی گفت: شناخت مبانی انقلاب و اهداف و آرمان های آن برای همه افراد به خصوص طلاب حوزه های علمیه، امری ضروری است .

وي خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در اصل، انقلاب حوزه های علمیه است؛ چرا که رکن و ستون اصلی این انقلاب، عالم دینی و برخاسته از حوزه بوده و مردم نیز به همین دلیل از جان و فرزندان خود گذشته و انقلاب را به پيروزي رساندند.

مدرس حوزه علميه افزود؛ فردی، انقلابی است که با هدف مشخص، رو به رشد و کمال باشد و هیچ گاه از ارزش ها کناره گیری نکند؛ چرا که انقلاب، ریشه در قرآن و روایات دارد و بنیان گذارش حضرت زهرا (سلام الله عليها) بوده که به خاطر حفظ اسلام و دفاع از ولایت، جان خود و فرزندش را فدا نمودند.

حجت الاسلام عزیزی، زنده نگه داشتن انقلاب را از دیگر وظایف طلاب خواند و افزود: اگر انقلاب ما با دین و قرآن گره بخورد، تازه تر می شود؛ چون طبق روایات معصومین علیهم السلام، آن چه روز به روز تازه می‌شود، قرآن است.

وی در ادامه به عوامل مؤثر در زنده نگه داشتن انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به آیات و روایات، خلاقیت انقلابی، حضور در عرصه های مختلف، نگاه به آینده و بحث مهدویت می‌تواند در زنده نگه داشتن انقلاب تأثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهدی شناسی و مهدی باوری، یکی از عواملی است که می‌تواند در دفاع از انقلاب و حفظ آن مؤثر باشد و به همين جهت بايد به طور جدی در حوزه هاي علميه دنبال شود.

* جلسه سیره اقتصادی معصومین (ع) در مدرسه حضرت خديجه

دومین جلسه سیره اقتصادی معصومین (علیهم السلام) به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) برگزار شد.

حجت الاسلام ایروانی، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی در  اين نشست، ضمن تبريك ايام الله دهه فجر، با اشاره به اين كه در یک پژوهش خوب، دو مرحله؛ «گردآوری» و «تبیین و نتیجه گیری» وجود دارد، ابراز داشت: پژوهشي، مفید است كه ابتدا نیازسنجی نموده و نیاز های فرد یا جامعه در نظر گرفته شده و سپس سؤالات در مقالات علمی طرح گردد.

وی در ادامه با بيان اين كه اگر اصول تحقيق را بیابیم، مصادیق، قابل تغییرند، ادامه داد؛ استخراج اصول از سیره معصومین (عليهم السلام) و تطبیق آن بر مصادیق امروزی، ذهن را از جمود در افعال نجات می‌دهد.

*حوزه هاي علميه باید اتاق فکر جهان اسلامی شوند

استاد حوزه علميه خواهران مشهد گفت: حوزه علميه، زمانی می تواند تمدن ساز باشد که علمش را به جهان منتقل کند.

خانم الله دادی در دومین نشست از برنامه های دهه مبارک فجر در مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله عليها) به تبیین نقش حوزه های علمیه در تمدن اسلامی پرداخت و به تشریح روند فقه شیعه در سه مرحله؛ زمان غیبت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تا دوره صفویه، از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب تا زمان حاضر پرداخت.

وي گفت: دو مرحله اول مرحله گزاره سازی و تئوری سازی فقه بوده است ولی مرحله اخیر، مرحله پیاده سازی تئوری‌های فقهی است و حوزه های علمیه باید مهم ترین نقش را در این عرصه ایفا نمایند.

این استاد حوزه علميه با اشاره به ضرورت به روز بودن طلاب و شناخت شبهات، خاطر نشان کرد: مبلّغی که نسبت به زمان خود علم داشته باشد، از هجمه ها در امان بوده و غافلگیر نمی شود.

خانم الله دادی، نیازهای تمدن اسلامی را در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری تبیین نمود و با بیان این نکته که حوزه ها باید اتاق فکر جهان اسلامی شوند، افزود: حکومت سازی، تولید علم و تزریق آن در جامعه و ارتباط فعال و تأثیر گذار با افراد، از جمله نیازهای تمدن اسلامی در حوزه نرم افزاری است.

خانم الله دادی در پایان به فرمايشات مقام معظم رهبری (مدظله العالي) در این زمینه اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش معظم له، وظیفه حوزه ها، تمدن سازی، الگوسازی، تولید علم و احیای تمدن اسلامی در جهان است.

لازم به ذکر است؛ این سلسله جلسات روزهای یکشنبه هر هفته ساعت 10:30 در اين مدرسه برگزار می‌شود.

*تجلیل از طلاب برتر مدرسه بقیة الله بجستان

مراسم تجلیل از طلاب برتر ترم اول مدرسه علمیه بجستان با حضور اولیاء آنان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام علیزاده، مدیر مدرسه علميه بجستان با اشاره به نیازمندی جامعه امروز به طلبه های عالم و پرهیزگا، ابراز داشت: طلاب جوان باید خود را به سلاح علم و تقوا مسلّح کرده و آماده تبلیغ دین در سراسر دنیا باشند.

وي به جنگ نرم دشمن اشاره كرد و افزود؛ طلاب جوان باید با تلاش در راه اصلاح نفس و عمل به معارف اهل بیت (عليهم السلام) مجهّز شوند.

مدیر مدرسه علميه بجستان، معنویت در خانواده را باعث ترقی و رشد فرزندان دانسته و خطاب به خانواده های طلاب گفت: هر چه معنویت در خانواده بیشتر باشد، فرزندان نیز به سمت معنویت ترغيب می شوند و به همين جهت خانواده ها باید مراقب رفتار فرزندان خود در زمینه تحصیل و تهذیب باشند تا دشمن نتواند در اعتقادات آنها رسوخ کند.

در ادامه اين جلسه، حجت الاسلام و المسلمین ایزدی، امام جمعه بجستان نيز طلاب جوان را به تلاش در زمینه تحصیل و تهذیب فرا خواند و حوزه های علمیه را بستری جهت خودسازی و تلاش علمی عنوان کرد.

وي ضمن تشویق و ترغیب والدین براي ورود فرزندانشان به حوزه علميه، يادآورشد: پرونده اعمال انسان بعد از مرگ بسته خواهد شد، مگر از سه طریق که یکی از آن ها فرزند صالحی است که از انسان به جای می ماند و برای پدر و مادر طلب مغفرت می کند؛ این امر می تواند ثمره ای ارزشمند برای والدین طلاب باشد.

گفتني است؛ در پایان اين مراسم از طلاب برتر با اهداء جوایز و لوح تقدیر قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha