پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام سعیدی

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ترویج فرقه‌های باطل و انحرافی را به دلیل نشناختن حق معرفی کرد و گفت: این افراد حق را نشناختند و در این عرصه به جای اصول، افراد را معیار حق قرار دادند، ‌از این رو گرفتار انحراف شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، ظهر امروز (دهم رمضان) در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، به تشریح ابعاد دیگر حدیث هدایا پرداخت و اظهار داشت: قول الحق، از هدایایی است که انسان برای آمادگی در سفر آخرت باید برای نکیر و منکر آماده سازد.

وی در تبیین تفاوت های صدق اللسان و قول الحق، گفت: صدق اللسان به این معنی است که انسان هر سخنی می‌گوید، باید درست باشد، حال می‌تواند این سخن را نگوید، ولی قول الحق به این معنی است که انسان موظف است آن را بگوید و نمی‌تواند از گفتن آن اجتناب نماید.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با بیان این که گفتن قول الحق الزامی است،‌ افزود: فرد در این عرصه لازم است سخن حق بگوید و از گفتن آن اجتناب نکند؛ چرا که این سخن حق، هرچند به ضرر اوست، نگفتنش حقوق دیگران را زیر پا بگذارد.

وی گفتن کلام حق حتی به ضرر بودن را از نشانه‌های مسلمان واقعی معرفی کرد و گفت: اگر از کسی سخن حق بخواهند ولی فرد به دلیل این که این سخن به ضرر خود، خانواده، گروه و حزب و... وابسته به اوست، از گفتن آن خودداری نماید، این حرام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) مبنی بر اینکه با تقوا ترین افراد کسی است که سخن حق را بگوید، حال به ضرر او باشد یا به نفع او، تصریح کرد: انسان‌ها معمولا در حال غضب و خوشنودی، گفتار و رفتار متفاوتی دارند. ممکن است انسان در خوشنودی نسبت به مسائل منکر، تساهل و تسامح نماید؛ این کسی است که حق را پایمال کرده و به وظیفه خود را نسبت به گفتن حق که همان نهی از منکر است،‌ عمل نکرده است.

وی با بیان این که انسان باید در حالت غضب و خوشنودی سخن حق را بگوید، تصریح نمود: با توجه به این که فاصله گرفتن از حق، ضرر  مهمی به شمار می‌آید، در تاریخ، بسیاری از فجایع و انحرافات و جنایت‌ها به دلیل کتمان سخن حق به وقوع پیوست.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها افزود: امام بعد از پیامبر کسی بود که خدا به وسیله نبی مکرم اسلام(ص) انتخاب کرده است، حال بعد از ارتحال ایشان در مجلسی این سخن نادیده گرفت و دیگران نیز این سخن حق را نادیده گرفتند.

وی با بیان این که انسان‌های چاپلوس در برابر سلاطین ظالم به گونه‌ای سخن می‌گویند و جنایت‌های آنها را تشویق می‌کنند که نتیجه آن ظلم گسترده علیه مردم می‌شود، تصریح کرد: انسان نباید در برابر سخن زور سکوت کند، اگر در تاریخ این مسئله مورد توجه قرار می‌گرفت،‌این همه ظلم در تاریخ انجام نمی شد.

*قیام علیه ظلم دستور اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی قیام علیه ظلم را از دستورات اسلام معرفی کرد و گفت: گاهی یک کلمه حق، باطل‌ها و انحرافاتی را از بین می‌برد و گاهی نیز بی توجهی‌به اقدام و سخنی ناحق، انحرافات بزرگی را در پی خواهد داشت.

وی با مطرح کردن این پرسش که چرا با توجه به اهمیت سخن حق، اکثر مردم به سمت باطل می‌روند، گفت: بر اساس سخن نبی مکرم اسلام(ص) سخن حق سنگین و تلخ است ولی باطل شیرین و سبک است.

امام جمعه قم افزود: بر اساس روایات،‌ کسی که حق را کتمان کند، ذلیل و کسی که حق را گفت، عزیز می‌شود.

وی در ادامه به شرایط حق اشاره کرد و بیان داشت: برخی می‌خواهند مطلب حقی را بگویند، ولی موقع مطرح کردن و مصداق معرفی کردن، دچار خطا و یا انحراف می‌شود؛ کاری که در ماجرای حکمیت در جنگ صفین وقوع یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که شرط مهم قول حق، استفاده صحیح است، افزود: انسان باید برای گفتن حرف حق سعه صدر داشته باشد؛ امر به معروف و نهی از منکر کلمه حقی است که بسیاری از آن ناخوشنود می‌شوند، از این رو باید صبر داشته باشد.

*دیگران را با حق بشناسیم

وی به میزان شناخت حق اشاره کرد و گفت: انسان باید حق را بشناسد و افراد را با حق بشناسد و دیگران را با آن بسنجد. فرد باید بداند که دروغ، تهمت، ربا و... بد است، بعد از آن درباره دیگران قضاوت کند.

تولیت آستان مقدس قم، ترویج فرقه‌های باطل و انحرافی را به دلیل نشناختن حق معرفی کرد و اظهارداشت: این افراد حق را نشناختند  و در این عرصه به جای اصول، افراد را معیار حق قرار دادند،‌از این رو گرفتار انحراف شدند.

وی با بیان این که کسی که حق و باطل را نشناسد، معیار سنجش را اشتباه درک می‌کند، ادامه داد:‌ البته در جایی ممکن است حق را بر محور افراد بشناسیم، آن هم جایی که قرآن آن را حق معرفی نماید، مانند نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: کسانی که از سوی نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام  میزان حق معرفی می‌شوند، باید این افراد میزان حق باشد و حق و باطل نیز بر حسب آن سنجیده می‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به سالروز ارتحال حضرت خدیجه سلام الله علیها، اظهار داشت:‌ حضرت خدیجه الگویی برای ما  و معیاری برای شناخت حق از باطل است.

امام جمعه قم افزود: حضرت خدیجه سلام‌الله علیها تمام ثروت، دارایی و آبروی خود را در حمایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و ترویج اسلام صرف کرد و تا آخرین لحظه از این حمایت دست برنداشت تا به لقاءالله رسید.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha