پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 341291
۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
براری قزوین

مهم‌ترين وظيفه پيامبر اكرم(ص) ابلاغ دستورات الهی و دگرگون كردن اخلاق انسان‌ها بوده است تا مكارم اخلاقی را تكميل نمايد.

‌حجت‌الاسلام عبدالحق براری، معاون دفتر نهاد رهبری دانشگاه بين‌المللی امام خمينی (ره) قزوين در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با تسلیت ارتحال رسول اکرم(ص) اظهارداشت: با رحلت پيامبر اکرم (ص) ارتباط آسمانی و وحيانی زمين و زمينيان قطع شد اگر‌چه شايد جبرئيل در مواردی بر حضرت فاطمه زهرا ‌(س) نازل شده اما بدون ترديد جريان وحی با رحلت پيامبر اکرم (ص) قطع شد و زمينيان از اين موهبت الهی محروم شدند.

 وی افزود: پيامد ديگر رحلت پيامبر اکرم (ص) اين بود كه سنگر مستحكمی كه توسط ایشان به امر خداوند متعال ايجاد شده بود دچار سستی و انحراف گرديد و امر آسمانی خلافت تبديل به خلافت زمينی شد و به ‌جای خليفة الله، خليفة‌الناس، زمام اسلام و امت اسلامی را به‌دست گرفت كه اين مصيبت هم كمتر از مصيبت قطع جريان وحی نبوده است.

معاون نهاد رهبری دانشگاه بين‌المللی امام خمينی‌(ره) قزوين با اشاره به حديثی از پيامبر اكرم(ص) (انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق) گفت: مهم‌ترين وظيفه پيامبر اكرم(ص) ابلاغ دستورات الهی و دگرگون كردن اخلاق انسان‌ها بوده است تا مكارم اخلاقی را تكميل نمايد.

وی افزود: اين مأموريت پيامبر اکرم(ص) نه فقط در حوزه اخلاق بلكه در همه ابعاد انسانی است تا حكمت را تكميل كند و پیامبر اکرم(ص) هم برای همه مؤلفه‌هايی كه كمال انسان را رقم می‌زد مبعوث شده است.

مدرس دانشگاه گفت: در نهايت امر اينكه پيامبر(ص) با هدايت خويش، برای رستگاری و نجات انسان‌ها آمده است و قرآن مجيد هم از ايشان به‌عنوان امان ياد كرده است.

حجت‌الاسلام براری با اشاره به آيه 33 سوره انفال «وَ مَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَ مَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ: و خداوند مادام كه تو ‌ميان ايشان هستی، آنان را عذاب نمى‏كند، و نيز مادام كه استغفار مى‏كنند، عذاب‏كننده آنان نیست» گفت: بر طبق این آیه هم خود وجود پيامبر اکرم‌(ص) و هم استغفارها و طلب بخشش‌های ایشان امان زمين و زمينيان بود و بعد از خود نيز با نصب امام علی‌(ع) ‌و ائمه بعدی به‌‌عنوان جانشينان بر حق خويش اين امان و استغفار را تداوم بخشيدند.

وی افزود: با رحلت پيامبر‌ اکرم (ص) اين امان به مخاطره افتاد كه اين مورد را هم می‌توان از پيامدهای رحلت ایشان به‌شمار آورد.

معاون نهاد رهبری دانشگاه بين‌المللی امام خمينی‌(ره) قزوين گفت: در مورد آدم‌های عادی اين نقل است كه هر كس بر حب محمد‌(ص) ‌و آل محمد‌(ص) ‌بميرد شهيد محسوب می‌شود پس اين مورد در خود وجود مبارك پيامبر(ص)‌ و ائمه معصوم‌(ع) بايد چگونه تعبير شود كه بدون شك مرتبه ايشان بالاتر از بقيه افراد است.

حجت‌الاسلام براری گفت: در تاريخ آمده است رسول اكرم(ص) توسط دختر يكی از اسرای خيبر، مسموم شده است و همان مسموميت ماه‌ها بعد پيامبر اکرم(ص) را مورد رنج و بيماری قرار داد و منجر به رحلت ايشان شد كه در نهايت می‌توان رحلت او را شهادت‌گونه تعبير كرد ولی چون اين استناد قوی نيست در مورد پيامبر‌(ص) لفظ رحلت را به‌كار می‌بريم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عسل IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 1
    رسالت چیست
  • بتگچه IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    یه جواب می خواستم وع