جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نبوی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان این که غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کارشان اشتباه بوده و مردم باید نسبت به اتفاقات جامعه حساس باشند گفت: غرب از عملکرد خود پشیمان است، ولی متاسفانه برخی ها معمولاً سعی می‌کنند، تحت تأثیر آن‌ها، تفکرات دینی خود را منکر شوند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که قرآن کریم در آیات متعددی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است گفت: اصل امر به معروف و نهی از منکر بین فرقه‌های اسلامی و با هر طرز فکری به عنوان یک اصل تعدیل ناپذیر مطرح است و همه مسلمانان قبول دارند که این فریضه یک واجب قرآنی است.

وی بیان کرد: روایات مطرح شده از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) به حدی در مورد امر به معروف و نهی از منکر زیاد است که می‌توان به راحتی گفت منکرین این فریضه الهی، منکرین دین پیامبر(ص) و قرآن هستند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه های علمیه  با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در مورد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امیر المومنین(ع) می‌فرمایند، تمام اعمال انسان و نیکی‌ها در برابر جهاد فی سبیل الله مثل قطره‌ای است در برابر دریا و جهاد در راه خدا نسبت به امر به معروف مثل «نم» است در برابر دریا.

وی تصریح کرد: علاوه بر آیاتی که به صورت مستقیم به مسئله امر به معرف و نهی منکر می‌پردازند آیات بسیاری نیز وجود دارند که مفهوم امر به معروف و نهی از منکر از آن‌ها استنباط می‌شود و به نوعی به این فریضه می‌پردازند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی با اشاره به اینکه در سوره عصر می‌خوانیم "وَ الْعَصْرِ،إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ،إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر" "سوگند به عصر (ظهور پیامبر اسلام  (که) بی‌تردید انسان در زیان کاری بزرگی است، مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کرده‌اند" گفت: در این سوره بیان می‌شود که کسانی نجات می‌یابند که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند و همچنین به حق و صبر توصیه می‌کند که نوعی توصیه به امر به معروف است.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه مطرح کرد: پیامبر(ص) نیز همواره در صحبت‌هایشان مردم را امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند و بخش بسیاری از دستورات دینی مربوط به این فریضه است.

وی افزود: متأسفانه در داخل کشور ما نیز عده‌ای  تحت تأثیر تفکرات لیبرالیستی غرب، مردم را در یک سری چارچوب‌ها محدود می‌کنند و به دنبال مواردی هستند که در اسلام مطرح نیست، آن‌ها منکر کامل امر به معروف و نهی از منکر نمی‌شوند، ولی به نحوی آن را توجیه می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی با بیان این که غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کارشان اشتباه بوده و مردم باید نسبت به اتفاقات جامعه حساس باشند گفت: غرب از عملکرد خود پشیمان است، ولی متاسفانه برخی ها معمولاً سعی می‌کنند، تحت تأثیر آن‌ها، تفکرات دینی خود را منکر شوند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه با اشاره به این که تربیت اجتماعی با امر به معروف و نهی از منکر اتفاق می‌افتد بیان کرد: اگر جامعه به سمتی پیش رود که روحیه مبارزه با ظلم در جامعه همه‌گیر شود و مردم نسبت به مسائل جامعه واکنش نشان دهند، قطعاً بدانید که عاملان به منکر هر قدر هم که لجوج باشند از کار بد خود باز می مانند.

وی مطرح کرد: این مسئله آن قدر مهم بود که امام(ره) فرمودند باید یک وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و عمل نشد و خساراتش را خواهیم دید.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی با اشاره به این که هر مسئولی باید این خصیصه را در سازمان خود نهادینه کند ابراز داشت: سازمان‌ها ابتدا باید خود ظرفیت نهی دیگران را داشته باشند و فضای ناامنی را پاک کنند و در مرتبه بعد به دنبال نهادینه کردن این امر در جامعه باشند.

وی تصریح کرد: اگر هر سازمان و نهادی در چارچوب کاری خودشان به این فریضه عمل کنند مثلاً حوزه‌های علمیه در چارچوب فعالیت خود به توجیه امر به معروف و نهی از منکر بپردازد و نیروی انتظامی نیز به وظیفه خود عمل کند این فریضه بزرگ و انسان‌ساز و احیاگر ارزش‌ها حتماً احیا خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha