جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌آلاسلام قاضی عسکر

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، سيره و روش پيامبر اسلام (ص) و ائمه معصومين (ع) را چراغ راهنماي زندگي انسان‌ها در تمام دوران دانسته و به برخي از خصوصيات اخلاقي پيامبر(ص) در مديريت و اداره جامعه اشاره كرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در مراسم تواصي بحق ضمن تسليت سالروز رحلت پيامبر مكرم اسلام (ص) وثامن الائمه حضرت امام رضا (ع)، سيره و روش پيامبر اسلام (ص) و ائمه معصومين (ع) را چراغ راهنماي زندگي انسان‌ها در تمام دوران دانسته و به برخي از خصوصيات اخلاقي پيامبر در مديريت و اداره جامعه اشاره كرد.

*رفق و مدارا

سرپرست حجاج ايراني «رفق و مدارا» را يكي از خصوصيات اخلاقي پيامبر مكرم اسلام (ص) دانست و ادامه داد: از جمله دستورات اسلام براي اصلاح جامعه ناديده گرفتن خود و تلاش در راه خدمت به مردم است و اين يكي از روش هاي كارآمد پيامبر اسلام (ص) در مديريت جامعه بود كه در آيات قرآن به آن اشاره شده است «واخفض جناحك لمن اتبعك من المومنين». رسول خدا (ص) خود مي‌فرمود: امرت بمدارة الناس: من ماموريت یافته ام تا با مردم مدارا كنم. كنار آمدن با مردم در چارچوب قوانين و مقررات مي‌تواند به رفع مشكلات و گرفتاريهاي جامعه كمك كند.

وي افزود: مسئولين بايد در راه برطرف نمودن مشكلات مردم گام برداشته و با اخلاق حسنه با آنها رفتاركنند. زيرا پيامبر همواره بر اين مساله به عنوان يك اصل اساسي مديريت جامعه اسلامي تاكيد مي‌نمودند و عمل مي‌كردند.

*نرم خويي و خوش رفتاري

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، «نرم خويي و خوشرفتاري» را به عنوان دومين خصوصيت اخلاقي پيامبر(ص) در مديريت جامعه دانست و افزود: اين مساله كاربرد مديريتي بسياري در جامعه دارد. متاسفانه ما شاهد اخلاق ناپسندي در سيستم‌هاي اداري هستيم. مثلا گاهي ارباب رجوع به اداره اي مراجعه مي‌كند، آن گونه كه بايد و شايد مورد تكريم قرار نمي‌گيرد. اما هنگامي كه آن شخص اعلام مي‌كند كه از جانب فلان شخصيت مراجعه كرده، سريعاً به كارهاي او رسيدگي مي‌كنند. اين گونه رفتارها شايسته جامعه اسلامي نيست.

وي با اشاره به این که هر انساني درجامعه اسلامي داراي هر سليقه اي كه باشد، مورد احترام بوده و داراي ارزش است، ابرزاداشت: اميرالمومنين علي (ع) در برخورد با ديگران بسيار مهربان بودند، وقتي كه بايكي از اهل كتاب در راهي همراه شدند، پس از اين كه از احوال آن شخص سئوال مي‌كنند، مسيرهايشان را به يكديگر مي‌گويند ولي آن شخص متوجه شد كه امام (ع) در مسير اعلام شده حركت نكرد. وقتي از ايشان مي‌پرسند چرا مسير خود را عوض كرديد؟ امام پاسخي به اين مضمون بيان فرمودند: بنا به توصيه نبي اكرم (ص) براي احترام مي‌خواهم چند قدم شما را بدرقه كنم و آن شخص تحت تاثير چنين رفتاري مسلمان مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، برخورد مهربانانه با مردم را موجب رفع بسياري از معضلات جامعه دانست و تصریح کرد: بايد با همه افراد در جامعه بدون توجه به منزلت و جايگاه اجتماعيشان با محبت و احترام برخورد كرد. همه افراد جامعه از آنجا كه انسانند، شايسته احترام و تكريم هستند و تحقير در رفتار و كردار انسان مسلمان جايگاهي ندارد.

وي افزود: قرآن از ميان تمام خصوصيات پيغمبر صفت «نرم خويي» ايشان را برجسته نموده و مي‌فرمايد: «فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك» اي پيغمبر دليل اين كه مكتب تو رشد كرد و توانستي مردم را دور خود گردآوري، مهربان و خوش خلقي تو بود. اگر به جاي اين اخلاق نرم و ملايم اخلاق خشني داشتي، مسلمانان از اطراف تو پراكنده مي‌شدند.

سرپرست حجاج ايراني به نقش نرم خويي در مديريت جامعه اشاره كرد و اظهار داشت: نرم خويي و مهرباني در بحث مديريت، داراي اهميت بسياري است و سبب رشد و تعالي زندگي فردي و اجتماعي انسان مي‌شود و خشونت و تند خويي، آسيب‌هاي بسياري را متوجه جامعه و فرد خواهد كرد.

*تواضع و فروتني

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر «تواضع و فروتني را يكي ديگر از ويژگي‌هاي پيامبر اسلام (ص) دانسته و گفت: تواضع و فروتني كاربرد بسيار بالايي د ر مديريت جامعه دارد. انسان‌هاي متكبر گرفتار عقده‌هاي حقارت و مشكلات روحي هستند. انسان سالم رفتار متكبرانه از خود بروز نمي‌دهد. قرآن در اين زمينه مي‌فرمايد: » ان الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين «كساني كه كبر مي‌ورزند قطعا به جهنم گرفتار خواهند شد و در جاي ديگر مي‌فرمايد» با تكبر بر روي زمين خدا راه نرو چون آنقدر ضعيفي كه نه مي‌تواني زمين را بشكافي و نه از كوهها بالاتر بروي… انساني كه به بيان امام علي (ع) اولش نطفه و آخرش جسدي بد بو است، چرا تكبر مي‌ورزد؟

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد: تواضع غير از ذلت پذيري است انسان نبايد تن به ذلت دهد. از دستورات اكيد اسلام است كه اگر كسي مي‌خواهد با منت آب براي وضو در اختيار شما قرار دهد از دريافت آن امتناع كرده و تيمم كنيد.

وي تصريح كرد: اسلام تاكيد بسياري بر تواضع و فروتني نموده و پيغمبر اسلام (ص) در رفتار با مردم متواضع بود. با فقرا نشست و برخاست نموده و غذا مي‌خورد و زندگي بسيار معمولي داشت و همين مساله مردم را تحت تاثير قرار داد. تواضع و فروتني در برابر خدا و خلق او، شان و منزلت انسان را بالا مي‌برد و در زندگي موفق مي‌گرداند اما تكبر جز اين كه مردم را از اطراف انسان پراكنده كند، فايده اي ندارد.

*اهل عفو و گذشت باشيم

این محقق حوزوی، «عفو و گذشت» را از ديگر ويژگي‌هاي مديريتي اسلام دانست و اظها داشت: اين منطق پيامبر اسلام است كه اهل گذشت باشيم. پيامبر اسلام در مكه مورد آزار بسياري از افراد قبيله قريش قرار گرفت. اما وقتي پس از فتح مكه بسياري از مسلمانان فرياد انتقام سر دادند كه امروز روز انتقام است و بايد از كساني كه روزگاري ما را شكنجه كرده اند انتقام بگيريم. پيامبر خطاب به آنان فرمود «اليوم يوم الرحمه»، امروز، روز رحمت است روز عفو و گذشت است و سپس خانه ابوسفيان را خانه امن اعلام كرد و فرمود «هركس كه در آنجا پناه گيرد در امان است». در فتح مكه خوني ريخته نشد زيرا هدف پيامبر اسلام (ص) خدمت به مردم و نجات انسان‌ها بود و دنبال قدرت طلبي نبود.

براساس اعلام پایگاه حج، وی، سيره و روش زندگي پيامبر اسلام (ص) را معيار زندگي سعادتمندنه براي انسانها دانست و ابراز داشت: پيامبر(ص) در آخرين لحظات عمر مبارك خود با حالي بيمار به مسجد رفتند تا اگر كسي حقي بر گردن او دارد ادا نمايد. شخصي در ميان جمعيت اعلام كرد در زماني كه شما مي‌خواستيد باعصايتان مركب خود را بزنيد، عصا به من برخورد كرد و اكنون مي‌خواهم قصاص كنم و در آن لحظات كه همه فكر مي‌كردند اين شخص با عصا بر پيكر بيمار پيامبر (ص) ضربه خواهد زد، آن مرد بدن مبارك پيامبر (ص) را بوسيد گفت «قصدم اين بود كه لبانم، بدن مبارك شما را لمس كند تا از عذاب در امان باشم».

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha