شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرکز موضوع شناسی

حوزه/ مراسم افتتاحیه مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، با حضور اساتید و دانش پژوهان برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام بابائیان در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی موضوع شناسی ، با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در حوزه های علمیه، اظهار داشت: زمانی که جمعی از فضلای حوزه های علمیه، ایده‌های خود را درباره ضرورت موضوع شناسی، به  نگارش و متن درآورده و به مقام معظم رهبری ارائه کردند با استقبال خاص معظم له مواجه شد.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری با دقت، طرح تاسیس مرکز موضوع شناسی را مطالعه و پنج دستور نیز برای این مرکز بیان کردند، افزود: همچنین زمانی که ایده تاسیس این مرکز به مراجع تقلید و مسئولان و نخبگان حوزه علمیه ارائه شد بدون هیچگونه مخالفت با تاسیس این مرکز موافقت کردند.

قائم مقام رئیس مرکز «موضوع شناسی احکام فقهی، با بیان این که هیچ موسسه ای همانند مرکز موضوع شناسی از پشتوانه مستحکمی برخوردار نیست، تصریح کرد: آیت الله العظمی  سبحانی، آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله مومن سال گذشته قصد داشتند تا مباحثی پیرامون موضوع شناسی در درس های خود مطرح کنند که این نشان از اهمیت این علم است.

وی با اشاره به بازدید آیت الله مقتدایی از مرکز «موضوع شناسی احکام فقهی»، ادامه داد: دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در این بازدید گفت؛ موضوع شناسی و تاسیس مرکزی با عنوان موضوع شناسی یک ضرورتی بود که از هزار سال تا به امروز خلاء آن احساس می شد و شما این خلا را شناخته و در حال برطرف کردن آن هستید.

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه موضوع شناسی یکی از اقدامات مهمی است که امروز در حال اجرا است، گفت: در این راستا آموزش موضوع شناسی یکی از ضروریات برای طلاب محسوب می شود که این مرکز در این راستا تمام تلاش خود را بکار گرفته است.

فعالیت 8گروه موضوع شناسی

حجت الاسلام علائی نژاد نیز در این مراسم با بیان این که موضوع شناسی یک اصل مسلمی است که خلا آن بعد از غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) تا به امروز احساس می شد، اظهار داشت: خوشبختانه این مرکز توانسته است در بحث موضوع شناسی اقدامات خوبی انجام دهد.

وی با بیان اینکه هشت گروه پژوهشی در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی فعالیت می کنند، بیان داشت: آموزش می‌تواند پل ارتباط بین پژوهش و جامعه باشد و در این راستا هم برای تامین نیازهای گروه های پژوهشی و هم تربیت نظریه پردازانی در بحث موضوع شناسی این مرکز اقدام به برگزاری دوره های آموزشی نموده است.

استقبال طلاب از موضوع شناسی

معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به استقبال خوب طلاب از دوره موضوع شناسی، افزود: دراین دوره 120 ساعت تدریس و هفت ساعت پژوهش در هفته با محورهای مختلف تعریف شده که پژوهش ها در خارج از مرکز توسط طلاب انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلاس های موضوع شناسی در بخش نخست در شب های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این دوره از کلاس ها حجت الاسلام والمسلمین ظهیری به تدریس تقسیمات موضوع، حجت الاسلام والمسلمین  عابدی به تدریس مباحث اصلی موضوع شناسی و دکتر نورمحمدی رئیس گروه پزشکی مرکز موضوع شناسی به تدریس مباحث پزشکی که متناسب با نیازهای روز جامعه است می پردازند.

حجت الاسلام علائی نژاد گفت: تدریس حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با محوریت عرف، تدریس استادمحمد جواد فاضل و نیز تدریس حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با محوریت مباحث جدید حج ، تدریس حجت الاسلام والمسلمین جواهری با محوریت اعتکاف و مسجد جامع و تدریس اساتید دیگر با موضوعات مختلف و متناسب با نیازهای روز جامعه از دیگر بخش های دوره موضوع شناسی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    سلام.این اقدام بسیار خوبی است اما عناوین و موضوعات کلاسهایی که در آخر خبر ذکر شد از عمق کافی برخوردار نیستند امید است که حوزه بتوان از این حالت انفعال(اینکه مدام منتظر است که موضوعاتی از بیرون و از تمدن مدرن که مرتب نیازتراشی می کند به او عرضه شود و به آنها پاسخ دهد)بیرون بیاید و فعال (خود از سوی تمدن اصیل اسلامی که در مقابل با تمدن غرب است موضوع شناسی کند و به آن جواب بدهد)شود طرح موضوعاتی مانند اقتصاد اسلامی(همانند کار شهید صدر)،فقه نظامات،فقه تمدنی،فقه فرهنگی،فقه حکومتی،فقه رسانه و مباحثی از این دست(همانند مباحث حاج آقای میر باقری)که نشأت گرفته از اسلام اصیل است و ایجاد رغبت برای تحقیق و پژوهش بین طلاب و دانشجویان که همسو با مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه تمدن سازی اسلامی است و باید رسالت اصلی حوزه نیز همین امر باشد می تواند اگر بطور جدی پیگیری شود برکات زیادی داشته باشد و تحولی عظیم در عرصه فقاهت ایجاد کند