جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که باید از موازی کاری در امر پژوهش پرهیز شود گفتند:خلا مهمی امروز در جامعه هست و باید با پژوهش پر شود، ولی از کارهای تکراری تنها یادگار ی از انسان به جا می ماند و سودی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید امشب در دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش در مدرسه علمیه معصومیه گفتند: قرآن مجید به قلم، اهمیت فراوانی بخشیده است و در دو جا از قلم به عنوان نوشتن نام می برد.

ایشان افزودند: قسم های قرآنی دو ویژگی دارد، نخست به دلیل تقدس موضوع و دیگری به خاطر اسراری که در مقسم به وجود دارد؛ قرآن به قلم قسم یاد می کند و ممکن است دو وجهه را در خود داشته باشد و در ادامه آن قیودی می گذارد و بر اساس آن  اگر قلم حقایق جامعه را بنویسد محترم است و اگر  مضر باشد نامحترم است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: کشف رابطه بین مقسم به و بین جواب های قسم قرآنی از جلوه های خاص پژوهش های قرآنی است که باید به آن پرداخته  شود.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: اگر شیخ مفید و سید مرتضی و... نبودند، عقاید شیعه مورد اختلاف بود، آنها در زمان خودشان این عقاید را  جمع آوری و تدوین کردند تا امروز ما این فهرست منابع مدون را در اختیار داشته باشیم.

معظم له گفتند: بیان هم در کنار قلم، نعمت الهی است؛ خداوند دو شمشیر بیان و قلم را در اختیار ما نهاده است و  از هر دو شمشیر می توانیم برای نشر اسلام استفاده کنیم.

قلم علما 17 تمدن را ادامه داد

ایشان افزودند: اگر اقلام علمای ما نبود ما امروز وارث چنین گنجینه هایی در فقه و اصول و ریاضی و ادبیات و... نبودیم و حتی بشر در همان جای اولش درجا می زد؛ این قلم است که توانست که 17تمدن را سلسله وار ادامه دهد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: خلا مهمی امروز در جامعه است که باید با پژوهش پر شود، ولی کارهای تکراری تنها یک یادگار از انسان به جا می گذارد و سودی ندارد؛ اهل سنت به قرائات متعدد بسیار اهمیت می دهند ولی سوال ما این است که چه سودی از این مطلب می برند؟ امام راحل فرمودند که این قرائات مختلف ،قرآن را نسخه ای بشری کرده است؛ امام صادق(ع) بر قرائت واحد تاکید دارند . ما نباید  راهی  را برویم که گره ای از جامعه باز نمی کند.

از موازی کاری پرهیز کنید

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: تمام دانشنامه ها گرچه به زحمت هم باشد باید در زمینه پرکردن خلاها نوشته شوند و از مسایل تکراری دوری گردد.، تحقیق انفرادی مفید است ولی بنده معقتدم  تحقیق جمعی اثرش بسیار بیشتر از کار فردی است؛ اگر کار پژوهشی جمعی باشند و یک پروژه توسط چند نفر نوشته شود، اثر آن بیشتر است و تحقق آن نیازمند مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه است.

بررسی تفسیر موضوعی بحار در موسسه امام صادق(ع)

ایشان افزودند: علامه مجلسی، اولین عالمی بود که پژوهش دسته جمعی انجام دادند و این بحار را با چهارصد شاگرد خود جمع آوری کردند . بحارالانوار سرتاپا تفسیر موضوعی است . ما نیز در موسسه امام صادق(ع) این کار را شروع کرده ایم.  علامه مجلسی  یک "اخباری "به تمام معناست، ولی سرتاپای بحار در تمام ابواب آن اول آیات سپس روایات بیان شده است.

معظم له گفتند: در سال 1322شمسی، یکی از افراد که سابقه طلبگی هم داشت ولی عاقبت به خیر نشد ، کتابچه ای به نام اسرار هزار ساله نوشت و قوانین اسلام را زیر سوال برد درآن نوشته گرایشش وهابی گری بود که متاسفانه اثرگذار بود،  امام خمینی(ره)، برای پر کردن این خلا دو ماه درس خود را تعطیل کردند  و کتاب کشف اسرار را نوشتند به قدری این کتاب اثر بخش بود که مرحوم میرزا مهدی اصفهانی وقتی ایشان را در کربلا دیده بود به امام گفته بود  اجازه بدهید  دست شما را ببوسم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha