شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
5

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه، با اشاره به اینکه هدایت به عمل موثر تر از هدایت به زبان است، تصریح کرد: طلاب حافظ قرآن کریم باید با رفتارهای خود نشان دهند که عامل به قرآن هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی شامگاه چهارشنبه در نخستین نشست مجمع طلاب حافظ قرآن کریم در سال تحصیلی جدید که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با تسلیت شهادت امام جواد(ع)، اظهار داشت: امام رضا(ع) از ولادت وجود مبارک امام محمد تقی(ع) خوشحالی بسیاری داشتند و در تعبیری فرمودند «مولودی است که پر برکت تر از او برای شیعه ها بدنیا نیامده است».

وی با اشاره به اینکه شعیان با افزایش سن امام رضا(ع) و نداشتن فرزندی از سوی ایشان نگران بودند، گفت: مردم فکر می کردند بعد از امام هشتم اگر حادثه ناگواری رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد و از امام رضا(ع) پرسش می کردند امام بعد از شما چه کسی است که علی بن موسی الرضا(ع) به آن ها می فرمود پسرم جانشین من خواهد بود در حالی که هنوز امام جواد(ع) به دنیا نیامده بود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه حفظ قرآن نعمت بزرگی است که خداوند به حافظان عنایت فرموده است که آن ها باید قدردان باشند، افزود: حفظ قرآن افتخار بزرگی است و حافظان باید دائما از برکات این نعمت الهی بهره مند شوند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه در روز قیامت که چشمان مردم خیره خواهد بود، منبرهایی خواهند گذاشت و منادیان قیامت، حاملان قرآن کریم را دعوت می کنند، تصریح کرد: حاملان قرآن کریم در روزی که برای بسیاری از انسان ها ضلالت آمیز است، از جایگاه والایی برخودار هستند و ترس و واهمه ای از وحشت قیامت ندارند و به بهشت می روند.

*برتری حافظان قرآن کریم

وی با اشاره به روایت دیگری از امام صادق(ع) که از رسول خدا نقل کرده اند، گفت: اهل قرآن از رتبه اعلایی نسبت به تمام انسان ها از روز خلقت تا پایان نسل ها برخوردار هستند چرا که آن ها مصداق بارز اهل قرآن هستند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که حافظان قرآن کریم در نزد خداوند عزت والایی دارند، ابراز داشت: کسانی که از جایگاه والایی در نزد خداوند برخوردار هستند نباید مردم نسبت به آن ها نگاه نامناسب و تحقیرانه داشته باشند.

*بالاترین عطیه الهی

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایت دیگری از رسول خدا(ص) مبنی بر این که هرشخصی نباید فکر کند خداوند به دیگران عطیه بالاتری داده است، ابراز داشت: بالاترین عطیه الهی به یک انسان این است که حافظ قرآن کریم باشد و سرمایه قرآن کریم از در اختیار داشتن تمام دنیا بالاتر است.

وی با تقدیر از مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی برای برگزاری برنامه های قرآنی و احیای منزل مرحوم علامه، اظهار داشت: در گذشته در جلسات مرحوم علامه طباطبایی شرکت کرده و پرسش و پاسخ از تفسیر قرآن کریم می داشتیم که بسیار باارزش و مفید بود.

*تواضع کم نظیر علامه طباطبایی(ره)

نائب رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی بسیار متواضع بود، گفت: ایشان در هنگام مشاهده طلبه از جای خود برمی خواست و به وی احترام می کرد.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی فیلسوف، بزرگ مرد و مفسر برجسته قرآن کریم بود، اظهار داشت: بنده خود مشاهده کردم ایشان همانند طلبه ها، عبای خود را از روی دوش خود برداشت و بر روی آن به اقتدای نماز پرداخت در حالی که بنده باور نمی کردم ایشان با جایگاه بزرگ خود چنین کاری کند.

وی با تاکید بر اینکه سزاوار بود بیت علامه طباطبایی(ره) جایگاه والایی داشته باشد، گفت: از برکات انفاس قدسی مرحوم علامه بود که علوم قرآنی در بیت ایشان شکل بگیرد و معنویت والایی در این مکان تولید می شود.

*ارتقای سطح قرآنی طلاب

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه حافظان قرآن کریم برای خداوند و با اخلاص در این جلسات حضور داشته باشند، ابراز داشت: برگزاری برنامه های قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) موجب ارتقای سطوح قرآنی طلاب و علاقه مندان به این کتاب الهی می شود.

*طلاب حافظ عامل به قرآن باشند

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه طلاب حافظ از دو جهت طلبگی و حافظ قرآن بودن احترام دارند و نباید حق آن ها را تضییع کرد، گفت: این بزرگواران باید مراقب حرمت خود در جامعه باشند و باید با رفتارهای خود نشان دهند که عامل به قرآن هستند.

*هدایت به عمل موثرتر است

وی با اشاره به اینکه هدایت به عمل موثر تر از هدایت به زبان است، تصریح کرد: طلاب حافظ قرآن کریم مردم را با عمل خود به دین و قرآن دعوت کنند و مردم هنگامی که مشاهده کنند آن ها از رذائل اخلاقی اجتناب دارند به دین علاقه مند می شوند.

عضو خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: طلاب حافظ قرآن کریم به نماز اول وقت و رفتارهای اخلاقی اهتمام داشته باشند تا مردم نسبت به دین با انگیزه تر شوند.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha