پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حورا

حوزه/ شماره چهل و ششم دو ماهنامه علمی‌ ـ فرهنگی حورا با موضوع «مناسبات خانواده و دولت» از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بخش نگاه ویژه این شماره نشریه حورا آمده است: «در سالیان اخیر، پژوهش‌های چندی برای تحلیل تحوّلات خانواده انجام شده كه هر یك، از الگوی نظری ویژه‌ای برای تبیین تحوّلات بهره گرفته‌است. هر یك از این دیدگاه‌ها می‌تواند بخشی از تحوّلات خانواده را توضیح دهد؛ امّا تبیینِ تك‌عاملی تحوّلات خانواده، روشی درست و نتیجه‌بخش نیست. در میان پژوهش‌های منتشرشده دیدگاهی كم‌حجم‌تر می‌نماید؛ امّا طرف‌دارانی دارد و به سادگی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. طرف‌داران این دیدگاه -كه خود، چند گروه می‌شوند- دخالت‌های دولتی و رویكردهای دولت‌سالارانه را از عوامل تحوّلات شتابان خانواده می‌دانند؛ حتّی در آنجا كه این دخالت‌ها با نیت‌های خیر و مُصلحانه انجام شده‌باشد! موضوع ویژه این شماره از نشریه حورا به مناسبات خانواده و حاکمیت اختصاص داده شده و پرسش محوری نیز این است که مناسبات خانواده و دولت باید از چه الگوی تعاملی و ارتباطی تبعیت کند؟ چه قواعد و اصولی باید بر این تعامل حاکم باشد که اقدامات دولت‌ها در حوزه خانواده در درازمدت به تقویت خانواده مقتدر بینجامد و نه تضعیف خانواده؟»

در بخش مصاحبه این نشریه به دیدگاه‌های دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه و رییس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره «سیاست‌های دوگانه و بحران خانواده»، دکتر جمیله علم‌الهدی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیت و روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی پیرامون «تربیت دولت‌سالار و نسل منفعل» و دکتر سیدضیاء هاشمی، استادیار گروه جامعه‌شناسی و رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره «دولت تحلیل‌گر و مناسبات خانواده» پرداخته شده است.

بخش «از سینما» در این شماره نشریه حورا به تحلیل و بررسی فیلم‌های در حال اکران می‌پردازد. در این قسمت  نقد فیلم‌های «خانوم» و «آتش‌بس2» ارائه شده است.

«خانواده و نظام سلامت»، «ولایت فقیه و پارادوکس دولت مدرن»، «دولت شبه‌مدرن و دغدغه خانواده‌گرایی»، «گزارش نشست مناسبات خانواده و دولت»، «دولت مدرن و تضاد با ماهیت خانواده» از دیگر عناوین مقالات منتشر شده در این شماره نشریه‌ حورا هستند.

علاقه‌مندان جهت دسترسی به این نشریه، می‌توانند به صفحه آثار پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات زن و خانواده به نشانی http://wrc.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha